Umelú inteligenciu prijímajú Rakúšania zatiaľ so zmiešanými pocitmi


			Umelú inteligenciu prijímajú Rakúšania zatiaľ so zmiešanými pocitmi

Štúdia Consumer Check, ktorú uskutočňuje pravidelne agentúra MindTake na objednávku pre Handelsverband (Rakúsky zväz obchodu), sa naposledy zaoberala umelou inteligenciou i tým, aké postoje s ňou majú spojené bežná populácia aj obchodníci.

Výsledky výskumu, v ktorom bolo oslovených 1 000 respondentov, ukázali, že bežne prístupné programy umelej inteligencie (AI), ako sú napríklad ChatGPT, DALL.E alebo Midjourney, sú v populácii dosť rozšírené.

Až 15 % Rakúšanov už minimálne jeden program AI vyskúšalo, ďalších 46 % ich pozná. Na otázku, aký postoj k AI respondenti majú, dostala agentúra odpovede dokladajúce líšiace sa názory. Asi tretina oslovených (36 %) má s AI spojené veľmi pozitívne alebo skôr pozitívne myšlienky; necelá polovica (47 %) naopak vidí AI kriticky. Zvyšných 17 % nemohlo alebo nechcelo hodnotiť potenciál tejto technológie. 


Mohlo by vás zaujímať: Petra Vlhová o duševnom zdraví: Som tiež len normálny človek, mám dni, keď plačem na izbe


U respondentov sú najväčšími prednosťami AI tieto atribúty: môže uľahčiť život (24 %), ponúknuť nový servis (22 %) alebo poskytnúť radu alebo expertízu (21 %). Ďalšími uvedenými výhodami AI sú podpora profesijných činností (18 %) a zjednodušenie pri nákupoch (16 %).

Podľa tretiny rakúskeho obyvateľstva posilní nasadenie AI okrem toho aj konkurencieschopnosť národnej ekonomiky. Na otázku, či by mala byť AI v niektorých odboroch či oblastiach regulovaná alebo dokonca zakázaná, odpovedalo kladne 44 % respondentov aj napriek tomu, že predtým vymenovali výhody AI.

Oslovení ohľadom postoja k AI boli aj obchodníci. Asi 8 % z nich uviedlo, že už nejaké riešenie vychádzajúce z aplikácie AI nasadili, ďalších 23 % opýtaných pracovníkov v obchode to má v pláne ešte tento rok. 2% z účastníkov ankety už dokonca vyvinulo nejakú vlastnú aplikáciu AI (spoločne s partnermi). 


Mohlo by vás zaujímať: Ochrana detí je vždy na prvom mieste. INSIA radí, ako im nastaviť poistné krytie


Podľa obchodníkov sa programy podporované AI najčastejšie hodia na nasadenie v odboroch reklamy a marketingu (26 %). 14 % respondentov navyše uvádza, že AI využívajú pre cenotvorbu a 12 % pre optimalizáciu dodávateľsko-odberateľských reťazcov a pre odbory bezpečnosť/rozpoznanie podvodov/checkout.

Pri plánovaní sortimentu pomáha AI 9 % obchodníkov a pre 7 % je dobrým nástrojom aj na plánovanie regálov. Najmenej často sa programy založené na AI využívajú v upomienkach av inkase (5 %), v plánovaní plôch (4 %) av oblasti HR a plánovaní personálnych kapacít (4 %). 


Mohlo by vás zaujímať: Minulý rok riešila Allianz skoro 1600 škôd vozidiel v zahraničí. Ako cestovať bezpečne?


Konateľ zväzu obchodu (Handelsverband) Rainer Will to komentoval takto: „Každý dvanásty obchodný podnik už umelú inteligenciu niekedy nasadil, ďalšia štvrtina sa na to chystá v tomto roku a bude implementovať zodpovedajúce riešenia založené na nej. Neočakávame nič menšieho ako technologickú revolúciu, ktorá umožní pre všetkých klientov a zákazníkov personalizovaný a úplne flexibilný nákupný zážitok. Napriek všetkým šancam a potenciálu, sa musíme mať na pozore pred rizikami pre spoločnosť.“

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články