Niet sa čo čudovať, pretože dopady na globálny obchod vzhľadom k prerušeniu prevádzky kanála boli značné. Bežne totiž kanálom denne prejde asi 50 lodí.
Po šiestich dňoch bola loď konečne uvoľnená a všetci zainteresovaní si vydýchli. Ale ihneď sa zákonite objavili úvahy o tom, kto bude hradiť škody a ako sa na nich budú podieľať poisťovatelia a zaisťovatelia.
V článku na portáli Versicherungswirtschaftheute bolo zablokovanie Suezského prieplavu označené ako „thriller" roka. Nebývalé ekonomické napätie okolo celej udalosti, neúspešné pokusy vyslobodiť loď, spoliehanie na príliv i komplikované nasadenie vyslobodzovacích člnov a bagrov – to všetko by naozaj vydalo na samostatný román. Svoju úlohu hrala samozrejme dĺžka lode (400 metrov) a nákladná kapacita (20 000 kontajnerov). Ever Given totiž patrí medzi najväčšie lode na svete.
Po uvoľnení kanála a prvotnej eufórii sa musí objasniť, kto ručí za vzniknuté škody a čo zablokovanie Suezského prieplavu znamená pre námorníkov, prevádzkovateľov a poisťovateľov. Niektorí experti spontánne hovorili o škodách pre globálne dodávateľské reťazce vo výške od 6 do 10 mld. USD denne s tým, že napr. na portáli Lloyd's List bola uvedená suma 10 mld. USD. Táto výška škôd nijako neprekvapuje, pretože cez Suezský kanál sa realizuje asi 10 % svetového obchodu a denne ním prepláva cez 50 lodí.
Podľa autorov článku sa aspoň niektorí poisťovatelia môžu upokojiť, ak majú pravdu analytici zo spoločnosti Morgan Stanley. Títo odborníci totiž označujú škody ako „celkom zvládnuteľné". Treba si však najskôr upresniť, aké typy poistenia môžu byť dotknuté.
Ide o poistenie námorného kaska (havarijné poistenie), poistenie prepravovaného nákladu a poistenie zodpovednosti z prevádzky plavidla. Poistenie námorného kaska kryje škody spôsobené na samotnej lodi. Predpokladá sa, že tieto škody budú nepatrné, pretože loď bola remorkérmi nakoniec uvoľnená, bez toho, aby bola nejakými ďalšími opatreniami poškodená.
Pokiaľ ide o poistenie prepravovaného nákladu, tak v tomto prípade mal poistnú ochranu tovaru v hodnote 90 mil. USD, ktorý bol umiestnený do 20 000 kontajnerov. Keďže tovar zostalo nepoškodený a chladenie fungovalo, nebude treba nejakú väčšiu náhradu. Logicky sa ponúka otázka, čo ale škody spôsobené oneskorením prepravy. Podľa analytikov budú aj tieto škody minimálne, a to z toho dôvodu, že väčšina poistných zmlúv pri poistení prepravovaného nákladu obsahuje výluku pre „oneskorenú prepravu" ( „delayed transit").
Poistenie zodpovednosti z prevádzky plavidla poskytuje poistnú ochranu pre prípad škôd, ktoré loď, prevádzkovateľ a posádka spôsobili z nedbanlivosti tretím osobám. Nedbalosť je podľa spoločnosti Morgan Stanley otvorená záležitosť, však sa nejaké žaloby očakávajú.
Nárok by mohol uplatňovať Egypt ako prevádzkovateľ prieplavu. Prvých 100 mil. USD škôd vraj prevezme spoločnosť UK Protection and Indemnity Club, ktorá patrí medzi najväčších námorných poisťovateľov. Ak výška škody prekročí tento limit, čo sa dá predpokladať, tak sa musia zapojiť zaisťovatelia, ktorí by mali dať k dispozícii krytie až do výšky 3,1 mld. USD. To je práve rozsah, ktorý analytici opisujú ako „celkom zvládnuteľný".
Problémy Suezkého prieplavu sa očakávali už dlhšiu dobu. Poisťovatelia už roky varujú, že stále rastúca veľkosť lodí vedie k vyššej kumulácii rizika. Kontajnerová kapacita lodí sa za posledných 50 rokov zvýšila o 1500 % a v uplynulých 10 rokoch sa zdvojnásobila.
Obavy plynúce z gigantov na mori sa teraz ukázali v prípade Ever Given ako odôvodnené. Tieto obrovské lode poskytujú síce pokrok v bezpečnosti a riadení rizík, ale zapríčiňujú neúmerne vysoké škody, ak dôjde k nejakej havárii či technickému zlyhaniu. Zvládnutie nehôd u veľkých lodí, ako sú požiare, nabehnutie na plytčinu a kolízie, bude tak logicky čím ďalej náročnejšie a aj drahšie.
Komentáre
Pridať komentár