Konflikt na Ukrajine a obdobie temna pre ruskú lodnú dopravu


			Konflikt na Ukrajine a obdobie temna pre ruskú lodnú dopravu
29.4.2022 Zahraničie

Americký portál The Insurance Journal, ktorý sa zaoberá poistením a poisťovníctvom v USA aj v iných regiónoch sveta, uverejnil článok o vplyve vojnového konfliktu na Ukrajine na medzinárodnú lodnú dopravu, resp. na pohyb ruských tankerov. 

 

Podľa článku sa ruské tankery prevážajúce ropu, ropné produkty a chemikálie v súčasnosti viac snažia skryť alebo utajiť svoj pohyb. Niektorí námorní experti varujú, že by to mohlo naznačovať pokusy vyhnúť sa bezprecedentným hospodárskym sankciám, ktoré vyvolala ruská invázia na Ukrajinu.

Koncom marca bolo zaznamenaných najmenej 33 prípadov tzv. tmavej/tajnej činnosti, pri ktorej boli vypnuté palubné systémy, ktoré prenášajú údaje o polohe lode. To je viac ako dvojnásobok týždenného priemeru 14 podobných prípadov v roku 2021. Informácie vychádzajú zo zistení izraelskej konzultačnej spoločnosti Windward, ktorá sa špecializuje na skúmanie námorných rizík pomocou umelej inteligencie a satelitných snímok.  


Mohlo by vás zaujímať: Ako na riziká pri poskytnutí bývania utečencom? Radí UNIQA


Faktom je, že tieto „temné" operácie sa uskutočnili najmä vo výlučnej hospodárskej zóne Ruska alebo v jej okolí. Táto zóna však nie je bližšie vymedzená. Medzi plavidlami, ktoré vykonávali "temné" činnosti, boli údajne plavidlá spojené s veľkými korporáciami a nadnárodnými lodnými spoločnosťami, ako aj malé obchodné plavidlá.

V tejto súvislosti treba poznamenať, že medzinárodné námorné právo vyžaduje, aby obchodné lode mali na mori zapnutý automatický identifikačný systém. Odpojenie alebo manipulácia s týmto automatickým identifikačným systémom sa považuje za veľmi podvodnú prepravnú praktiku. Tento postoj už napríklad v máji 2021 zaujalo americké ministerstvo financií, ktoré sa snaží obmedziť nelegálnu námornú dopravu a zabezpečiť, aby sa sankcie neobchádzali.  

Podľa uvedenej izraelskej spoločnosti vo všeobecnosti neexistuje dôvod, prečo by sa mali automatické identifikačné systémy vypínať. Vyšetrovanie, či je plavidlo zapojené do "nejasných" námorných praktík spojených s konkrétnymi režimami, je kľúčom k ochrane legitímnych podnikateľov pred obchodovaním so subjektmi, na ktoré sa vzťahujú sankcie.    


Mohlo by vás zaujímať: Česká divízia Sberbank končí, nezvládla nápor sporiteľov, príde o licenciu


Po 24. februári 2022, teda po invázii Ruska na Ukrajinu, sa situácia na mori zmenila. Napríklad americký prezident Joe Biden vydal v marci nariadenie o zákaze dovozu ruskej ropy a plynu, zatiaľ čo Spojené kráľovstvo ukončí takýto dovoz do konca roka 2022. Okrem toho obe tieto krajiny, ku ktorým sa pridala Kanada, zakázali vstup ruským lodiam do svojich prístavov. To znamená, že ruská obchodná flotila sa ocitla pod tlakom, čo si vynútilo prechod na „temné" činnosti.      

Zdroj: Insurance Journal

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články