- V dôsledku Covid-19 sa podporilo nakupovanie cez internet. Najväčší podiel na tom majú najmladšie sledované ročníky vo veku 18-21 rokov (51%) a mileniáli (50%).
- Viac ako polovica Európanov si vďaka korone kríze viacej uvedomuje pôvod nakupovaného tovaru a služieb (52%) a zároveň uprednostňujú domácu produkciu (51%) pred medzinárodnou.
Celkovo sa nakupovanie online zvýšilo. V celoeurópskom priemere až 43% respondentov potvrdilo, že nakupujú online viacej ako v období spred jedného roka. V rámci každoročného prieskumu spotrebiteľského platobného správania (European Consumer Payment Report 2019 - ECPR 2019), ktorý sme realizovali na jeseň 2019, s tým súhlasilo 41% respondentov. Najviac si online nakupovanie obľúbili Poliaci (67%) a najmenej Rumuni (19%).
Online nákupy rastú aj na Slovensku, hoci pomalšie ako je európsky priemer
Na Slovensku sú výsledky odlišné. Kým na jeseň až 47% potvrdilo, že nakupujú cez internet viacej ako pred rokom, v máji 2020 s tým súhlasilo o 13% menej respondentov. Stále však viac ako tretina Slovákov potvrdila, že podiel nákupov online u nich narástol oproti obdobiu spred jedného roka.
Viacej nakupujú cez internet tí, ktorí pocítili dopady krízy na svojom zamestnaní. Rozdiely medzi mužmi a ženami je celkovo minimálny. Inak je to v medzi rodičmi a bezdetnými osobami. V celoeurópskom meradle cez internet viacej nakupujú rodičia, ale na Slovensku je to takmer narovnako. Najvýznamnejšie rozdiely vo využívaní online prostredia na nákup želaných položiek nachádzame medzi jednotlivými vekovými skupinami.
Mladí ľudia (18-21 rokov) na Slovensku aj v celej Európe nakupujú najviac online a hodlajú v tom pokračovať aj po ukončení reštrikcií.
Potvrdilo sa to až v 12 z 24 európskych krajín. Na druhé miesto sa zaradili mileniáli (22-37 rokov), ktorí najviac nakupujú v 5 z 24 sledovaných krajín.
Najväčší nákupní maniaci sú aj na Slovensku
Mladí Slováci patria medzi najväčších online nákupných maniakov. A na Slovensku ako jediná sledovaná veková kategória zvýšila objem svojich online nákupov oproti jeseni ešte viac, u ostatných došlo k poklesu. Až 62% mladých potvrdilo, že stúpol podiel ich internetových nákupov v porovnaní spred roka. Viacej nakupujú už len mladí vo veku 18-21 rokov v Írsku (75%), Česku (73%), Francúzsku (73%) a Estónsku (71%).
Aj slovenskí seniori nakupujú cez internet. Možno jemne prekvapivo, v online prostredí v celoeurópskom merítku aktívne nakupujú aj najstaršie ročníky (65 a viac rokov) a to až tretina z nich. Slovenskí seniori (26%) pritom patri medzi tých menej aktívnych na internete.
Pre majiteľov e-shopov a online marketérov by mohla byť pozitívnou aj správa, že mladí ľudia plánujú aj po skončení reštrikcií kvôli Covid-19 pokračovať vo svojich online nákupoch. Na Slovensku to potvrdila viac ako polovica mladých ľudí a v Čechách dokonca až 82%. Pre porovnanie celkový celoeurópsky priemer je 37%.
Viac ako polovica Európanov si vďaka korone kríze viacej uvedomuje pôvod nakupovaného tovaru a služieb (52%) a zároveň uprednostňujú domácu produkciu (51%) pred medzinárodnou.
Ako sme zistili v našom májovom prieskume, práve uvedomovanie si pôvodu nakupovaných položiek je najpozitívnejším dopadom Covid-19.
Celkovo seniori najviac inklinujú nakupovať produkty a služby vyprodukované vo svojej krajine. Na Slovensku rolu zohráva aj to, či máme deti alebo nemáme. Rodičia si pri nakupovaní pôvod tovaru a služieb uvedomujú viacej.
Pre Slovákov sú témy pôvodu nakupovaného tovaru a služieb dôležité. Potvrdilo to viac ako 60% Slovákov. Radíme sa tak medzi prvých 8 najuvedomelejších Európskych krajín. Dokonca zo všetkých sledovaných krajín máme najvyšší počet seniorov, pre ktorých je pôvod tovaru a služieb dôležitý. Plných 100% respondentov vo veku 65 a viac s tým súhlasilo.
Komentáre
Pridať komentár