Ide o súťaž finančných produktov, ktorá sa na Slovensku koná od roku 2005. Jej cieľom je zorientovať verejnosť v ponuke bánk, poisťovní a iných finančných subjektov. O tom, aké prekvapenia prinieslo vyhlásenie víťazov a aké novinky možno očakávať v ďalšom ročníku súťaže, hovoríme s organizátorom Jiřím Sčobákom.
Ako by ste zhodnotili tento ročník Súťaže Zlatá minca z pohľadu nominantov i členov poroty? V čom je rozdiel oproti predchádzajúcim ročníkom tento súťaže - zmenilo sa niečo?
Nominovali sme všetky poisťovne na slovenskom trhu. Zaregistrovali sme rekordný počet hlasov odbornej poroty, a to 73. Je to preto, že som oslovil niekoľkých nových členov a navyše, hlasovali takmer všetci oslovení. Čo svedčí o prestíži, akú Zlatá minca má.
Prekvapili vás výsledky v jednotlivých kategóriách, ak by sme hovorili, len čisto o poistných produktoch? Ktoré poisťovne sa so svojimi produktami vyskytujú najčastejšie na rebríčkoch víťazoch - za posledné ročníky súťaže?
Najviac cien získava dlhodobo Allianz - Slovenská poisťovňa. Existujú iba dve kategórie, v ktorých nezískala prvé miesta, konkrétne Cestovné poistenie a Investičné životné poistenie. V cestovnom poistení ju dlhodobo poráža Union poisťovňa. Za osem rokov existencie súťaže zvíťazila Union päťkrát, Allianz-Slovenská poisťovňa dvakrát a raz bola remíza. Boj týchto dvoch spoločností je však vždy veľmi tesný. Tohto roku získal Union 96 bodov, produkt Allianz-Slovenská poisťovňa 94, vlani bol pomer 82:79 pre Union.
Pre porovnanie, produkty na tretích miestach získavajú štandardne približne tretinu hlasov víťazného produktu. V investičnom životnom poistení dosahuje dlhodobé úspechy poisťovňa Wüstenrot. Minulý rok síce zvíťazila veľmi tesne, o jeden bod, tohto roku však mal ich produkt slušný náskok. Za šesť rokov existencie tejto kategórie získali päťkrát prvé miesto. Asi vôbec najväčším prekvapením je, že prvýkrát v histórii bol v súťaži ocenený produkt Komunálnej poisťovne. Ocenenie Objav roka 2012 patrí produktu EvaPlus od Metlife Amslico. V kapitálovom životnom poistení patrí tretie miesto ING poisťovni (na stupni víťazov sú v poistnej kategórii prvýkrát od roku 2007), druhé miesto AXA poisťovni v kategórii Úrazové poistenie (medzi úspešné produkty v kategóriach poistení sa vrátili po dvoch rokoch).
Chystáte do budúcnosti nejaké novinky, ktoré by ste radi na tejto súťaži predstavili, alebo na čo sa môžete tešiť v ďalšom ročníku?
Od začiatku tohto roku som pripravoval realizoval súťaž Zlatá minca v Rakúsku. Vyhlásenie výsledkov sa konalo v júni vo Viedni, aktuálne existuje web www.gold-muenze.at. Tohtoročné vylepšenia vychádzali do určitej miery práve z organizácie súťaže Zlatá minca (Goldmünze) v Rakúsku. Už v prvom ročníku súťaže, v roku 2005, sa podarilo systém hlasovania nastaviť tak, že na ňom nebolo v podstate čo meniť.
Na druhej strane, niektoré veci sa vylepšiť samozrejme dajú. Viem si predstaviť situáciu, kedy by prekladané texty zo zahraničných príloh vychádzali na Slovensku a obrátene. Prípadne by som rád aplikoval niektoré myšlienky zo zahraničia na Slovensku. V Rakúsku napríklad existuje analýza, pri ktorej verejnosť odpovedá na otázku, či by poistný alebo bankový produkt, ktorý používa, odporučila svojim priateľom.
V rámci hlasovania verejnosti, ktoré pred niekoľkými dňami skončilo, existuje dlhodobo analýza, ktorú môžu hlasujúci vyplniť. Doplnili sme do nej túto otázku. Aktuálne analýzu vyplnilo cez 2 000 ľudí. Výstupy budú známe koncom tohto roka. K vzdialenejšej budúcnosti - v budúcom roku zorganizujeme opäť súťaž na Slovensku a v Rakúsku. Na začiatku roku 2014 ju potom pravdepodobne vyhlásime v niektorej ďalších krajín EÚ.
oPoisteni.sk
Ako sa rozhoduje o výsledkoch?
O poradí v jednotlivých kategóriách rozhoduje porota, ktorú tvoria ekonomickí novinári, zástupcovia vysokých škôl, spravodajských agentúr, ekonomických serverov, finančných poradcov, profesných asociácií a spoločností realizujúcich prieskum trhu. Každý člen poroty vyberá tri najlepšie produkty v každej kategórii. Odporúčanými kritériami výberu sú kvalita, zaujímavosť a využiteľnosť produktov pre čo najširšiu skupinu populácie. Člen odbornej poroty nemusí vyplňovať kategóriu, o ktorej nemá dostatok informácií. Výsledkom je tabuľka najlepších finančných produktov. U každého je uvedený počet bodov, ktoré produkt v hlasovaní odbornej poroty získal (tri za prvé miesto, dva za druhé, jeden bod za tretie). Nezávisle na hlasovaní odbornej poroty prebieha hlasovanie verejnosti.
Komentáre
Pridať komentár