Mladí Nemci majú veľké medzery vo finančných znalostiach


			Mladí Nemci majú veľké medzery vo finančných znalostiach
28.8.2018 Zahraničie

Mladí sú ako ryba vo vode, ak ide o zmluvy na služby mobilných operátorov alebo ich bankový účet. Všeobecne ale vo finančných otázkach u nich panuje veľká nevedomosť a neznalosť.

K tomuto záveru dospela aktuálna štúdia „W2 Jugend Finanzmonitor“, ktorá je k dispozícii hlavnému nemeckému ekonomickému denníku Handelsblatt. Anketa sa pritom nezaoberala len skúsenosťami a postojmi, ale skúmala aj odborné znalosti. A výsledok rozhodne nepotešil.

Ukázalo sa, že nemecký dorast nemá s financiami žiadne zásadné úmysly a nezaoberá sa nimi. Pritom násťroční a dvadsiatnici sa necíti byť dostatočne informovaní pri nájomných zmluvách a nákupe na splátky. Ešte horšie to vyzerá pri vedomostiach na tému rôznych investičných možností, ako sú denné dávky, vkladné knižky alebo akcie. Tu si väčšina oslovených mládeže dáva v ankete rovno známku od 4 do šiestich (jednička je najlepšia). Tiež povedomie o úveroch na nehnuteľnosti alebo zabezpečenia na starobu je u mládeže mizerné.

Na druhej strane priniesla štúdia aj tieto výsledky: 42 % oslovených sa zaoberá finančnými investíciami, 37 % poistením. „Téma ekonomiky je na školách aj naďalej podceňovaná a vyučovanie poddimenzované," konštatoval Michael Hüther, riaditeľ Inštitútu nemeckého hospodárstva (Institut der Deutschen Wirtschaft). Aj keď treba oceniť, že niektoré spolkové krajiny, ako Bádensko-Württembersko, ekonomiku už zaviedli ako školský predmet. 

Avšak sa ukazuje, že uvedená téma sa v kruhu rodinnom čoraz častejšie diskutuje, ako ukazuje nedávna štúdia DVAG. Pritom bolo zistené, že čím je respondent respondent mladší, tým častejšie to tak je. Každý druhý oslovený vo veku do 30 rokov potvrdzuje, že finančné znalosti mu aktívne sprostredkovali rodičia. O finančných investíciách sa hovorilo u 68 % opýtaných účastníkov štúdie do 30 rokov. Pri starších ročníkoch nad 50 rokov vyššie sa to dialo len u menšiny opýtaných. 

Mladšie ročníky sa tiež orientujú podstatne lepšie vo finančnom správaní svojich rodičov ako predchádzajúce generácie. Napriek tomu je polovica opýtaných tej mienky, že komunikácia o finančných záležitostiach by mala byť v rodinách ďalej posilnená. Aj u inak skôr zdržanlivých seniorov vo veku od 60 rokov je bezmála polovica opýtaných za to, aby sa o týchto témach hovorilo v rodinnom kruhu viac. 

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS