Podľa najnovšieho prieskumu UniCredit Bank nimi platí približne 60 % Slovákov, ktorí cestujú do zahraničia. Zároveň sú čoraz obľúbenejšie aj výhody, ktoré vyplývajú z využívania platobných kariet, napríklad uzavretie cestovného poistenia, pohodlné platenie mobilným telefónom a vyššia bezpečnosť zabezpečená modernými technológiami, akými sú napríklad biometrické overovanie alebo jednoduché overovanie platieb prostredníctvom aplikácií.
Podľa májového prieskumu UniCredit Bank platí v zahraničí platobnými kartami nadpolovičná väčšina respondentov (60 %), každý tretí dokonca vôbec nepoužije hotovosť. Na Slovensku je však stále pomerne silná skupina cestovateľov (40 %), ktorá preferuje predovšetkým hotovostný platobný styk, a to napriek faktu, že sú platby kartou v zahraničí vo väčšine prípadov bez poplatkov a ponúkajú spomínané výhody.
Pritom v prípade odcudzenia alebo straty karty nie sú komplikácie tak bolestivé ako práve v prípade hotovosti, a to najmä vďaka digitalizácii. Karty možno totiž veľmi jednoducho a okamžite zablokovať priamo z mobilnej aplikácie. Výhodou je okrem iného aj moderný a pohodlný spôsob platenia, ktorý karty ponúkajú.
Na menších výletoch možno výdavky zaplatiť prostredníctvom mobilnej peňaženky v smartfóne alebo smart hodinkách. Všetky dôležité doklady tak možno nechať bezpečne uložené napríklad v hotelovom trezore. Súčasne sú od tohto roka všetky platby kartou ešte pohodlnejšie vďaka požiadavke na tzv. silné overenie klienta.
V praxi to znamená, že klient pri platbe kartou cez internet nikam nezadáva SMS kód, ale transakciu autorizuje cez oficiálnu mobilnú aplikáciu banky na to určenú, a to s použitím biometrických údajov, ako je odtlačok prsta alebo Face ID. Nie je potrebné nič prepisovať ani zadávať, všetko je rýchle a jednoduché.
„Do začiatku roka 2020 sme každoročne evidovali nárast bezhotovostných klientskych transakcií v zahraničí. S nástupom pandémie a s ním spojené obmedzenie mobility Slovákov tento spôsobilo pokles tohto trendu. Počas letnej sezóny 2020 klesol počet prenocovaní v európskych ubytovacích zariadeniach až o polovicu (49 %). So zlepšujúcou sa situáciou však vidíme opätovne väčšie objemy platieb kartou v cudzine. V lete sa pravidelne zvyšuje používanie platobných kariet v zahraničí ako preferovaného spôsobu platenia,“ hovorí Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.
SLOVÁCI POZNAJÚ VÝHODY PLATENIA KREDITNÝMI KARTAMI
Podľa údajov rezervačných portálov predpokladanou destináciou roka 2021 môže byť Grécko. Medzi najobľúbenejšími dovolenkovými cieľmi sa dlhodobo drží Chorvátsko.
Podľa analytikov, na ceny dovolenky budú pôsobiť dva protichodné faktory – nižší záujem v porovnaní s obdobím pred pandémiou, ktorý bude tlačiť ceny zájazdov nadol, čo však môže priniesť vyššie náklady zo strán prevádzkovateľov pôsobiacich v turizme, napr. hotelov a reštaurácií, z dôvodu nižších príjmov.
V porovnaní s predpandemickým obdobím sa aj tento rok očakáva zvýšený záujem cestovateľov o dovolenky v tuzemsku, predovšetkým v súvislosti s pandémiou. Akúkoľvek destináciu si Slováci zvolia, pri dovolenke vždy riešia otázku, ako čo najefektívnejšie nakladať so svojimi výdavkami.
Okrem drobnej hotovosti na príručné výdaje je najvhodnejšie si zobrať so sebou debetnú i kreditnú kartu. Debetná karta je vhodná na bežné platby, prípadne výbery z bankomatov. Kreditná karta zas prináša výhody hlavne pri platbách vyžadujúcich zálohu, ako je rezervácia ubytovania alebo požičanie auta. Aj napriek tomu, že podľa prieskumu vie až polovica Slovákov, v akých prípadoch sa oplatí používať kreditnú kartu, v cudzine ju používa len 7 % z nich.
Oficiálne znenie otázky v prieskume realizovanom prostredníctvom aplikácie Instant Research agentúry Ipsos:
„Ku ktorým z nasledujúcich typov platieb si myslíte, že je lepšie využiť kreditnú kartu namiesto debetnej?“
KREDITNÁ KARTA AKO BEZPEČNÝ SPÔSOB PLATENIA
Výhody kreditných kariet sa prejavili predovšetkým v čase šírenia covidu-19 a s ním spojenými nariadeniami a obmedzeniami. Náhle rušenie letov a rezervácií ubytovania neboli výnimkou – často bez nároku na vrátenie peňazí alebo s veľkými komplikáciami umocnenými náročnou administratívou a časovou záťažou.
V prípade, že klient použil na zaplatenie takých nákladov kreditnú kartu, mohol si uľahčiť časť procesu žiadosti o náhradu. V prípade nedodania služby totiž možno transakciu reklamovať v banke (za predpokladu splnenia všetkých podmienok), a získať tak späť výdavky alebo ich časť. Vyššia finančná bezpečnosť kreditných kariet a pohodlie pri riešení nečakaných problémov je tak v súčasnej situácii ich nespornou výhodou.
BOX: TIPY A RADY NA CESTY
|
Komentáre
Pridať komentár