Rekordne vysoký nárast životných nákladov vyvolal vlnu úzkosti z platenia účtov. Spotrebitelia dychtivo hľadajú možnosti úspor. Udržateľnosť je medzi prvými na rane.
ECPR je najväčší celoeurópsky prieskum platobného správania spotrebiteľov. V roku 2022 sa prieskumu zúčastnilo 24 011 Európanov z 24 európskych krajín, z toho 1000 Slovákov.
Vzhľadom na rýchlo rastúce životné náklady začala pri rozhodovaní, kde minieme svoje peniaze, zohrávať hlavnú rolu cena. A to aj na úkor ekologickej a sociálnej udržateľnosti.
2 z 3 respondentov (67%) tvrdia, že by radi nakupovali udržateľnejšie tovary a služby, ale rastúce životné náklady im to sťažujú. 6 z 10 spotrebiteľov mení spôsob, akým míňajú peniaze a rovnako veľký podiel tvrdí, že kvôli inflácii a rastúcim životným nákladom už nedokážu zaplatiť vyššiu cenu za udržateľné výrobky. Rovnaké výsledky sme zaznamenali aj za Slovensko.
Viac nakupovať v diskontných predajniach
V európskom priemer viac ako polovica (54%) opýtaných uviedla, že v nasledujúcom roku plánujú viac nakupovať v diskontných predajniach, pričom v Rumunsku a Dánsku je to až 70%.
Tento trend je typický aj pre všetky severské krajiny. A hoci sú vo všeobecnosti ich obyvatelia považovaní za najšťastnejších, ťažké dopady inflácie pociťujú aj ony. Na Slovensku tendenciu nakupovania v diskontoch potvrdila takmer polovica respondentov (49%).
Mohlo by vás zaujímať: Tržby TOP 30 maklérov vlani rástli najrýchlejšie od roku 2014. Dôvodov je viac
Sociálna udržateľnosť a solidarita sú ďalšie oblasti udržateľnosti, kde vidíme dopad meniacich sa spotrebiteľských výdavkov. Neziskové a charitatívne organizácie žiaľ musia počítať so zníženými príjmami z darov. Každý piaty respondent (SK: 19%, EU: 21%), ktorý mení svoje správanie v oblasti výdavkov, uviedol, že v nasledujúcom roku bude menej prispievať na charitu ak vôbec.
„Kríza životných nákladov pochopiteľne spôsobila, že spotrebitelia, ktorí majú problém vyjsť s peniazmi, hľadajú zľavy a majú menej priestoru na míňanie na prémiové, či udržateľné tovary a služby. To môže priniesť ďalšie výzvy pre vlády, podniky a mimovládne organizácie, ktoré sa snažia podporovať udržateľnú spotrebu a ekologický prístup,“ približuje Martin Musil, výkonný riaditeľ Intrum Slovakia
Avšak spotrebitelia aj naďalej požadujú, aby podniky konali eticky a udržateľne
Zo zistení ECPR 2022 vyplýva, že väčšina spotrebiteľov bude aj naďalej "trestať" spoločnosti, ktoré podľa nich konajú neekologicky a neeticky, napr. ak sa dopúšťajú predsudkov a diskriminácie spotrebiteľov z dôvodu rasovej alebo sociálno-ekonomickej príslušnosti.
Mohlo by vás zaujímať: TOP 30 poisťovacích maklérov za rok 2021 na Slovensku podľa oPoisteni.sk
Okamžite by u nich prestali míňať. Urobilo by tak až 54% Slovákov (EU priemer: 61%). Polovica potvrdila, že od spoločností, o ktorých vie, že poškodzujú životné prostredie nebudú nakupovať. A tretina by necítila žiadnu vinu za to, ak by neskoro uhradili faktúru podniku, ktorý nejakou formou koná neeticky.
Komentáre
Pridať komentár