Výsledky výskumu, v ktorom bolo oslovených 1 000 respondentov, ukázali, že bežne prístupné programy umelej inteligencie (AI), ako sú napríklad ChatGPT, DALL.E alebo Midjourney, sú v populácii dosť rozšírené.
Až 15 % Rakúšanov už minimálne jeden program AI vyskúšalo, ďalších 46 % ich pozná. Na otázku, aký postoj k AI respondenti majú, dostala agentúra odpovede dokladajúce líšiace sa názory. Asi tretina oslovených (36 %) má s AI spojené veľmi pozitívne alebo skôr pozitívne myšlienky; necelá polovica (47 %) naopak vidí AI kriticky. Zvyšných 17 % nemohlo alebo nechcelo hodnotiť potenciál tejto technológie.
Mohlo by vás zaujímať: Petra Vlhová o duševnom zdraví: Som tiež len normálny človek, mám dni, keď plačem na izbe
U respondentov sú najväčšími prednosťami AI tieto atribúty: môže uľahčiť život (24 %), ponúknuť nový servis (22 %) alebo poskytnúť radu alebo expertízu (21 %). Ďalšími uvedenými výhodami AI sú podpora profesijných činností (18 %) a zjednodušenie pri nákupoch (16 %).
Podľa tretiny rakúskeho obyvateľstva posilní nasadenie AI okrem toho aj konkurencieschopnosť národnej ekonomiky. Na otázku, či by mala byť AI v niektorých odboroch či oblastiach regulovaná alebo dokonca zakázaná, odpovedalo kladne 44 % respondentov aj napriek tomu, že predtým vymenovali výhody AI.
Oslovení ohľadom postoja k AI boli aj obchodníci. Asi 8 % z nich uviedlo, že už nejaké riešenie vychádzajúce z aplikácie AI nasadili, ďalších 23 % opýtaných pracovníkov v obchode to má v pláne ešte tento rok. 2% z účastníkov ankety už dokonca vyvinulo nejakú vlastnú aplikáciu AI (spoločne s partnermi).
Mohlo by vás zaujímať: Ochrana detí je vždy na prvom mieste. INSIA radí, ako im nastaviť poistné krytie
Podľa obchodníkov sa programy podporované AI najčastejšie hodia na nasadenie v odboroch reklamy a marketingu (26 %). 14 % respondentov navyše uvádza, že AI využívajú pre cenotvorbu a 12 % pre optimalizáciu dodávateľsko-odberateľských reťazcov a pre odbory bezpečnosť/rozpoznanie podvodov/checkout.
Pri plánovaní sortimentu pomáha AI 9 % obchodníkov a pre 7 % je dobrým nástrojom aj na plánovanie regálov. Najmenej často sa programy založené na AI využívajú v upomienkach av inkase (5 %), v plánovaní plôch (4 %) av oblasti HR a plánovaní personálnych kapacít (4 %).
Mohlo by vás zaujímať: Minulý rok riešila Allianz skoro 1600 škôd vozidiel v zahraničí. Ako cestovať bezpečne?
Konateľ zväzu obchodu (Handelsverband) Rainer Will to komentoval takto: „Každý dvanásty obchodný podnik už umelú inteligenciu niekedy nasadil, ďalšia štvrtina sa na to chystá v tomto roku a bude implementovať zodpovedajúce riešenia založené na nej. Neočakávame nič menšieho ako technologickú revolúciu, ktorá umožní pre všetkých klientov a zákazníkov personalizovaný a úplne flexibilný nákupný zážitok. Napriek všetkým šancam a potenciálu, sa musíme mať na pozore pred rizikami pre spoločnosť.“
Komentáre
Pridať komentár