Školákov učte hospodáriť s peniazmi odmala


			Školákov učte hospodáriť s peniazmi odmala
24.8.2017 Poistný trh

Ak majú deti rozumieť financiám, nestačí sa spoliehať na školu a na to, že dostanú vreckové či platobnú kartu. Finančnú gramotnosť je v nich potrebné pestovať už doma.

Zvažujete s prichádzajúcim novým školským rokom, že začnete dávať svojmu školákovi pravidelné vreckové, či už v hotovosti, alebo formou platobnej karty?

Ako upozorňujú odborníci, deťom nestačí len dať vreckové, aby rozumeli peniazom. „Spoliehať sa, že sa dieťa samo stane finančne gramotné, je chybné. Finančnú gramotnosť je potrebné v deťoch pestovať kontinuálne, a to už od mala, pričom základy by mali dostať v rodine,“ upozorňuje generálna tajomníčka Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP) Darina Huttová.

Ako ukázali aj ostatné výsledky testovania deviatakov našich základných škôl PISA, školáci sa stále nevedia orientovať v ekonomických pojmoch a princípoch. „Komplexné ekonomické a finančné vzdelávanie zatiaľ na základných, ale aj stredných školách chýba, no aj bez ohľadu na to treba základy hospodárenia deťom vštepovať už doma,“ dodáva Huttová.

Kedy začať

Hoci vždy závisí od vyspelosti dieťaťa, s učením dieťaťa ako hospodáriť s peniazmi možno podľa odborníčky už s nástupom do školy. „Prvým predpokladom je, že dieťa už vie rozpoznávať čísla, zvláda prvé matematické úkony sčítania a odčítania, a hlavne, vníma potrebu plnenia si svojich školských povinností, čo je prvý predpoklad, že je do istej miery zodpovedné,“ vysvetľuje.

Ako však upozorňuje, ak chcete dieťa skutočne viesť k finančnému plánovaniu, musíte mu hneď na začiatku vysvetliť, že ak dostane vreckové, má to svoj dôvod. Teda či bude vreckové používať aj na nákup školských pomôcok či stravy, alebo len pre osobnú potrebu. Stanovené pravidlá nemeňte.

„Dieťa tak bude vedieť, s akou čiastkou a kedy má počítať, vďaka čomu si bude môcť postupne plánovať svoje príjmy aj výdavky,“ hovorí Darina Huttová.

Teda, či mu budete dávať k nejakému dňu pravidelnú čiastku, alebo variabilnú, ktorá bude závisieť od jeho aktivity v domácnosti, úspešnosti v škole a podobne. Dieťa zároveň veďte k tomu, že vreckové si treba zaslúžiť.

Výška vreckového

„Výška vreckového by sa mala odvíjať od veku dieťaťa a jeho potrieb. Je lepšie, ak najprv začnete s menšími čiastkami a s kratšími intervalmi. Napríklad bude spočiatku dostávať týždenné vreckové a neskôr mesačné,“ upozorňuje odborníčka.

Malé deti totiž spočiatku nedokážu plánovať v dlhších časových intervaloch a zrejme by prvé vreckové minuli na sladkosti či hračky pri najbližšej návšteve obchodu.

„Dieťaťu však už na začiatku treba vysvetliť, že ak si vreckové minie skôr, bezdôvodne ďalšie vreckové nedostane. Z tohto pravidla tiež netreba poľavovať, aby sa dieťa hneď od mala neučilo žiť na dlh, prípadne neučilo nezodpovednosti vo finančnom plánovaní,“ konštatuje Huttová.

K sporeniu motivujte

Motivácia sporiť je rovnako dôležitá. Ak dieťa túži po drahšej hračke, prípadne v staršom veku po elektronike, je lepšie ho motivovať, že ak si bude pravidelne z vreckového odkladať, prípadne sa posnaží pomocou v domácnosti, dobrým správaním či prospechom v škole, môže si požadovanú sumu nasporiť.

Ako totiž ukazujú štatistiky, viac ako tri štvrtiny slovenských domácností nemá dostatočnú finančnú rezervu, ktorá by mala byť vo výške polročného príjmu domácnosti.

Malému dieťaťu preto napríklad kúpte pokladničku, kam by si šetrilo peniažky, tým väčším môžete založiť účet, kam by si nejakú čiastku odkladali, napríklad už aj zárobky z brigád, a mohli pravidelne stav účtu sledovať.

Učenie hrou

Deti sa radi hrajú, no aj hrou sa dá učiť k finančnej gramotnosti a zodpovednému finančnému správaniu. Tu je pár príkladov. Výber závisí od veku dieťaťa.

1. Hra na plánovača – Stanovte napríklad deťom istú finančnú čiastku a nechajte ich, aby navrhli systém prímov a výdavkov v praxi. Teda, koľko by navrhli minúť na nákupy potravín, koľko na drogériu, dopravu, a koľko z toho ešte dokážu ušetriť. Ak sa chystáte aj na spoločný výlet, o to väčšia výzva variovať možné príjmy a výdavky tak, aby zostalo aj na výlet.

2. Rodinný nákupca – Nechajte dieťa chodiť týždeň na nákupy tak, aby za danú čiastku skutočne zabezpečilo pre domácnosť na daný týždeň potraviny. Tak najlepšie zistí, ako musí s financiami narábať, aby ku koncu týždňa nezostala rodina o chlebe a vode.

3. Čo prezradia grafy – Pre staršie deti bude určite výzvou plánovať výdavky aj príjmy tak, aby sa našetrila aj väčšia čiastka. Práve graf alebo tabuľka ukáže prehľadne celý tok príjmov a výdavkov, ako aj to, koľko treba z mesačného príjmu odkladať.

Kým im založíte účet v banke, vysvetlite im základe vašich výpisov z banky, čo znamená úroková sadzba, ako sa peniaze zhodnocujú, ale aj ako funguje úver. Teda koľko musíte pri danej úrokovej sadzbe a poplatkoch v skutočnosti vrátiť späť.

Zdroj: AFISP

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články