Najväčšou pridanou hodnotou novej obchodnej dohody medzi USA a Európskou úniou, výsledkom ktorej sú miernejšie clá, je odvrátenie obchodnej vojny a ukončenie neistoty.
Ako však upozorňuje odborník Coface, na stole nebola žiadna dobrá dohoda a toto je pravdepodobne najlepšia zo zlých možností, ktoré na stole boli.
„Nikto nie je víťazom, dohoda len minimalizuje škody, ktoré sa Donald Trump rozhodol spôsobiť svojou obchodnou politikou, ktorá nie je založená na ekonomickej teórii. Vďaka dohode nie sú škody fatálne,“ konštatuje Martin Procházka, Head of Risk Underwriting Coface pre Slovenskú republiku a Česko. Nadnárodná spoločnosť Coface je globálnym lídrom v poistení firiem a manažovaní ich kreditného rizika.
Mohlo by vás zaujímať: Lucia Horňáková: Férovosť a sloboda sú kľúčom k úspechu v maklérskom biznise
Ako podotýka Martin Procházka, dohoda má navyše aj bezpečnostný rozmer. „Zachováva zapojenie Spojených štátov do obrany Ukrajiny a Európy pred ruskou hrozbou. Nemôžeme teda ani hovoriť o porážke. Na skutočne dobrú obchodnú dohodu si budeme musieť pravdepodobne počkať na ďalšieho prezidenta USA,“ konštatuje.
Negatívny dopad na Slovensko
Vzhľadom na silný automobilový priemysel, ktorý je ťahúňom ekonomiky, nie sú ani miernejšie clá dobrou správou pre Slovensko. „Negatívny vplyv by sa teoreticky mohol pohybovať v rozmedzí 0,3-0,5 % HDP, ale nemusí sa plne premietnuť do dynamiky rastu,“ vysvetľuje Martin Procházka.
Mohlo by vás zaujímať: Dve tretiny Slovákov v cudzine platia kartou, hotovosť ich vyberá čoraz menej
Automobilový sektor je veľmi komplexný a Slovensko má v rámci EÚ podľa neho stále veľmi priaznivé náklady. „Ak dôjde k optimalizácii kapacít v tomto sektore, neočakávame, že by to Slovensko výrazne ovplyvnilo,“ dodáva odborník Coface.
Citlivých sektorov bude viac
Dopad colnej politiky USA však okrem automobilového sektora pocítia aj ďalšie odvetvia.
„Clá budú mať negatívny vplyv aj na strojársky a kovospracujúci priemysel a čiastočne môžu ovplyvniť aj chemické výrobky. Ani v jednom prípade však nie je rozsah priameho a nepriameho vývozu rovnaký, ako v prípade automobilového priemyslu. Preto by väčšina firiem v týchto odvetviach mala byť schopná kompenzovať negatívny vplyv ciel,“ upozorňuje Martin Procházka, riaditeľ úpisu rizika Coface pre Slovenskú republiku a Česko.
Komentáre
Pridať komentár