Zamestnanec českého T-Mobilu ukradol a predal osobné údaje 1,5 milióna klientov


			Zamestnanec českého T-Mobilu ukradol a predal osobné údaje 1,5 milióna klientov
15.6.2016 Technológie, Škody

Hrozba úniku dát klientov, sa netýka iba hackerov a útokov zvonka, ale môže plynúť aj z radov vlastných zamestnancov. Svedčí o tom aj aktuálny prípad zo susedného Česka, ktorý sa týka mobilného operátora T-Mobile.

Jeden zo zamestnancov mobilného operátora T-Mobile v Česku pred pár dňami ukradol starostlivo strážené osobné údaje približne 1,5 milióna klientov tejto spoločnosti a predával ich ďalej. Inkriminovaného zamestnanca chytili, únik zákazníckych dát už vyšetruje polícia. Spoločnosť T-Mobile nevie, koľkých klientov sa krádež týka, uviedla hovorkyňa tohto operátora Martina Kemrová.

Podľa českého denníka Mladá fronta Dnes však ide o najväčší únik dát svojho druhu v histórii Česka. Operátor zatiaľ nechce prezradiť, či išlo o predaj len mien, telefónnych čísel, e-mailových adries, či citlivejších údajov, ako sú čísla bankových kont.

Stiahnuté zákaznícke dáta sa prešetrujú

Ihneď potom, čo sme vďaka dôkladným bezpečnostným mechanizmom zistili, že došlo k stiahnutiu zákazníckych dát, zasiahli naši bezpečnostní experti. Prípad sme odovzdali polícii, zamestnanec bol okamžite prepustený, dáta sú späť v majetku našej spoločnosti. V súčasnej chvíli sa prípad vyšetruje, a preto nemôžeme poskytnúť detailné informácie,“ dodala hovorkyňa Kemrová.

Kateřina Poláčková, Senior Client Executive spoločnosti MARSH upozorňuje na ďalšie vplyvy úniku dát: „Takéto útoky majú spravidla obrovský vplyv najmä na renomé poškodenej firmy, čo pre ňu predstavuje značnú ujmu. Iniciatíva jej PR tímu v rámci predmetného incidentu bude nákladnou záležitosťou. Pre spoločnosť je dôležité vedieť tieto riziká dobre riadiť, pričom poistenie cyber risk môže dané dopady na firemný business výrazne zmierniť. "

Ohrozenie z vlastných radov - zamestnancami

To, že riziko kybernetických útokov na organizácie i priemyselné firmy, je nesporné, nenecháva už nikoho na pochybách. „Jedným z najčastejších rizík ohrozujúcich firemné dáta je nelojálny zamestnanec, pretože ani ten najlepší zabezpečený IT systém nemôže pokryť ľudský faktor. Odhodlanému a dobre motivovanému pracovníkovi na kritickom mieste nikto a nič nezabráni v zneužití dát spoločnosti. Otázkou teda nie je či, ale kedy,“ komentuje Katarína Poláčková. 

Pred následkami útoku hackerov, sa spoločnosti môžu ochrániť rôznymi systémami zabraňujúcimi kybernetickej hrozbe. Odcudzenie firemných dát z radov zamestnancov, sa dá však ustrážiť horšie.

Napríklad pred siedmimi rokmi vyniesol zamestnanec britskej pobočky T-Mobilu údaje niekoľkých tisícok zákazníkov a poskytol ich konkurencii; stanica BBC vtedy informovala o najväčšom úniku dát v dejinách krajiny. V Česku ide však zrejme o najväčšiu podobný prípad v histórii, ktorý aktuálne vyšetruje Útvar pre odhaľovanie organizovaného zločinu.

Zdroj: oPoistení.sk, oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články