SOVA: Vieme, ako sa stáčajú kilometre na dovezených autách


			SOVA: Vieme, ako sa stáčajú kilometre na dovezených autách
3.9.2013 Produkty

SOVA odhalila jednoduchý spôsob legalizácie stočených dovážaných jazdeniek pomocí STK Zistenie prichádza v dobe, keď Národná rada SR odmietla návrh zákona o trestnosti pretáčania kilometrov. Ako to teda prebieha v praxi?

 

Združenie SOVA odhalilo jednoduchý postup, ako je možné prakticky beztrestne legalizovať stáčanie kilometrov u dovážených jazdeniek. Podvod následne neodhalí ani preverenie auta odbornými firmami, ktoré sa špecializujú na preverovanie histórie vozidiel.

Lacné a dosť ojazdené autá

„Dovozca si vyberie na kúpu vozidla niektorú z krajín, kde neexistujú alebo sú len veľmi ťažko prístupné databázy najazdených kilometrov, ako je Taliansko. Väčšinou ide o lacnejšie autá s vysokým nájazdom kilometrov, napríklad okolo 250 000. Po dovoze na Slovensko vozidlo stočí na zhruba 140 000 až 150 000 kilometrov, aby ho zatraktívnil.

Takto sa to falšuje

Pri prvej kontrole na STK hneď po dovoze stanica technickej kontroly tento falošný stav kilometrov zaznamená a uloží do systému. Následne sa tento falošný počet kilometrov objaví v databázach určených k preverovaniu áut ako jediný údaj o stave tachometra dostupný na Slovensku pre konkrétny automobil. Výstupy z týchto systémov preto môžu byť u dovážaných áut zavádzajúce a nemusia stočené kilometre odhaliť,“ upozornil predseda Združenia SOVA Mgr. Július Petrus. Dokumenty z STK s falešnými kilometry se také často ohánějí prodejci individuálně dovezených ojetin přímo před zákazníky.

Škodu utrpí zákazník

Na stáčanie kilometrov upozorňuje tiež jeden zaujímavý fakt. Zatiaľ čo napríklad v Taliansku stojí VW Golf 1.9TDI z roku 2006 s 140 000 najazdenými kilometrami v priemere 7 000 EUR, u nás je identické vozidlo o 9,3 % lacnejšie. „Kupovať v cudzine auto za cenu vyššiu, než za akú sa predáva u nás nedáva predsa ekonomicky zmysel. Vyplatí sa to iba v prípade, že pôvodne šlo o auto s vyšším počtom najazdených kilometrov, ktorých tachometre boli následne upravené. Potom sa už vyplatí predávať autá za dumpingové ceny a ešte na nich zarobiť. Jediný, kto utrpí škodu, je koncový zákazník,“ dodal Petrus.

Zmanipulovaných áut? Asi 5000

Každý mesiac je podľa odhadu združenia na Slovensku takto zmanipulovaných asi 5 000 jazdených automobilov z dovozu. Podľa združenia by sa mali správcovia databáz na tento problém zamerať a týmto manipuláciám zamedziť. "Napríklad by mali pri následnej kontrole auta upozorniť záujemcov o jeho kúpu, že sa jedná o prvý údaj po dovoze, ktorý nemusí byť tak úplne pravdivý a spoľahlivý. Tiež pri hodnotení áut by mali byť opatrnejší a tieto údaje radšej nepoužívať,“ uviedol Petrus. „Jediným systémovým riešením by však bolo zavedenie celoeurópskej databázy najazdených kilometrov, v ktorej by tieto údaje zdieľali všetky členské krajiny EU a tiež mimo nej,“ odporučil Petrus.

Legislatíva by mala byť preventívna

Podľa združenia je veľmi nešťastným krokom NR SR, že včera opäť zamietla návrh zákona o trestnosti pretáčania tachometrov. „Čakali sme, že tentokrát, táto podľa nás apolitická a praktická zmena legislatívy, už konečne prejde. Nezamedzila by asi úplne tomuto podvodu, ale určite by mala istý preventívny a odstrašujúci účinok. Dúfali sme, že by z internetu aspoň mohli zmiznúť ponuky na túto „službu“. Bohužiaľ poslanci opäť nevyužili túto šancu obmedziť tento mafiánsky biznis,“ dodal Petrus.

oPoisteni.sk

Zdroj: SOVA, oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články