Jeden z pohľadov na transformáciu poisťovníctva


			Jeden z pohľadov na transformáciu poisťovníctva
4.8.2023 Zahraničie

Na nemeckom portáli AssCompact bol zverejnený článok o transformácii poisťovníctva. 

Štúdia výskumnej a konzultačnej nemeckej platformy InsurLab a poradenskej spoločnosti Crossconsulting GmbH sa zamerala predovšetkým na digitalizáciu a zmeny v očakávaní klientov a tiež na posuny v podnikateľských modeloch poisťovateľov.

V úvode článku sa konštatuje, že transformácia vo finančnom sektore a poisťovníctve prebieha neustále. Zmena tradičného podnikateľského modelu poisťovateľov je nevyhnutná predovšetkým z dôvodu digitalizácie a meniacich sa očakávaní klientov.

Otázkou, na ktorej sa snažia autori štúdie odpovedať, teda je, ako na dané trendy reagujú poisťovatelia. Štúdia identifikovala celkom 94 prípadov zmien v podnikateľských modeloch poisťovní v regióne Nemecko, Rakúsko a Švajčiarsko. 


Mohlo by vás zaujímať: Ako riešiť storno v cestovnom poistení pri prírodných katastrofách? INSIA radí


Zo štúdie vyplýva, že mnoho poisťovacích podnikov už aktívne pracuje na vývoji, resp. úpravách, podnikateľských modelov. Vo väčšine prípadov (65 %) sa pritom jedná o inkrementálny prístup (prírastkové úpravy), kedy sa stavia na existujúcich technológiách, produktoch a procesoch.

Radikálne (8 %) a razantné inovácie s vysokým dopadom na trh (3 %), teda inovácie, ktoré sú založené na nasadení skutočne nových technológií, sa však vyskytujú zriedka.

Dôvodom pre úpravy je navyše sledovanie strategických cieľov, modernizácia a obrana existujúcich podnikateľských modelov, ale vôbec rozhodujúca je efektívnosť. Avšak takmer polovica skúmaných prípadov (40 % inovácií sa týka procesov a 9 % produktov) sa netýka vlastných inovácií podnikateľských modelov.


Mohlo by vás zaujímať: Petra Vlhová o duševnom zdraví: Som tiež len normálny človek, mám dni, keď plačem na izbe


Pri troch štvrtinách skúmaných vylepšení podnikateľských modelov sú rozpoznateľné prvky ekosystému, ktorý cieli na to, aby poistníkom bola okrem tradičného poistenia poskytnutá ešte nejaká ďalšia služba s pridanou hodnotou. Táto premena poisťovateľov z čistého poskytovateľa poistného plnenia na poskytovateľa komplexných riešení môže byť docielená integráciou s podnikmi z iných odborov.

Najčastejšie sa ekosystémy uplatňujú v oblasti mobility (29 %). Poisťovatelia prevádzkujúci poistenie motorových vozidiel tak rozširujú svoje poistné produkty o ponuku služieb autoopravovní, nákup, lízing alebo E-poradenstvo, pokiaľ ide o mobilitu.

Ekosystémy boli identifikované aj v oblasti zdravia (21 %) a domov (20 %). Boli zistené aj nové ekosystémy, ako je oblasť rizík, kde získava na význame kybernetická bezpečnosť. Avšak v 21 % prípadov sa ekosystémy zatiaľ vôbec neuplatňujú. 

Štúdia skúmala aj smer ďalšieho rozvoja ekosystému. Pokiaľ ide o inovácie podnikateľských modelov, tak 69 % prípadov sa týka modernizácie kľúčového biznisu a doplnenia ponuky produktov službami, ktoré nie sú poisťovníctvom.

Až 19 % zmien v podnikateľskom modeli ide smerom k subjektom ponúkajúcim softvér. Tak napríklad niektorí digitálni poisťovatelia popri predaji poistenia ponúkajú klasickým poisťovateľom moderné softvérové riešenia. Mnohí z nich dokonca predaj ukončili a plne sa zamerali na ponúkanie vlastného softvéru.

Štúdia tiež ukazuje, že v 23 % prípadov sa podnikateľské modely nadpriemerne koncentrujú na splnenie kritérií udržateľnosti. Plná štúdia na prečítanie TU.

Zdroj: AssCompact

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články