Poistenie áut v novom roku zdraželo až o pätinu. Ktoré značky je náročné poistiť?


			Poistenie áut v novom roku zdraželo až o pätinu. Ktoré značky je náročné poistiť?
22.2.2025 Spektrum

Novoročné zdražovanie na Slovensku sa dotklo aj poistenia vozidiel. Podľa finančných sprostredkovateľov ceny povinného zmluvného poistenia a havarijného postenia medziročné vzrástli o 10 až 20 %.

Dôvodom však nie je iba konsolidačný balíček, ale cena práce v servisoch. Odborníci upozorňujú aj na problém s havarijným poistením niektorých drahších automobilov, najmä elektromobilov.

„Najväčší vplyv na zvýšenie ceny PZP a havarijného poistenia nemá primárne konsolidačný balík či rastúce ceny náhradných dielcov, ktoré medziročne zdraželi približne o 12 %, ale rast ceny práce v servisoch. Jej cena sa medziročne v niektorých servisoch až zdvojnásobila,“ hovorí Martin Jurkemík, odborník  na neživotné poistenie zo sprostredkovateľskej spoločnosti Umbrella Group v Bratislave. Podľa neho poisťovne zrejme ešte viac upravia ceny smerom hore po zavedení transakčnej dane od apríla 2025.


Mohlo by vás zaujímať: Aplikácia AutoMobil od INSIA je vynikajúco hodnotená.  Je k dispozícii na stiahnutie zadarmo


Klienti, ktorí podľa Jurkemíka zvažovali zmenu poisťovne kvôli zvýšenej sadzbe za PZP  či havarijné poistenie, zväčša lacnejšie alternatívy na trhu už v novom roku nenašli. 

Príkladom je klient, ktorý vlastní najpredávanejšie vozidlo  na Slovensku za minulý rok – Škodu Octavia (ZAP SR) s objemom motora 1,9 litra. Cena PZP mu v novom roku vzrástla zo 160 eur na 185 eur (bez toho, aby spôsobil v danom roku škodovú udalosť). Havarijné poistenie na podobný model vyšlo v roku 2024 na 605 eur, tento rok je jeho suma už 650 eur.

Podľa Martina Jurkemíka budú klienti po zdražovaní odhlasovať havarijné poistenie už pri „mladších vozidlách“: „Zatiaľ čo v minulosti klienti rušili havarijné poistenie pri 7- až 10-ročných autách, predpokladám, že po zdražovaní zrušia toto poistenie už pri 5- až 8-ročných vozidlách,“ upresňuje Martin Jurkemík.

Poistenie vozidiel menia nové technológie

Riešením drahých poistení áut môžu byť aj nové koncepty finančných produktov. Expert upozorňuje, že vlani na slovenský trh vstúpila inovatívna technologická česká poisťovňa Pillow, ktorá napríklad obe poistenia vypočítava aj podľa počtu najazdených kilometrov. Skupiny vodičov, ktorí využívajú vozidlo menej, ako napríklad mamičky na materskej dovolenke či dôchodcovia, tak budú mať výhodnejšie sadzby poistenia.

„V prípade, ak najazdia ročne viac kilometrov, než je dohodnutý limit v poistke, tak musia doplatiť alikvotnú sumu. Naopak, ak najazdia menej, poisťovňa im časť peňazí vráti,“ vysvetľuje Martin Jurkemík.

Ďalšou novinkou pri uzatváraní poistenia vozidla je priama komunikácia poisťovní so Slovenskou kanceláriou poisťovateľov (SKP). Klient si tak nemusí pamätať každú škodovú udalosť, poisťovňa presné dáta automaticky načerpá rovno z databázy SKP.

„Ďalšou novinkou je rýchlosť, akou poisťovne menia sadzby pri poisťovaní vozidiel. Úlohu v systéme zohrávajú zrejme vyspelejšie technológie či umelá inteligencia. Zatiaľ čo v minulosti sadzby platili aj niekoľko mesiacov, dnes sa ceny menia aj zo dňa na deň,“ dodáva Martin Jurkemík.


Mohlo by vás zaujímať: Darovacia zmluva na byt: Čo by mala obsahovať?  Radí Colonnade


Aj preto portál neživotného poistenia pre klientov GAMP.sk z dielne Umbrella Group načítava dáta priamo z poisťovní. Tak majú klienti zaručene aktuálne dáta a sadzby a môžu si porovnať ceny, uzatvoriť online PZP či havarijné poistenie. 

Zložitosť havarijného poistenia elektromobilov závisí od značky

Pri havarijnom poistení elektromobilov je jedným z hlavných faktorov kritérium oficiálneho zastúpenia, teda dílera značky na Slovensku, a prítomnosť autorizovaného servisu. Zatiaľ čo bežné značky s havarijným poistením problém nemajú, Tesla, Rimac či iné nezastúpené značky sú na Slovensku ťažko poistiteľné.

Aktuálne takýto produkt ponúkajú len štyri poisťovne. „Dôvodom je, že poisťovni pri havárii na Slovensku vznikajú extra náklady na prevoz poškodeného vozidla zo Slovenska do autorizovaného servisu, ktorý je najbližšie, teda napríklad do  Rakúska či Česka. Preto väčšina poisťovní takéto poistenie odmieta,“ upozorňuje Martin Jurkemík. Podľa neho sa to netýka len elektromobilov, ale aj iných značiek, najmä luxusných vozidiel ako Aston Martin, ktoré nemajú na Slovensku oficiálne zastúpenie.

Zaujímavosťou sú čínske značky elektromobilov ako napríklad Dongfeng, ktoré majú na Slovensku bez výnimky aj autorizovaný servis a oficiálneho dílera a s poistením problémy nemajú.

„V súvislosti s havarijným poistením vozidiel odporúčam klientom, aby si kupovali modely s cenníkovou cenou do 100-tisíc eur. Vyhnú sa tak možnému odmietnutiu zo strany poisťovní, horším podmienkam spoluúčasti či veľmi vysokým sadzbám poistenia,“ radí na záver Martin Jurkemík. Sadzby poistenia sa vždy odvíjajú od ceny nového auta, či už ide o nové alebo jazdené vozidlá.

Zdroj: Umbrella Group

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

Súvisiace články