V roku 2020 Sociálna poisťovňa hospodárila v správnom fonde s úsporou predbežne 46,5 mil. eur 


			V roku 2020 Sociálna poisťovňa hospodárila v správnom fonde s úsporou predbežne 46,5 mil. eur 
18.1.2021 Tlačové správy

Nový generálny riaditeľ Juraj Káčer hodnotí svojich prvých 100 dní vo funkcii a zároveň bilancuje fungovanie spoločnosti v roku 2020. 

Sociálna poisťovňa skončila uplynulý rok s bilančným rozdielom, úsporou na správnom fonde vo výške 46,5 mil. eur. Pritom zvládla vysoké nárasty vyplatených dávok a to v rýchlo sa meniacom legislatívnom prostredí, kedy sa musela vysporiadať s viac ako 30 právnych predpisov.

Nové vedenie sa plánuje zamerať na strategický rozvoj a projektové riadenie a budovať zo Sociálnej poisťovne modernú inštitúciu s proklientským prístupom.  Generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Juraj Káčer bol menovaný 10.  septembra 2020.

Tvorba správneho fondu bola v roku 2020 vo výške 207,5 mil. eur. Predbežné výdavky Sociálnej poisťovne boli 198 mil. eur. Sociálna poisťovňa mala navyše k dispozícii schválenú rezervu na krytie výdavkov na covid-19 vo výške 37 mil. eur, ktorú ušetrila. Celkovo tak Sociálna poisťovňa ušetrila 46,5 mil. eur. 

Pandémia a jej následky

V dôsledku pandémie koronavírusu covid-19 boli v uplynulom roku zavedené nové nemocenské dávky, tzv. pandemická PN a pandemická OČR. Z dôvodu ochorenia, resp. karanténnych opatrení ostalo veľké množstvo ľudí doma, zatvorené boli školy aj škôlky.

Potreba vyplácania nemocenských dávok prudko stúpla. Počet vyplatených dávok nemocenského poistenia stúpol medziročne o takmer 40 % na približne 2,8 mil. dávok. V absolútnych číslach vyplatila Sociálna poisťovňa v roku 2020 spolu 715 tisíc nových pandemických nemocenských dávok v celkovom objeme viac ako 178 mil. eur (tabuľka v prílohe). 

„Veľmi dobre si uvedomujem zodpovednosť, ktorá leží na pleciach Sociálnej poisťovne v období, akým je pandémia nového, doteraz neznámeho ochorenia. Ľudia sa na nás spoliehajú. Mojou prioritou preto bolo zabezpečiť vyplatenie všetkých dávok v čo najkratšom možnom termíne“, povedal generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Juraj Káčer.

Poisťovňa dokázala skrátiť dobu rozhodovania v prípade dávok medzi prvou a druhou vlnou pandémie o 10 dní, teda z 22 na 12 dní. Podarilo sa jej to aj napriek tomu, že sa kvôli koronavírusu musela vysporiadať s výpadkom vlastných zamestnancov. Narastajúcu agendu tak musel zvládnuť nižší počet pracovníkov. 

Pandémia mala vplyv aj na hospodárenie Sociálnej poisťovne. Príjmy Sociálnej poisťovne klesli približne o 386 mil. eur, a to z dôvodu poklesu príjmov ekonomicky aktívneho obyvateľstva. Výdavky zo základných fondov na nemocenské poistenie a poistenie v nezamestnanosti naopak vzrástli o 210 mil. eur.

Neplánované výdavky správneho fondu spojené s pandémiou môžu ešte narásť až na 6 mil. eur. Sú v tom zarátané úpravy Informačných systémov (IS) naviazané na zmeny legislatívy, či zvýšené prevádzkové náklady a pod. 

IT sektor

Pre fungovanie Sociálnej poisťovne majú kľúčový význam ľudia a IT systémy. V súčasnosti je v Sociálnej poisťovni viac ako 40 rôznych IT systémov. Nové vedenie má ambíciu niektoré nové fondové IT riešenia vyvinúť a neskôr spravovať vo vlastnej réžii. Jedným z projektov je aj prechod z aplikačných serverov na opensource riešenie, vďaka čomu získala Sociálna poisťovňa významnú úsporu. Počnúc rokom 2021 tak každoročne ušetrí 800 tisíc eur. 

Ďalším projektom je Manažment údajov Sociálnej poisťovne (MUSP), ktorý bude ústrednou databázou údajov aj pre ostatné informačné systémy. „V súčasnosti prebiehajú intenzívne rokovania s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, aby sme vedeli využiť európske zdroje na zamestnanie IT špecialistov, ktorý dokážu tento strategický projekt zrealizovať“, vysvetlil Juraj Káčer.

V prípade novej webovej stránky, ktorá mala byť pôvodne realizovaná externým dodávateľom za viac ako 200 tisíc eur, sa nové vedenie rozhodlo šetriť a využiť vlastné kapacity. 

Plány Sociálnej poisťovne

Sociálna poisťovňa je verejnoprávna inštitúcia, ktorá má takmer 5400 zamestnancov. Má sieť 36 pobočiek a 44 vysunutých pracovísk po celom Slovensku. V roku 2021 bude hospodáriť s viac ako 10 mld. rozpočtom.

„Od prvého dňa sa snažím o to, aby odbor strategického rozvoja nebol iba tzv. okienkom v organizačnej štruktúre a plnil úlohy projektového riadenia a slúžil ku analýze procesov a napĺňaniu stratégie v Sociálnej poisťovni. Tento odbor som po mojom príchode našiel bez obsadených pracovných miest,“ vysvetlil Juraj Káčer. 

Pravdepodobne aj to bolo dôvodom, prečo niektoré rozhodnutia boli v rozpore so schválenou stratégiou na roky 2017-2022. Napríklad ide o nájom budovy pobočky v Bratislave, podpísaný v roku 2018 na 5 rokov. Sociálna poisťovne pritom v tomto roku dokončuje rekonštrukcii vlastnej budovy na Nevädzovej ulici v Bratislave. 

Proklientský prístup a rozvoj online služieb

„Našou snahou je, aby sa Sociálna poisťovňa stala modernou inštitúciou, ktorá proaktívne a otvorene komunikuje s verejnosťou a je dôveryhodným partnerom v oblasti sociálneho poistenia.  Preto sme začali využívať aj nové komunikačné kanály, ako napr. aj sociálne siete,“ povedal Juraj Káčer. 

V záujme vyhovieť poistencom predlžili úradné hodiny Informačno-poradenského centra, ktoré je k dispozícii počas pracovných dní od 8:00 hod do 18:00 hod. 

Sociálna poisťovňa plánuje rozvíjať možnosti elektronickej komunikácie so svojimi poistencami. Takýmto spôsobom presunieme poskytovanie služieb do online priestoru. Pre našich poistencov to bude znamenať napr. menej papierovej agendy a výrazné šetrenie času. 

Jedným z príkladov je pripravovaný projekt elektronickej PN. V praxi to bude fungovať tak, že poistencovi na vybavenie PN bude stačiť návšteva svojho ošetrujúceho lekára. 

Ďalej treba spomenúť projekt EZK (elektronická zložka klienta), kde má každý poistenec má svoje konto. Na svojom konte nájde všetky dokumenty, ktoré Sociálna poisťovňa o ňom má. Implementáciou navrhovaného projektu budú dosiahnuté prínosy predovšetkým z pohľadu úspory času občanov 
a zamestnávateľov, ale aj zamestnancov SP.

Ďalším prínosom bude úspora nákladov na papier a tlač dokumentov, v niektorých prípadoch aj na doručovanie dokumentov. Projekt bude financovaný z eurofondov s predpokladaným rozpočtom vo výške 5 mil. eur. V tomto roku by malo prebehnúť verejné obstarávanie. 

Zdroj: Sociálna poisťovňa, oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS