Spotrebitelia strácajú prehľad v digitálnej ekonomike. Čo je kľúčom?


			Spotrebitelia strácajú prehľad v digitálnej ekonomike. Čo je kľúčom?
21.11.2023 Spektrum

Výsledkom pretrvávajúcej vysokej inflácie a vysokých úrokov je dnes oslabená finančná situácia Slovákov. 

Disponibilný príjem sa znepokojivo zmenšuje. Podľa výsledkov rozsiahleho prieskumu situáciu zhoršujú aj výzvy digitálnej ekonomiky. Prieskum potvrdzuje, že v takýchto ťažkých časoch by mohlo byť silné finančné vzdelanie kompasom, vďaka ktorému dokážu spotrebitelia preplávať náročné časy a lepšie odolávať novým nástrahám.

Jednoznačne to potvrdzujú nové zistenia najväčšieho prieskumu platobného správania spotrebiteľov v Európe – European Consumer Payment Report 2023. Ten dnes spolu s kompletnými výsledkami vydáva spoločnosť Intrum. Analyzované boli odpovede 20 000 spotrebiteľov z 20 európskych krajín, z toho bolo 1 000 Slovákov.

„Náš prieskum identifikoval fenomén, ktorý výrazne prispieva k zhoršujúcemu sa stavu domácich financií v súčasnej nepriaznivej makroekonomickej situácii. Ide o nástrahy digitálnej ekonomiky. Síce priniesla spotrebiteľom nové možnosti, uľahčuje nakupovanie, ale jednoznačne priniesla nové výzvy. Spotrebitelia strácajú prehľad o svojich výdavkoch a pôžičkách v rámci e-commerce. Najväčšie problémy majú osoby so slabým finančným vzdelaním,“ informuje Martin Musil, výkonný riaditeľ Intrum Slovakia.

Online priestor nákup zjednodušuje, no prináša nové výzvy

Jedným z dôvodov, prečo majú spotrebitelia problém udržať svoje mesačné výdavky v rámci rozpočtu je tzv. zlievanie predplatného. Trh digitálnych aplikácií na báze predplatného je na vzostupe. Spotrebitelia si často neuvedomujú, koľko predplatného už schválili.


Mohlo by vás zaujímať: Pillow poisťovňa novo ponúka revolučné poistenie aj slovenským vodičom


Takmer polovica Slovákov (43 %) má problémy s prehľadom výšky predplatného. Potvrdili, že ich prekvapilo, keď si uvedomili, na akú sumu sa vyšplhali mesačné predplatné bez toho, aby si to dovtedy všimli. Ešte viac znepokojujúce je, že ide o nárast z 9% v roku 2022!  Najalarmujúcejší stav je v Grécku (67 %), Írsku (62 %) a Fínsku (55 %). Európsky priemer je na úrovni 45 %.

Z pohľadu úrovne finančnej gramotnosti až 49% osôb so slabými finančnými znalosťami potvrdilo, že majú problém sledovať mesačnú výšku predplatných verzus 42% s dobrými znalosťami. To je rozdiel 7-percentuálnych bodov.

Zároveň 33 % Slovákov vníma svoje ťažkosti s prehľadom nákupov typu "kúp teraz, zaplať neskôr", ktoré mesačne urobia. Tento spôsob nákupu ponúkaný v mieste predaja, predovšetkým v internetových obchodoch, má tiež významný vplyv na peňaženky. Ide vlastne o krátkodobý bezúročný úver.

Na slovenskom trhu je táto možnosť ešte len dva roky a už nepriaznivo ovplyvnila tretinu spotrebiteľov. Najhoršie je na tom Portugalsko (59 %), Grécko (55 %) a Švajčiarsko (49 %). Európsky priemer je na úrovni 35 %. Aj v tomto prípade je rozdiel medzi finančne zdatnými a menej zdatnými 7-percentuálych bodov. 38 % menej zdatných verzus 31% dobre zdatných.


Mohlo by vás zaujímať: INSIA: Personalizovaná video kampaň v majetkovom poistení spustená


Problém s prehľadom o svojich krátkodobých pôžičkách má istá skupina obyvateľstva aj v kamennom svete. Celkovo 2 z 10 Slovákov (17 %) uviedli že majú dnes slabší prehľad o takýchto pôžičkách (napr. kreditné karty a okamžité pôžičky) ako pred 12 mesiacmi. Tento výsledok nie je alarmujúci. Iný je však pohľad pri rozdelení spotrebiteľov podľa finančnej gramotnosti. U spotrebiteľov so slabou finančnou gramotnosťou narástol až na 27 % verzus 17 % u ľudí s dobrou.

Obzvlášť mladí ľudia vo veku 18-37 nedokážu s financiami správne narábať

Z analýzy odpovedí vyplynulo, že len asi tretina mladých ľudí rozumie finančnej terminológii a pojmom. Zároveň potvrdili ťažkosti, keď majú upraviť svoje každodenné výdavky tak, aby odrážali zmenu ich príjmu. Problematické je tiež stanovenie finančných cieľov a zámerov. Ide pritom o základné oblasti finančnej gramotnosti.

A hoci takmer polovica (48%) potvrdila, že sledovanie toho, na čo míňajú svoje peniaze je ich silnejšou stránkou, je to kontroverzné, pretože súčasne v priemere až 57% z nich potvrdilo, že majú problém sledovať výšku predplatného a 38% stratilo prehľad o svojich nákupoch typu "kúp teraz, zaplať neskôr".

Naďalej u mladých teda pretrváva skutočnosť, že značná časť nedokáže objektívne posúdiť svoje finančné znalosti.

Zistenia komentuje Martin Musil:

„Efektívne spravovanie peňazí znamená oveľa viac než len pochopenie inflácie a úrokových sadzieb. Sledovanie opakujúcich sa nákladov na predplatné, odkladov platieb a všetkých dlhov je čoraz zložitejšia, avšak zásadná úloha. Stovky tisíc Slovákov každý mesiac míňajú nadmerne alebo musia uprednostňovať určité účty a iné platby vynechávajú.

Pôžičky a úvery, či nové populárne možnosti platby ako napríklad "kúp teraz, zaplať neskôr" ponúkajú jednoduché nakupovanie a dočasne zmierňujú ekonomický tlak. Zároveň je potrebné si uvedomiť, že rastúci počet spotrebiteľov používa tieto metódy na zaplatenie každodenných životných nákladov. Pre spotrebiteľa je nevyhnutné porozumieť podmienkam a potenciálnym rizikám spojených s úverovými produktmi, najmä ak ich využíva v reakcii na hospodárske problémy. Inak mu hrozí riziko dlhovej pasce a platobná flexibilita pôjde proti nim.

Vnímame, že špeciálnu pozornosť si vyžadujú mladí ľudia. Jednak nemajú dostatočné finančné prostriedky, zároveň majú veľmi slabé finančné vzdelanie a skúsenosti. To ústi do skresleného pohľadu, kvôli ktorému nie vždy dokážu urobiť správne finančné rozhodnutia.“ 

O prieskume

Európsky spotrebiteľský platobný report 2023 (European Consumer Payment Report 2023 - ECPR 2023) je nástrojom na získanie prehľadu o každodennom živote európskych spotrebiteľov; o ich výdavkoch a schopnosti riadiť svoje domáce financie na mesačnej báze. ECPR 2023 vychádza z externého prieskumu, ktorý pre skupinu Intrum uskutočnila spoločnosť Longitude v 20 krajinách Európy.

Na prieskume sa v roku 2023 zúčastnilo celkovo 20 000 spotrebiteľov, z toho 1000 Slovákov. Zber dát sa uskutočnil v období 19.07. až 01.09. 2023. Spoločnosť Intrum vydáva European Consumer Payment Report každoročne už od roku 2013.

Zdroj: Intrum Slovakia

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.