Poplatky DSS-kám by mali klesnúť. Po novele zákona. 3. časť


			Poplatky DSS-kám by mali klesnúť. Po novele zákona. 3. časť
18.4.2013 Rozhovory

Viete, že priemerná výška odplaty za správu majetku doplnkových dôchodkových fondov v roku 2012 bola 2,07 % ročne a za hodnotenie majetku v nich 11,75 % ročne?  Zo zistení rezortu práce vyplýva, že odplaty v III. pilieri nie sú vysoké iba v porovnaní s odplatami v II. pilieri, ale aj v porovnaní s obdobnými systémami v krajinách EÚ. Pokračujeme v rozhovore s Janou Kolesárová, generálnou riaditeľkou Sekcie sociálneho poistenia a dôchodkového sporenia MPSVR. 

                                                                       

                                                                                                                     

 

Chcete znížiť poplatky v treťom pilieri o polovicu, čím očakávate vyššiu výkonnosť pre sporiteľov. Aká je podľa vašich prieskumov priemerná výška týchto poplatkov a prečo ich chcete znížiť?

Priemerná výška odplaty za správu majetku doplnkových dôchodkových fondov v roku 2012 bola 2,07 % ročne a priemerná výška odplaty za zhodnotenie majetku doplnkových dôchodkových fondov v roku 2012 bola 11,75 % zo zhodnotenia (pozn. - obidve hodnoty priemerných výšok odplát sú vypočítané ako vážený priemer, pričom váhou v oboch prípadoch bola čistá hodnota majetku jednotlivých doplnkových dôchodkových fondov k 31.12.2012).

Mali ste nejaké konzultácie či stretnutia, ktoré prispeli k vášmu rozhodnutiu?

K rozhodnutiu znížiť odplaty sme dospeli po mnohých konzultáciách s viacerými partnermi ako je Inštitút finančnej politiky Ministerstva financií SR, Národná banka Slovenska, či Virtuálna dôchodková správcovská spoločnosť. Podkladom pre toto rozhodnutie boli analýzy vypracované nielen ministerstvom práce, ale i externé štúdie zahŕňajúce zistenia na medzinárodnej úrovni. Z týchto zistení vyplývalo, že odplaty v III. pilieri nie sú vysoké iba v porovnaní s odplatami v II. pilieri a podielovými fondmi v oblasti kolektívneho investovania, ale i v porovnaní s obdobnými systémami v krajinách EÚ. Jasne sa ukázalo, že vplyv poplatkovej politiky našich doplnkových dôchodkových spoločností na hodnotu osobného účtu sporiteľa v III. pilieri SR je značný.

Počas príprav novely zákona sme sa samozrejme viackrát stretli i s predstaviteľmi Asociácie doplnkových dôchodkových spoločností a odplaty boli súčasťou tém, o ktorých sme s nimi diskutovali. Očakávať, že konečná výška odplát je, v prípade takého zníženia odplát, s akým v tejto novele prichádzame, na sto percent výsledkom konsenzu, asi nie je úplne reálne, avšak možnosť zníženia odplát pripustili počas rokovaní i samotné doplnkové dôchodkové spoločnosti.

Nové pravidlá by mali začať platiť od januára 2014, čiže o cca 8 mesiacov a mali by sa vzťahovať len na nové zmluvy. Prečo nie je nutné zaoberať sa aj starých zmluvami, ktoré už majú klienti uzatvorené?

Našou motiváciou je, aby aj klienti, ktorí uzatvorili účastnícke zmluvu do konca roka 2013, pristúpili na nové podmienky vyplácania dávok. Nechceme však takúto zmenu uskutočniť násilne a zasiahnuť priamo zo zákona do uzatvorených zmlúv, ktoré boli dohodnuté medzi účastníkom a doplnkovou dôchodkovou spoločnosťou. Chceme účastníkov motivovať k prechodu do nového systému tým, že ak sa rozhodnú pre nové podmienky vyplácania dávok, budú môcť využiť daňovú úľavu a nový druh dávky tzv. predčasný výber ako určitej alternatívy odstupného.

Zároveň ešte stále uvažujeme nad zavedením ďalšieho typu dávky, ktorej dočasné vyplácanie by súviselo so vznikom určitých sociálnych udalostí akými je napr. dlhodobá nezamestnanosť starších alebo hmotná núdza. Nové typy dávok však budú môcť využiť iba tí účastníci, ktorí sa vzdajú starých dávkových plánov, ktoré sú súčasťou účastníckych zmlúv uzatvorených do konca roku 2013.

oPoisteni.sk

3. časť

 

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS