Európski poisťovatelia v čase pandémie: Aké sú dôsledky?


			Európski poisťovatelia v čase pandémie: Aké sú dôsledky?
27.10.2020 Zahraničie

V rámci výročnej správy Insurance Europe (IE) možno získať informáciu, aké aktivity v danej oblasti prebiehali, aké sú prípadné problémy a nechýba ani stanovisko IE, pokiaľ ide o ich riešenie a budúci vývoj. 

Jednou z týchto tém je logicky aj pandémia COVID-19, a to zvlášť z toho hľadiska, ako sa dotkla európskych poisťovateľov a ako na ňu reagovali.

Ekonomické dopady pandémie

Úvodom IE konštatuje, že ekonomické dopady pandémie už do doby vydania výročnej správy boli široko rozsiahle a devastujúce. Boli utlmené či dokonca zastavené ekonomické a sociálne aktivity, čo sa nemôže neprejaviť v ďalšom ekonomickej vývoji. Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) 2020 odhadla, že globálna ekonomika by mohla v roku 2020 klesnúť o 6 % a ešte viac, ak nastane druhá vlna. EÚ zase v júli 2020 predikoval, že hrubý domáci produkt eurozóny by sa mohol v roku 2020 znížiť o 8,7 %.

Zaistenie kontinuálneho poskytovania služieb

V tejto situácii európski poisťovatelia podľa IE jasne preukázali, že ani pandemická kríza nenarušila ich schopnosť pokračovať v činnosti a poskytovať naďalej služby klientom. Inteligentne využívali digitálne nástroje a pritom prijímali preventívne opatrenia, aby zabránili šíreniu vírusu ako u klientov, tak u zamestnancov. Európski poisťovatelia sa úspešne venovali tiež cielenej komunikácii a informovali priebežne klientov o všetkých otázkach súvisiacich s COVID-19. Mnoho poisťovateľov a asociácií vytvorilo špecifické portály alebo upravilo vhodným spôsobom webové stránky a reagovalo na otázky klientov. 

Ústretovosť voči klientom

Poisťovatelia poctivo a zodpovedne reagovali na potreby klientov a prejavili značnú pružnosť. Individuálne – prípad od prípadu – dohodli často s klientmi, ak to bolo možné a primerané, odklad platby poistného, ​​alebo zmenu sadzby a mnohokrát umožnili zrušenie či prerušenia poistnej zmluvy. Poisťovatelia si boli vedomí, že v čase pandémie nebudú mnohí klienti schopní splniť zmluvné povinnosti, ako napríklad dodať potrebné dokumenty či oznámiť včas škodovú udalosť a pod. Aj v tejto oblasti postupovali flexibilne. 

Nadštandardný prístup poisťovateľov - všeobecne

Príkladov ústretového a dobrovoľného prístupu poisťovateľov ku klientom by bolo možné uviesť viac.  Je možné ich rozdeliť, čo sa týka akcií na úrovni národného poistného trhu a na úrovni jednotlivých poisťovateľov, do týchto oblastí:

  • poistné a poistná zmluva – ponuka dočasného rozšírenie poistného krytia a služieb, a to nad rámec zmluvných záväzkov. Ako príklad možno uviesť bezodplatné poskytnutie súkromného zdravotného poistenia zdravotníckemu personálu,
  • podpora ekonomiky – účasť vo vládou garantovaných úverových schémach s cieľom zabezpečiť kontinuálne fungovanie dodávateľských reťazcov; vykonávanie rýchlejších platieb poskytovateľom služieb; mobilizácia dlhodobé investičné kapacity na podporu klientov a širšej ekonomiky – urýchlenie obnovy a posilnenie rastu,
  • nepoisťovacie iniciatívy – darovanie lekárskeho zariadenia a prístrojov; finančné príspevky charitatívnym organizáciám; podpora orgánov verejného zdravotníctva a iniciatív v lekárskom výskume; rozširovanie dosahu vládnych zdravotníckych správ a informácií.

Konkrétne príklady akcií poisťovateľov

Francúzsky poisťovací priemysel prisľúbil na mimoriadne opatrenia cez 3 mld. EUR. Z toho 1,75 mld. EUR pripadá na nezmluvných opatrenia na podporu malých podnikov, špecifických podnikateľských sektorov a zdravotníckeho personálu zasiahnutého krízou a s 1,5 mld. EUR sa počíta na globálny investičný program na podporu ekonomickej obnovy.

V Španielsku sa spojilo viac ako 100 poisťovateľov za účelom poskytnutia bezplatného životného poistenia a podpory pri hospitalizácii zdravotníckeho personálu, ktorý sa stará o pacientov s COVID-19. Nemeckí súkromia úveroví poisťovatelia vytvorili núdzovú alianciu so spolkovou vládou k podpore globálnych dodávateľských reťazcov a k podpore nemeckého exportu. 

Priorita - zachovať finančné zdravie poisťovateľov

IE v tejto súvislosti zdôrazňuje, že pre poisťovateľov je zásadné plniť príslušné záväzky voči klientom a udržiavať primeranú finančnú kapacitu. Preto tiež všetky akcie a opatrenia idúce nad rámec zmluvných podmienok zostala dobrovoľná. Nemohli sa k nim totiž na príslušných národných poistných trhoch pripojiť všetci poisťovatelia.

Okrem toho sa podľa IE nesmie zabúdať na tú skutočnosť, že pandémia má priame dôsledky na poisťovateľov a zaisťovateľov. Odhady globálnych nákladov na poistné plnenia síce značne kolíšu, však budú vysoké. Teraz sa javia vzhľadom k veľkej odolnosti poisťovateľov a zaisťovateľov ako zvládnuteľné. Poisťovatelia však čelia aj poklesu obchodnej produkcie z dôvodu zníženej ekonomickej aktivity a pritom v rovnakej dobe sa musia vyrovnávať s nízkymi úrokovými sadzbami a tým pádom so znížením finančných výnosov. 

Úloha IE v čase pandémie

IE sa zapojila ihneď po vypuknutí pandémie do riešenia vzniknutých problémov. Predovšetkým identifikovala problémy na jednotlivých národných poistných trhoch. Úzko spolupracovala so svojimi členmi, aby vytvorila obraz o vývoji, ktorý sa dotýka tak poisťovateľov, tak ich klientov, s cieľom spoznať tie oblasti, kde by bola potrebná európska koordinácia akcií národných orgánov.

IE poskytla tiež platformu pre výmenu osvedčených postupov. Ďalej v IE prebiehala diskusia ohľadom riešenia pre prípad budúcej pandémie a skúmalo sa, ako by poisťovatelia mali najlepšie komunikovať s národnými úradmi na dosiahnutie vyššej odolnosti. IE bola v úzkom kontakte s európskym orgánom dohľadu EIOPA, Európskou komisiou a s členmi Európskeho parlamentu, pričom sa usilovala o to, aby bol správne chápaný vývoj na národných poistných trhoch a boli poskytované stanoviská k reakciám prichádzajúcim od orgánov dohľadu.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články