Elektrobicykle sú trendy. Dávno už neslúžia pre seniorské výlety


			Elektrobicykle sú trendy. Dávno už neslúžia pre seniorské výlety

Od vynálezu bicykla už uplynul dve stáročia. Užitočný dopravný prostriedok sa z Nemecka rýchlo rozšíril do celej Európy. A teraz zažívame boom bicyklov 2.0, totiž elektrobicykle. 

Bicykle vykonali už dlhú cestu –  od pohodlného dopravného prostriedku pre babičky a deduškov až k trendom symbolu doby dnes. A ten prináša potenciál aj pre poisťovne. 
 
Aktuálne majú ¾ bicyklov predávaných v Nemecku pôvod zo zahraničia. Najviac ich na trhu je z Kambodže, Poľska, Bulharska, Holandska a z Taiwanu. V predchádzajúcich rokoch sa však vrátila výroba bicyklov do Nemecka, a to vďaka elektromobilite. Priemerná cena bicykla na predajni (konvenčného aj e-biku) predstavovala vlani 1 279 EUR. Cenu dvíha podstatný podiel elektrobicyklov. V odbyte už e-bike dosiahli zastúpenie 38,7 %, čo predstavovalo vlani 1,95 miliónov kusov.
 
Vlani počas pandémie trhal trh s bicyklami rekordné čísla. V porovnaní s rokom 2019 sa predalo o 43,4 % viac e-bicyklov. Obrat celého cyklosektoru vzrástol o 60 % na 6,4 miliardy EUR. Ešte v roku 2017 to bolo 2,7 miliardy EUR. Z nevídaného boomu profitovalo 40 nemeckých priemyselných výrobcov kolies, a malé špecializované manufaktúry zrovna tak. Ale nielen oni: na svoje si prichádzajú aj poisťovatelia.
 
Podľa oznámenia jedného z nich, Wertgarantie Group, priniesol rok 2020 v poistení bicyklov o 30 % poistného viac. Špecialista na bicykle má viac ako 20 rokov skúseností v tomto odbore. Tie zúročila spoločnosť aj pri konštrukcii modelu kalkulácie taríf pre e-biky. 
 
Niektoré poisťovne vyžadujú vo svojich poistných podmienkach, aby akumulátory boli pri parkovaní z e-bicykla vyňaté a uložené inde. Batérie sú vôbec témou pre diskusie a škodový výskum. Pád z bicykla alebo kolízia za jazdy, nestabilné parkovanie a niekedy dokonca aj len vietor, ktorý bicykel prevráti, môže mať za následok jeho poškodenie.
 
Problémom sú zo skúsenosti aj príliš vysoké alebo naopak príliš nízke teploty, ako píše špecializovaný časopis Schadenprisma. V ňom sa uvádza: „Ak nie je elektrobicykel v lete uložený na tienistom mieste, dosiahne teplota akumulátora rýchlo najvyššie prípustné teploty. Je to ako v aute s elektrickým pohonom, kde ak vystúpi teplota na určitú úroveň, dôjde k poškodeniu lítiových článkov batérie."
 
Zástupca spoločnosti Wertgarantie v divízii bicyklov Georg Düsener konštatoval: „Zákazníci sú už dnes veľmi dobre informovaní a majú jasné predstavy. To platí aj pre oblasť poistenia. Očakávajú ideálne komplexnú ochranu bez výluk a spoluúčasti. Ocenia aj priame napojenie na poistenie rovno v špecializovanom obchode, keď tam nájdu fundovaný kontakt." 
 
Ale nie všetci poisťovatelia do tohto e-bikového vlaku naskočili alebo naskočiť plánujú. Vidia jasne, že rastú škody a vyplácané plnenia. Podľa policajných štatistík klesli počty odcudzených kolies v Nemecku na 260 000 ročne. Cez tento pozitívny trend ale zostáva podľa nemeckej asociácie poisťovateľov (GDV) celková čiastka škody rovnaká a predstavuje 110 miliónov eur – toľko aspoň údaje za minulý rok.
 
A to znamená, že s priemerným poistným plnením od poisťovne vo výške 730 eur hovoríme o novej rekordnej výške. Podľa šéfa GDV Jörga Asmussena by kvôli úspechu e-bicyklov a ich zvyšujúcemu sa zastúpeniu mohla suma odškodnenia ďalej rásť. Pre porovnanie: pred 10 rokmi platili v Nemecku poisťovne za ukradnutý bicykel v priemere 400 eur.
  
Zdroj: versicherungswirtschaft-heute.de

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS