Miera finančného zotavenia sa líši podľa regiónov, príjmov a vekových skupín - pandémia však jednoznačne zvýšila finančné povedomie spotrebiteľov. Ľudia podnikajú kroky na zlepšenie svojej finančnej gramotnosti a pružnosti.
Z prieskumu European Consumer Payment Report 2021 (Európsky spotrebiteľský platobný report 2021), ktorý sa uskutočnil v 24 európskych krajinách, vyplýva, že pandémia vrhá dlhý tieň na finančnú pohodu spotrebiteľov.
„Pandémia vytvorila finančne polarizovanejšiu Európu. Výsledky jednoznačne ukazujú, že jednotlivé krajiny a demografické skupiny boli zasiahnuté nerovnomerne. Napríklad domácnosti s nízkymi príjmami a krajiny závislé od cestovného ruchu a pohostinstva zaznamenali pokles príjmov.
Slovensko patrí medzi štvoricu krajín, kde ľudia subjektívne najviac pociťujú dopady pandémie na svoje financie a počítajú s tým, že budú potrebovať minimálne ďalších 12 mesiacov na zotavenie sa," hovorí Martin Musil, výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia, ktorá je lídrom v oblasti správy a inkasa pohľadávok
Miera zotavenia sa líši v jednotlivých regiónoch, príjmových a vekových skupinách
V európskom priemere takmer 4 z 10 (37 %) respondentov tvrdia, že sú na tom dnes horšie, ako boli pred začiatkom krízy na začiatku roka 2020. Podľa regiónov sa toto číslo zvyšuje na 44% vo východnej Európe, kam patrí aj Slovensko a 43% v južnej Európe, zatiaľ čo v severnej Európe je to len 31%. 5 z 10 Slovákov potvrdilo, že aktuálne majú horšiu finančnú pohodu ako pre pandémiou.
V rozdelení podľa príjmu takmer polovica (47 %) nízkopríjmových domácností uvádza, že sú na tom dnes horšie, v porovnaní s 3 2% vysokopríjmových domácností. Na Slovensku je ten rozdiel ešte výraznejší a to 55 % ku 29 %.
Okrem toho sa zdá, že mladšia generácia bola zasiahnutá viac ako staršie skupiny. Štyria z desiatich respondentov generácie Z (18 - 21 rokov) tvrdia, že sú na tom horšie ako pred pandémiou, v porovnaní napríklad s 30 % respondentov z generácie Baby Boomers (55 - 64 rokov). Naopak, z pohľadu veku boli najviac zasiahnutí Slováci v strednom veku (45-54%) a to takmer 52% potvrdilo, že sa im finančne pohoršilo kvôli pandémii.
Inflácia opäť zamestnáva mysle spotrebiteľov
Z prieskumu vyplýva, že spotrebitelia sa obávajú, že rastúce ceny budú mať negatívny vplyv na ich osobné financie. Rastú aj obavy z dlhov a na Slovensku sa obávame aj ďalšieho lockdownu, ktorý sa medzi tým stal aj skutočnosťou. Mnohí sa domnievajú, že ich finančná situácia bude ešte nejaký čas ohrozená, pričom výrazná menšina očakáva, že kríza ovplyvní ich financie najmenej na ďalších 12 mesiacov.
• Až 69 % Európanov uviedlo, že sa obáva vplyvu inflácie na svoju finančnú pohodu.
o V južnej Európe je to 79 % a vo východnej Európe 76 %, zatiaľ čo v strednej a severnej Európe 68%.
o Na Slovensku to potvrdilo takmer 8 z 10 (76 %) respondentov.
• Mnohí by mali problém zvládnuť výrazný nárast cien. Štyrom z desiatich zostáva po zaplatení účtov menej ako 20 percent platu. Rovnako je to aj na Slovensku.
Spotrebitelia sa snažia zlepšiť svoju finančnú pružnosť. Najobozretnejší sú rodičia
Pandémia motivovala spotrebiteľov k zlepšeniu svojej finančnej situácie a pohody. Až 59% Európanov očakáva vo svojom živote ešte ďalšie globálne krízy. Ich cieľom je mať silnejšiu finančnú pozíciu pred budúcou krízou než to bolo teraz. Na Slovensku je to porovnateľné. Takmer 7 z 10 (56%) Slovákov sa chce finančne posilniť a pripraviť pre prípad ďalších globálnych kríz, ktoré aj očakávajú.
• 40 % si odkladá peniaze bokom alebo si stanovuje ciele na spravovanie svojich účtov. Na Slovensku je to 41 %, pričom najvýraznejšie je to u najmladších osôb (18-37 rokov). Takmer polovica mladých sa začala takto starať o svoju budúcnosť.
• 40 % spotrebiteľov z generácie Z a 36 % mileniálov považuje krízu za príležitosť na zlepšenie svojich financií. Celkovo má takéto zmýšľanie len 16 % Slovákov, hoci v tých najmladších skupinách je to porovnateľné s európskym priemerom. Horšie sú na tom už len Maďari (11%).
Rodičia si uvedomujú, že je dôležité začať vzdelávať svoje deti v oblasti osobných financií už od útleho veku, a snažia sa budúcej generácii vštepiť pozitívne správanie. Táto tendencia tu bola vždy, ale v období pred krízou dávali školám väčšiu zodpovednosť za finančné vzdelávanie. Teraz tú zodpovednosť viacej berú do vlastných rúk
• 57 % rodičov venuje čas tomu, aby pomohli svojmu dieťaťu/deťom pochopiť finančné pojmy a zásady finančného riadenia. Na Slovensku to je tak až u 61 % rodičov.
• 56% si odkladá viac peňazí ako záchrannú sieť pre svoje dieťa/deti. (SK: 59 %)
• 60 % podporuje svoje dieťa/deti, aby sa nezadlžovali. (66 %)
O prieskume - European Consumer Payment Report 2021 - ECPR 2021
(Európsky spotrebiteľský platobný report 2021)
Tento report je nástrojom na získanie prehľadu o každodennom živote európskych spotrebiteľov; o ich výdavkoch a schopnosti riadiť svoje domáce financie na mesačnej báze. ECPR 2021 vychádza z externého prieskumu, ktorý uskutočnila spoločnosť Longitude v 24 krajinách Európy. Na prieskume sa v roku 2021 zúčastnilo celkovo 24 012 spotrebiteľov. Zber dát sa uskutočnil v období 27.07. - 24.08.2021. Spoločnosť Intrum vydáva European Consumer Payment Report každoročne už od roku 2013.
Komentáre
Pridať komentár