Štyri otázky, ktoré vám pomôžu nenaletieť jedinečným investičným ponukám


			Štyri otázky, ktoré vám pomôžu nenaletieť jedinečným investičným ponukám

Sociálne siete sú plné reklám a medzi nimi sú aj také, ktoré lákajú na investovanie. 

Väčšinou ide o ponuku dlhopisov, vďaka ktorým má ten, kto dlhopisy ponúka, zrealizovať svoj jedinečný podnikateľský plán. Z reklamy človek ľahko nadobudne dojem, že projekt je odsúdený výlučne na úspech. V čom je teda háčik vysvetlí Pavel Škriniar, finančný analytik Swiss Life Select.

Čo si však všímať a akým nástrahám nepodľahnúť pri investičných reklamách:

Časové obmedzenie investičnej ponuky

Časové obmedzenie, ako také, dostáva človeka aj nevedomky pod časový tlak a jeho snahou je nezmeškať ponuku či nestratiť šancu uspieť.

Jednorazový vklad

Ponuky sú dostupné predovšetkým na jednorazové investovanie. Ide o protiklad k tradičným investičným produktom. Tradičné produkty určené bežným investorom umožňujú pravidelným investovaním rozložiť investičné riziko v čase.


Mohlo by vás zaujímať: Toto je povinná výbava auta v roku 2024. Pozrite si, čo odporúča INSIA


Priemeruje sa tak nákupná cena a investor sa vyhne nevhodnému načasovaniu. Pravidelné investovanie je pre bežného investora vhodné už aj preto, že si tak svoje úspory môže budovať zo svojho príjmu. Jednorazový vklad znamená, že potrebuje investovať nie iba časť príjmu, ale na vklad použiť už postupom času vybudované úspory.

Vysoká suma vkladu

Bežné investičné produkty sú dostupné od 10 eur mesačne. Pri jednorazových investíciách bežných produktov ide o dvojnásobok tejto sumy.


Mohlo by vás zaujímať: Prvá poisťovňa v Česku ponúkne PZP pre kolobežky. A čo Slovensko?


Nejde teda o závratné čísla. Na sociálnych sieťach propagované investičné príležitosti vyžadujú vklady v tisícoch eur. Samotná výška vstupného kapitálu nie je na prvý pohľad podozrivá, problém vznikne, ak do jedného investičného produktu človek vloží značnú časť svojich úspor.

„Spoločné prvky reklám idú v protiklade s odporúčaným spôsobom investovania. Tým je dostatočná diverzifikácia, postupné investovanie a na dostatočne dlhý čas,“ vysvetľuje Pavel Škriniar, finančný analytik Swiss Life Select.

Pri posudzovaní jednotlivých ponúk z internetu by si človek mal položiť pár otázok:

  • Ak je to taká super podnikateľská príležitosť, prečo je potrebné robiť na ňu reklamu a ponúkať úroky v násobkoch úrokových sadzieb bankových úverov?
  • Prečo spoločnosť platenou reklamou oslovuje veľké množstvo malých investorov a nesnaží sa presvedčiť jedného alebo niekoľkých inštitucionálnych investorov?
  • Investujem taký objem úspor, o ktoré môžem prísť bez toho, aby ma to mrzelo?
  • Viem zistiť, akým majetkom emitent dlhopisov disponuje a či postačujú jeho príjmy na pravidelné platenie úrokov a po stanovenom čase aj vrátenie pôžičky?

„Pri investičných príležitostiach je vždy vhodná konzultácia s nezávislým finančným sprostredkovateľom s licenciou Národnej banky Slovenska pre sektor kapitálového trhu. Ich zoznam nájdete na stránkach centrálnej banky. Ten zhodnotí vašu situáciu a navrhne vám riešenie, ktoré vám pomôže žiť život podľa vlastných predstáv,“ uzatvára Pavel Škriniar, finančný analytik Swiss Life Select.

Zdroj: Swiss Life Select Slovensko

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články