Po zemetrasení mnohým ľuďom nepreplatia škody v plnej výške


			Po zemetrasení mnohým ľuďom nepreplatia škody v plnej výške
12.10.2023 Škody

Od pondelkového zemetrasenia na východnom Slovensku nám od klientov chodí množstvo otázok.

Ľudia sa pýtajú, či im poistenie majetku kryje aj živel zemetrasenie, aké škody im poisťovňa preplatí a v akej výške. V tejto súvislosti treba upozorniť, že nie všetkým klientom poisťovne pokryjú škody v plnej výške. Všetko závisí od ich zmluvy, komentuje Jaroslav Krajňák, riaditeľ pre neživotné poistenie FinGO.sk. 


Mohlo by vás zaujímať: INSIA: Personalizovaná video kampaň v majetkovom poistení spustená


Aj táto udalosť žiaľ opäť pripomenie problém väčšiny nehnuteľností na Slovensku, ktoré sú podpoistené alebo nemajú komplexné poistenie. Netýka sa to len rodinných domov, ale aj bytoviek, firemných budov a takisto majetku miest a obcí.

Väčšina poisťovní hradí škody až pri vyššej intenzite, teraz urobia výnimku

Zemetrasenie je v poistných zmluvách definované ako živel a toto riziko je vo všetkých poisťovniach zahrnuté v základnom krytí poistenia. To znamená, že všetky poisťovne kryjú škody spôsobené zemetrasením, a to až do výšky poistnej sumy.  

Podmienky, za ktorých poisťovne po zemetrasení štandardne schvália poistné plnenie, sa líšia. Na Slovensku je totiž len zopár poisťovní, ktoré kryjú škody do akejkoľvek „sily”. Väčšina poisťovní má v podmienkach definovanú aj intenzitu zemetrasenia, najčastejšie od 5. a 6. stupňa makroseizmickej stupnice. 

Podľa našich informácií, poisťovne v prípade pondelkového zemetrasenia urobia výnimku a poistné udalosti na východnom Slovensku budú posudzovať individuálne. Vyjdú tak v ústrety klientom, ktorí by štandardne nemali nárok na poistné plnenie. 

Domy sú podpoistené, ľuďom môžu chýbať peniaze na opravy

V každom prípade však ľudom radím, aby sa v prípade poistnej udalosti obrátili na svojho finančného sprostredkovateľa alebo si sami skontrolovali svoju poistnú zmluvu. Drvivá väčšina našich maklérov sa pri starších dojednaných poistných zmluvách pravidelne stretáva s podpoistením. To znamená, že ľudia majú nehnuteľnosti poistené na nižšie poistné sumy ako je ich reálna hodnota..


Mohlo by vás zaujímať: Vladimír Matuščin: Na konci všetkého stojí vždy spokojný klient


Predstavme si, že si človek pred 10 rokmi postavil dom za 60 000 eur a na túto sumu ho aj poistil. Vzhľadom na vyššiu infláciu, vývoj cien materiálov a práce na trhu, by dnes rovnaký dom postavil za 120 000 eur, takže na ňom vzniklo 50 %-tné podpoistenie.

V praxi to znamená, že ak by na tejto nehnuteľnosti vznikla škoda za 20 000 eur, poisťovňa môže pristúpiť k tomu, že klientovi vyplatí len 10 000 eur. Keby mal poistnú sumu aktualizovanú, vyhol by sa strate 10 000 eur. 

Obvyklá hranica, od ktorej poisťovne začínajú krátiť poistné plnenie, je podpoistenie najmenej 15 %. Takže pri nižšom podpoistení sa človek obvykle nemusí báť, že mu budú chýbať peniaze na pokrytie vzniknutých škôd v plnej výške. 

Preplatia prasknuté múry či komín, ale zničený nábytok nie 

Ďalším častým problémom starších poistných zmlúv je aj to, že klienti nemajú uzavreté komplexné poistenie. Teda majú poistenú len nehnuteľnosť, ktorá je podmienkou k čerpaniu hypotéky, ale nemajú poistenú aj domácnosť a zodpovednosť za škodu, ktorú môžu spôsobiť tretej osobe. 

Ak má človek poistenú len nehnuteľnosť, poisťovňa mu môže uhradiť len škody na samotnej nehnuteľnosti ako sú popraskané obvodové múry, komíny či strechy. No nepreplatí im aj zničené zariadenie domácnosti ako môžu byť poškodené skrine, rozbité televízory, sklá v nábytku.

Žiaľ, až podobné živelné udalosti ľudí motivujú k tomu, aby si skontrolovali staršie poistné zmluvy. Odporúčam, aby každý vlastník nehnuteľnosti mal uzavreté poistenie nehnuteľnosti, domácnosti aj zodpovednosti za škodu, aby sa nespoliehal len na základný balík poistenia a aby svoju zmluvu kontroloval aspoň každé 2 až 3 roky. 

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články