Na čo si dať pozor pri výbere povinnej poistky auta


			Na čo si dať pozor pri výbere povinnej poistky auta
23.10.2013 Tlačové správy

Nízka cena nie je jediné kritérium, nesprávny výber vás môže pri prvej poistnej udalosti dobehnúť

Napriek tomu, že poisťovne oproti minulosti stále častejšie používajú poistenie na tzv. technický rok (12 mesiacov od prihlásenia), ešte stále je podľa štatistík 750 tisíc áut poistených na kalendárny rok od 1. januára. Preto zásadné zmeny v cenníkoch poisťovní pripadajú tradične na október. V tomto roku priniesli vodičom dve zásadné správy: aj keď príchod jedinej novej poisťovne v roku 2013 nespôsobil zásadný posun v cenách a charaktere ponuky, priemerná cena poistenia naďalej klesá. Druhou, horšou správou je stále zložitejší výber: výber výlučne podľa ceny sa môže vypomstiť pri prvej poistnej udalosti. Preto viac ako inokedy pomôže rada odborníka.


Cenové porovnanie je zložité, pomôže vám s ním sprostredkovateľ

Každý majiteľ auta na Slovensku je povinný mať uzavreté povinné zmluvné poistenie auta (známe ako PZP). PZP je zákonom regulovaný produkt, ktorý ľudia nezvykli rozlišovať a pozerali sa len po cene. To je však tento rok znovu ťažšie: cenníkové ceny nie sú rozhodujúce, keďže poisťovne z nich uplatňujú rôzny systém bonusov a zliav. Vyznať sa v ňom je mimoriadne zložité, navyše aj z týchto cien sa dá dosiahnuť zľava.

Základné porovnanie si urobíte jednoducho sami cez internet a špecializované portály. Nebuďte prekvapení, ak jedna a tá istá poisťovňa vyjde pri istej kategórii auta ako najhoršia a v inej zasa ako najlepšia. Ak vám má porovnanie v úvode pomôcť, musíte ho robiť so všetkými údajmi pre konkrétny automobil. Týmto krokom sa vyhnete výrazne predraženým poistkám, kde rozdiel v cene môže pri rovnakom aute dosiahnuť aj 300 eur. V ďalšom kroku je výhodné osloviť finančného sprostredkovateľa z dvoch dôvodov: dokáže posúdiť kvalitu poistenia a zároveň získať pre vás lepšiu cenu. Oba parametre sa musia posudzovať súbežne, inak na to môžete nepríjemne doplatiť. Poistenie s výhodnou cenou, avšak nevýhodnými podmienkami vás totiž bude stáť pri prvej spôsobenej havárii výrazne viac, ako ste ušetrili. „Poznáme prípady, kedy poisťovňa poškodenému neuhradila z určitého dôvodu plnenie a tak poškodený následne vymáhal úhradu škody súdnou cestou. Stali sa dokonca aj také prípady, kedy vinník musel poškodenému škodu nakoniec uhradiť napriek tomu, že poisťovňa to úplne zamietla. Myslím si, že v tomto prípade sa šetriť neoplatí a je lepšie siahnuť po kvalite, ktorá vám v prípade núdze poskytne potrebnú podporu. Práve v tom je neoceniteľná pomoc finančného sprostredkovateľa, ktorý vám na základe skúseností a prehľadu dokáže poradiť,“ vysvetľuje Ivo Wilhalm, vedúci produktového oddelenia OVB Allfinanz Slovensko a.s.

Priemerná cena poistiek stále klesá

Je pravidlom, že oficiálne komunikované ceny nie sú konečné a dajú sa ešte znížiť. „Systém zliav je u jednotlivých poisťovní veľmi rozdielny. Zľava môže súvisieť s vekom, bydliskom, bezškodovým priebehom, deťmi, inými zmluvami, spôsobom platenia, viazanosťou zmluvy, a mnohými inými faktormi. Sprostredkovateľ sa v týchto ponukách už orientuje a navyše často môže ešte svojmu klientovi poskytnúť nad rámec bežnej zľavy aj takzvanú obchodnú zľavu,“ dodáva Ivo Wilhalm.

V tomto roku prišla na trh iba jedna nová poisťovňa (Astra), čo nespôsobilo zásadnú zmenu v cenách. Napriek tomu priemerná cena PZP stále klesá: kým v roku 2011 vychádzala v priemere na 136 eur, „v minulom roku klesla priemerná cena povinného zmluvného poistenia na 125 eur,“ uvádza Imrich Fekete, riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov. Poisťovne sa tomuto trendu prispôsobujú rôzne.


Poisťovne sa nevzdávajú bez boja a nízke ceny kompenzujú inde
„Poisťovne viac ako v minulosti prehodnocujú ceny podľa škodovosti poistného kmeňa: ak napríklad vo vekovej kategórii stúpne štatisticky nehodovosť, rýchlo ju premietajú do zvýšených cien. Ďalším trendom je odmietanie poistného plnenia v prípade rozbitia čelného skla. Napriek odporúčaniam NBS argumentujú nejednoznačnosťou v dokazovaní vzniku tejto udalosti a častými podvodmi, s ktorými sa za roky praxe stretli. Táto situácia spôsobila vznik nového produktu – poistenia čelného skla , ktoré síce stojí majiteľov auta niečo navyše, avšak zaručí im bezproblémovú výmenu skla bez spoluúčasti, ktorá je bežná v havarijnom poistení,“ vysvetľuje I. Wilhalm.


Področné platby ani dvojročná viazanosť neponúka reálne výhody
Ročná platba poistného je jediné rozumné riešenie napriek existujúcim alternatívam. „Takzvané področné platby (štvrťročná/polročná platba poistenia) vás stoja o 6 až 8 % viac. Túto možnosť využite len vtedy, ak skutočne nemáte aktuálne dosť financií na celoročnú poistku. Odložením platby stratíte viac, ako vám daná suma dokáže zarobiť na účte v banke,“ odporúča Wilhalm.

Novým fenoménom je aj viazanosť na 2 roky, pri ktorej poisťovňa ponúka zvýšenie zľavy z prvého roka na ďalšie obdobie. Keďže konkurencia je veľká a ponuka sa môže za rok výrazne zmeniť, je atraktivita tejto ponuky otázna. „Cenovo citlivým ľuďom sa viac oplatí uzavrieť zmluvu vždy iba na rok, poradiť sa o návrhu novej ceny ku koncu poistenia so sprostredkovateľom a v prípade lepšej ponuky ju vypovedať 6 týždňov pred ukončením. Výnimočné nie sú ani prípady, keď majiteľ vozidla zmluvu vypovie, a tým „vyprovokuje“ poisťovňu k poskytnutiu novej, lepšej ceny,“ dopĺňa Wilhalm.

Ivo Wilhalm, vedúci produktového oddelenia OVB Allfinanz Slovensko

Zdroj: OVB Allfinanz Slovensko

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články