Bojíte sa pre Titanic plavby loďou? Prechádzka po ulici je nebezpečnejšia


			Bojíte sa pre Titanic plavby loďou? Prechádzka po ulici je nebezpečnejšia
15.4.2012 Poistný trh

Od roku 1912, keď sa potopil v tom čase gigantický parník Titanic, sa bezpečnosť námornej dopravy radikálne zvýšila. Dnes je v Európe štvrtým najbezpečnejším spôsobom prepravy cestujúcich, hneď po autobusoch, vlakoch a lietadlách.
 
 „Na lodi ste z hľadiska smrteľných nehôd v omnoho väčšom bezpečí ako v aute, na motorke či dokonca na chodníku,“ píše sa v štúdií skupiny Allianz, ktorá sa zaoberá bezpečnosťou námornej dopravy od čias Titanicu až po Costa Concordiu.
 
Klesajúcemu počtu nehôd na vode sa tešia práve poisťovne, ktoré v rokoch pred prvou svetovou vojnou museli počítať so stratami v jednom zo sto prípadov. 
 
O storočie neskôr je tento pomer takmer sedemnásobne priaznivejší, keď k škodám dochádza len pri jednej zo 670 lodí.
 
Trpaslík Titanic
 
Na jednej strane rastúca bezpečnosť znie ako dobrá správa, čo však aj napriek tomu kazí pracovníkom poisťovní spánok , je samotná veľkosť lodí. Legendárny Titanic je totiž hodnotou aj rozmermi, v porovnaní so súčasnými plavidlami, len trpaslíkom.
 
Dnešné zaoceánske výletné plavidlá dokážu na svojej palube previezť viac ako šesťtisíc cestujúcich, v porovnaní s približne 2,5-tisícovou kapacitou legendárnej lode.
 
Ešte extrémnejší nárast zaznamenala oblasť nákladných lodí (viď obrázok pod textom). Celkovo sa po moriach sveta v roku 2010 plavilo asi 100-tisíc lodí, ktoré boli schopné previezť takmer jednu miliardu ton nákladu. A práve rastúci dopyt tlačí na väčšie kapacity a rozmery lodí. Námorný obchod sa pritom len od roku 1970 strojnásobil na 8,4 miliardy ton.
 
Podobný trend hlási aj preprava pasažierov. V minulom roku služby lodnej dopravy využilo 19,2 milióna cestujúcich. O tri roky sa toto číslo má vyšplhať až na 22 miliónov.
 
Na vine je najčastejšie človek
 
A podobne ako v prípade Titanicu, aj dnes platí pravidlo, že za väčšinu tragických nehôd a škôd v námornej doprave nesie zodpovednosť človek.
 
„Viac než 75 percent námorných strát sa dá pripočítať na vrub širokej škále ľudských zlyhaní, ako je únava, zlé vyhodnotenie rizík či nedostatky v odbornej príprave posádky,“ píše sa v štúdií.
 
A to nie je všetko, s čím musia poisťovne počítať. Medzi staronové hrozby sa radia aj prepady lodí pirátmi. Pri pobreží Afriky, a najmä Somálska, v minulom roku zaútočili na 28 plavidiel a spôsobili škody za sedem miliárd dolárov.
 
Novou hrozbou sú aj námorné cesty bližšie k polárnemu kruhu, ktoré sa otvárajú vďaka globálnemu otepleniu. Extrémne nepriaznivé prostredie a vyššia frekvencia kolízií s ľadovcami tak opäť ohrozuje zlepšujúce sa štatistiky.
 
Najväčšou hrozbou však aj napriek výpočtu ostáva oheň na palube – či už osobných alebo nákladných lodí.
 
Poistenie lode aj na Slovensku
 
Slováci síce vlastné more nemajú, no aj im ponúkajú poisťovne možnosti poistiť sa v oblasti námornej dopravy. Ide o poistenie malých plavidiel, ktoré musia mať zo zákona, podobne ako autá, vlastné povinné zmluvné poistenie. V ponuke sú však aj havarijné poistky či poistenie proti spôsobenej škode.
 
„Pri poistení lode nezáleží na tom, či ide o VIP alebo inú loď, vždy ide o individuálne poistenie, ktoré závisí od jej typu a hodnoty, roku výroby, územného rozsahu poistného krytia, účelu použitia a podobne,“ uviedla pre Aktuálne.sk Margaréta Nosáľová z poistovne Generalli Slovensko.
 
V posledných rokoch sa medzi Slovákmi rozmohlo aj aktívne dovolenkovanie v podobe plachtenia v Stredozemnom mori. Ani na takýchto výletoch „s partiou“ však nemusia cestovatelia niesť všetky riziká na vlastnom chrbte. Môžu si ich jednoducho zahrnúť do cestovného poistenia.
 
"V prípade, že klienti budú v zahraničí vykonávať nejaký šport, je potrebné poistiť sa v rizikovej skupine Šport. Poistenie sa v takomto prípade vzťahuje na rizikové športy, medzi ktoré patrí aj
jachting, plachtenie, wakeboarding, vodné lyžovanie či vodný paragliding,“ vysvetlila Judita Smatanová z Poisťovne Union.

 

Zdroj: Ondrej Kubovic, dnes.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články