Ako sme vás informovali v nedávnom článku, spoločnosť EFIBA sa snaží získať čo najviac informácií k problematike, v rámci ktorej Ministerstvo dopravy navrhlo neukladať pokuty za neplatné STK a EK po 12. marci 2020. Prinášame vám pokračovanie.
Otáznou sa stala situácia, ktorá môže nastať, ak držiteľ vozidla bol objednaný na STK a EK v čase po 12. 3. 2020, a teda z objektívnych príčin ju nemohol absolvovať a zároveň spôsobí dopravnú nehodu, škodovú udalosť so škodou na zdraví alebo majetku.
V takomto prípade sa za „bežných" okolností v zmysle postupov poisťovní vyžaduje zo strany držiteľa predloženie potvrdenia o platnej STK.
Prečítajte si aktuálne vyjadrenie Slovenskej asociácie poisťovní (SLASPO), ktoré obsahuje vyjadrenia poisťovní poskytujúcich produkt PZP pre riešenia vyššie uvedenej situácie.
- Allianz – Slovenská poisťovňa: Posudzujeme každý prípad krátenia individuálne. Samozrejme budeme prihliadať aj na aktuálnu epidemiologickú situáciu a citlivo pristupovať k danej téme.
- ČSOB poisťovňa: Pri prípadnom krátení poistného plnenia vždy zohľadňujeme príčinnú súvislosť porušenia predpisov na poistnú udalosť. Prípadná administratívna prekážka pri vydaní osvedčenia o technickom stave motorového vozidla určite nebude považovaná za dôvod krátenia alebo odmietnutia plnenia.
- Generali poisťovňa: Tieto prípady budeme riešiť veľmi individuálne, avšak určite nebudeme pristupovať k odmietnutiu alebo kráteniu poistného plnenia, ak mal klient objektívny dôvod pre nevykonanie tejto povinnosti.
- Groupama poisťovňa: Budeme postupovať individuálne, od prípadu k prípadu, pri posudzovaní následkov porušení povinnosti mať platnú STK a EK v havarijnom poistení ako i PZP, nakoľko klienti od 16. marca 2020 nemohli vykonať STK a EK z objektívnych dôvodov mimoriadnych opatrení vlády SR. Okresné úrady i polícia boli vyzvané, aby za porušenie platnosti STK a EK nepokutovali v týchto prípadoch vodičov. Obdobný prístup budeme uplatňovať aj my. Každý prípad budeme posudzovať
individuálne a pri likvidácii škodovej udalosti budeme zisťovať, kedy zanikla STK a EK, či malo motorové vozidlo preukázateľné poškodenie pred DN a aký vplyv to mohlo mať na poistnú udalosť, resp. na dopravnú nehodu. Toto opatrenie by malo smerovať k tomu, aby vodiči MV, ktorým uplynula platnosť STK a EK o to viac dbali o svoju bezpečnosť a bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky. - KOMUNÁLNA poisťovňa: V aktuálnej situácii nebudeme pri stanovovaní ROH (reprodukčná obstarávacia hodnota MV) prihliadať na platnosť STK a EK, ktorým táto skončila v období od 12. 3. 2020 až do skončenia mimoriadneho stavu. Pri prípadnom regresnom nároku budeme na danú skutočnosť taktiež prihliadať.
- UNIQA poisťovňa: Vzhľadom na mimoriadnu situáciu za neplatnú STK nebudeme uplatňovať postih. V prípade, ak by sa preukázalo, že technický stav vozidla mal priamu súvislosť s okolnosťami nehody, resp. s rozsahom škody, budeme prípad posudzovať individuálne.
- Wüstenrot poisťovňa: Pri posudzovaní nároku na poistné plnenie bude poisťovňa Wüstenrot prihliadať na mimoriadny stav a individuálne hodnotiť reálnu možnosť poistníka / poisteného splniť si svoje povinnosti, medzi ktorými je aj podrobenie sa STK, EK alebo predpísanej revíznej kontrole naplánovanej po 12. 3. 2020.
Prameň: SLASPO
Zároveň sa pripravuje aj koncepčné riešenie vo forme legislatívnej úpravy, ktoré zabezpečí predĺženie lehoty platnosti STK a EK.
Viac možno nájsť priamo vo vládnom návrhu opatrení zameraných na pomoc ekonomike v súvislosti so šírením vírusu COVID-19, v bode 10.
Ten konkrétne uvádza: Automatické predĺženie platnosti technickej kontroly a emisnej kontroly pre vozidlá, ktorým sa skončila platnosť technickej kontroly a emisnej kontroly od 13. marca 2020 (vrátane) o tri mesiace, do 12. 6. 2020. Zároveň zabezpečiť, aby neabsolvovanie povinnej kontroly technického stavu a/alebo emisnej kontroly vozidla v období od 13. marca 2020 do 12. júna 2020, nebolo považované za porušenie povinností držiteľa vozidla a oneskorenie vykonania technickej alebo emisnej kontroly nebolo penalizované.
V rámci preverenia poistného krytia, ktoré sa zvyčajne týka poistenia vozidiel, EFIBA preverovala aj povinosť platnosti STK pri úrazovom poistení sedadiel.
Za poisťovňu Colonnade sa Martin Bajla vyjadril nasledovne: „V rámci našich výluk a povinností nemáme žiadnu výluku, ktorá by sa vzťahovala na danú situáciu. Rovnako nemáme v povinnostiach poisteného žiadnu povinnosť, ktorá by sa vzťahovala na platnosť STK či dokonca technický stav vozidla.”
Komentáre
Pridať komentárPrečo tam chýba Kooperatíva poisťovňa?
Nedali svoje vysvetlenie? Aby sa potom nekrútili.