Prekvapenie. Finančné vzdelávanie v Nemecku je nedostatočné


			Prekvapenie. Finančné vzdelávanie v Nemecku je nedostatočné

Mladí už nechcú o peniazoch nič vedieť – hovorí staršia generácia. Príliš málo vzdelávania o financiách, nie je dobrá kvalita, a to v spojení so slabým záujmom na strane mladistvých a mladých dospelých Nemcov.

Známka pre výučbu o financiách: nedostatočná. Ukázala to anketa Nemeckého ústavu pre zabezpečenie v starobe (Deutsches Institut für die Altersvorsorge, DIA).

Podľa vlastného hodnotenia získalo dobré finančné vzdelanie v škole len 13 % respondentov. Naopak, asi ¾ opýtaných sa vyjadrila opačne. A podobne negatívne vyzerá posudok kvality. Výučba o financiách má málo priestoru a kvalita vyučovania je slabá: to si myslia 2/3 oslovených. Sú medzi nimi hlavne mladší, ktorí vyslovujú taký súd (74 %). 

Že táto situácia nie je optimálna, vie Dorothea Mohn zo Spotrebiteľskej centrály Verbraucherzentrale Bundesverband. „Samozrejme by bolo dobré, keby boli mladí ľudia v škole cielene pripravovaní na veci, ktoré sú neskôr dôležité pre finančné rozhodnutia, ako sú sprostredkovanie úverov, uzatvorenie poistenia alebo investičné zámery. Keby sa kompetencie v tomto smere zlepšili, bezpochyby by to prispelo.“

Naozaj nemajú mladí Nemci záujem?

Ešte nápadnejší je iný trend zistený v štúdii: čím viac respondenti zarábajú, tým častejšie sa stotožňujú s výrokom, že finančné vzdelávanie v školách je príliš okrajové a nekvalitné. Práve pri vyšších príjmových skupín sa znalosť tohto predmetu získaná počas školskej dochádzky považuje za nedostatočnú. S vyšším príjmom pribúda potreby finančného rozhodovania, na ktoré sa veľká skupina necíti byť školské výučbou zjavne dostatočne pripravená. 

Nie je vždy ale na vine škola, myslia si starší respondenti. Väčšina konštatovala v ankete tiež príliš malý záujem mladistvých a čerstvo dospelých o finančné vzdelávanie. Iba menej ako každý piaty bol v tomto smere opačného názoru. Je však pravdou, že 23 % oslovených súčasne k tomu žiadnu odpoveď neuviedlo.

Mladšie ročníky to ale vidia inak. Vo vekovej skupine 18 až 24 rokov potvrdilo slabší záujem o finančnú vyučovanie len 45 % respondentov. V ostatných vekových skupinách bol tento podiel medzi 53 až 62 % 


Mohlo by vás zaujímať: Poistenie kybernetických rizík je v digitálnej dobe viac ako nutnosť


Spolkové krajiny chcú viac finančného vzdelávania

Napriek všetkým problémom je škola považovaná väčšinou oslovených za vhodné miesto pre výučbu o financiách pre mladistvých (54 %). Čím vyššie je dosiahnuté vzdelanie respondentov, tým je toto presvedčenie silnejšie.

Spolkové krajiny sú si tejto zodpovednosti vedomé. Ministerka kultúry Susanne Eisemann z Bádenska-Württemberska k tomu uviedla: „Ide o to sprostredkovať mladým ľuďom základné ekonomické porozumenie a rozhľad. Ale aj o podporu mladých pri voľbe profesie. Praktické hospodárske vedomosti a oboznámenie sa sociálnymi témami a otázkami sa, samozrejme, pritom nevylučujú."

Nemecká spolková krajina Sasko pristupuje k tomuto problému trochu inak. Tam sa za tromf považuje všeobecné vzdelanie. „Kto vie interpretovať básne a riešiť spletité matematické úlohy, bude si vedieť dať rady aj pri porozumení poistným zmluvám, pri platbách účtov, plánovaní rozpočtu a vypĺňaní dokumentácie," objasňujú stratégiu zástupcovia tejto krajiny.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS