Uplatnite si škody z povodní. Pozor, nie sú kryté automaticky


			Uplatnite si škody z povodní. Pozor, nie sú kryté automaticky
17.6.2013 Škody

Na čo sa dať poisťovať, keď máte byt napríklad na siedmom poschodí? Čo všetko si môže poisťovňa v rámci vzniknutých škôd preveriť? Akým chybám sa vyhnúť pri záplavách? Radí vám Dag Bajtala, Executive Manager, PARTNERS GROUP SK.

 

 

Aké boli pre vašich finančných poradcov uplynulé dni, keď Slovensko zasiahli záplavy? Majú vtedy tradične viac práce, alebo posudzujete danú situáciu?

Keď v živote klienta nastane udalosť na ktorú sa môže vzťahovať poistné plnenie, to prvé je vždy znepokojený telefonát klienta poradcovi, či sa tá daná udalosť bude týkať aj jeho a druhá otázka je, čo na to treba. Po záplavách v tomto mesiaci majú poradcovia v rôznych regiónoch pochopiteľne takýchto telefonátov, dennodenne aj niekoľko. Viac práce pre poradcu to ešte neznamená. Tej príde až keď vody opadnú, prípadne budú vypumpované z pivníc. Potom nastane proces oznamovania škôd (písomne alebo telefonicky), vyčísľovania škôd a obhliadka likvidátorom. To sú tí ktorí budú mať v súčasnosti tej práce ozaj veľa. Finančný poradca, je ten kto skôr usmerní a upokojí klienta v celom tomto procese, aby vedel ako postupovať. A ak si svoju prácu urobil dobre, tak ešte "zlízne" pochvalu za to, že klientovi takéto poistenie uzatvoril.

Ak niekomu zatopilo dom či pozemok, čo by si mal v prvom rade preveriť v zmluve? Patria záplavy medzi štandardné poistenia majetku?

V prvom rade treba v zmluve preveriť, či sa krytie týka aj povodní a záplav. Pokiaľ to klient nevie nájsť, bude to vedieť nájsť jeho poradca, alebo môže zavolať na infolinku svojej poisťovne a tam mu na základe čísla zmluvy alebo rodného číslo klienta vedia vyhľadať. Áno, záplavy sú štandardom v poistných zmluvách, nie su však kryté automaticky. Treba "zaškrtnúť ten správny krížik". Skúsenosť z praxe hovorí aj to, že v niektorých oblastiach sa už nehnuteľnosti stali voči povodniam nepoistiteľné. To znamená, že ak to klient neurobil v minulosti, už mu zostáva len dúfať, že to nikdy potrebovať nebude, alebo mať po ruke vrecia s pieskom.

Dnes sa už záplavy vyskytujú aj v miestach, kde by ste ich predtým ťažko hľadali. Dá sa na to pripraviť z pohľadu prevencie?

Z pohľadu prevencie a poistenia je riešenie takejto situácie jednoduché. Nepredpokladať a poistiť si aj povodeň a záplavu. Cena za pripoistenie, je zanedbateľná v porovnaní s náhradami škôd z vlastného vrecka, aj keď by na danom mieste záplavu nikto nečakal. Vezmime si napríklad banky. Niektoré pri poskytnutí uverov vyžadujú od klienta v poistení majetku aj pripoistenie povodní a záplav bez ohľadu na polohu nehnuteľnosti. Môžete mať dom aj na kopci, alebo byt na siedmom poschodí, budú to od vás chcieť, inak vám úver neposkytnú.

Je vhodné pri záplavách hneď volať aj finančného poradcu, aby nám poradil, alebo priamo poisťovňu?

Finančného poradcu je dobré volať vždy keď má klient nejasnoť. Položenie otázky ho nič nestojí a s danou situáciou má pravdepodobne už oveľa viac skúseností ako klient. Alebo vie tú skúsenosť aspoň "zohnať" a sprostredkovať. Navyše pozná situáciu klienta lepšie ako anonym na infolinke poisťovne. Čo však neznamená, že do poisťovne volať nemá. Má, v druhom poradí. Potom netreba zabúdať nafotiť si potom všetky škody a zavolať likvidátora poisťovne kvôli obhliadkam, ešte pred upratovaním. Ďalším odporúčaním je mať poriadok vo všetkých finančných zmluvách. Častokrát sa stáva, že klienti nielen, že nevedia kde majú čo poistené, ale ani to kde majú zmluvy. Ideálne je nedržať ich v pivnici. Niekedy však nemusí stačiť ani obývačka...

Na čo poisťovne zvlášť dbajú pri likvidácii poistných škôd?

V prvom rade preverujú či nejde o poistný podvod, či sa teda udalosť naozaj stala, respektíve mohla stať tak, ako ju klient opisuje. V prípade povodní to nie je ťažké posúdiť. Diskutabilný a ťažšie dokázateľný je skôr silný vietor, respektíve víchrica, tam to musí potvrdiť meteorologický ústav. Poisťovne vysielajú do terénu svojich pracovníkov, ktorí posudzujú rozsah a pravdivosť tvrdení klienta.

Spresnite, s akými výlukami zo strany v tomto smere sa najčastejšie stretávate?

Vylúčené z poistenia sú oblasti, ktoré bývajú zaplavované periodicky 20 a menej rokov. Niektoré poisťovne majú vo svojich výlukách tieto oblasti priamo vymenované aj s konkrétnymi ulicami. K výplate dochádza do 30 dní odo dňa ukončenia šetrenia. Údaje "20 rokov" a "30 dní" sa môže v jednotlivých poisťovniach líšiť.

oPoisteni.sk

 

Rebríček 5 najčastejších chýb ľudí pri záplavách

1. Stavajú, respektíve kupujú domy v záplavových oblastiach. Dôvod? Cena nehnuteľnosti.

2. Nepoistia si nehnuteľnosť

3. Poistia si nehnuteľnosť, ale nie s rizikom povodeň. Dôvod? Buď sú nedôslední, alebo chcú usporiť.

4. Sú aj ochotní nehnuteľnosť si poistiť, len si nedokážu dostatočne uvedomiť všetky riziká. Príklad: "byt na štvrtom poschodí mi snáď nezaplaví." Tto je síce pravda, ale keď podmáča dom a statik vyhlási, že dom treba zbúrať, klient nemá nárok na plnenie.

5. Klienti opravia škody, vysušia dom, urobia rekonštrukciu. Poisťovňa potrebuje škody vidieť.

Zdroj: Partners Group SK

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS