V roku 2014 bola viac ako polovica (54,5 %) užívateľov elektrobicyklov (pedelecov), ktorí sa stali účastníkmi nehôd, starší ako 65 rokov, ale do roku 2023 tento podiel klesol na menej tretinu (30,1 %).
Podľa nemeckého Spolkového štatistického úradu (Destatis) sa zodpovedajúcim spôsobom zvýšil podiel mladších účastníkov nehôd s elektrobicyklami: v roku 2014 bol každý deviaty účastník nehody na ňom (tzv. pedelecu) mladší ako 45 rokov (10,7 %), do roku 2023 sa tento podiel zvýšil na takmer každého tretieho účastníka (31,2 %).
Pre porovnanie, každý šiesty účastník nehody na nemotorizovanom bicykli bol starší ako 65 rokov. Viac ako polovica (54,8 %) bola mladšia ako 45 rokov.
Vyššia popularita sa odráža v rastúcich počtoch nehôd
Celkovo počet nehôd na e-bicykloch s podporným pohonom v Nemecku v posledných rokoch prudko vzrástol: v roku 2023 polícia zaznamenala viac ako 23 900 takýchto kolízií so zranením osôb, čo je približne jedenásťkrát viac ako v roku 2014, kedy bolo takýchto udalostí len niečo málo viac ako 2 200.
Mohlo by vás zaujímať: Aplikácia AutoMobil od INSIA je vynikajúco hodnotená. Je k dispozícii na stiahnutie zadarmo
Naopak, počet nehôd so zranením osôb pri konvenčných bicykloch bez pomocného pohonu klesol: z viac ako 76 600 v roku 2014 na necelých 72 200 v roku 2023 (mínus 7 %).
Rok 2014 je prvým rokom, kedy sa v policajných registráciách nehôd na celoštátnej úrovni v Nemecku rozlišuje medzi bicyklami bez pomocného motora a s podporným elektromotorom (pedelec). Jedným z dôvodov tohto vývoja je rastúca obľuba bicyklov s pomocným motorom. V roku 2022 malo v Nemecku už 15,5 % súkromných domácností aspoň jeden pedelec, zatiaľ čo v roku 2014 to bolo 3,4 % domácností.
To sa odráža aj v počte užívateľov elektrobicyklov, ktorí sa stali účastníkmi nehôd. Výrazne vzrástol aj počet usmrtených užívateľov pedelecov pri dopravných nehodách: v roku 2023 zomrelo na bicykli s podporným elektromotorom 188 osôb, zatiaľ čo v roku 2014 prišlo o život takto 39 osôb.
Naproti tomu počet obetí na nemotorovom konvenčnom šliapacom kolese medzi rokmi 2014 a 2023 klesol: v roku 2023 zomrelo na nemotorovom kolese 256 osôb oproti 357 osobám v roku 2014.
Nehody na elektrobicykloch sú častejšie smrteľné ako nehody na nemotorových kolesách
Vzhľadom na rastúci počet nehôd sa diskutuje o tom, či sú elektrobicykle nebezpečnejšie ako kolesá bez motora. Na každých 1 000 nehôd pedelecov s následkom zranení prišlo v roku 2023 o život v priemere 7,9 jazdcov, zatiaľ čo pri nemotorových bicykloch to bolo na 1 000 udalostí s ujmou na zdraví 3,6 smrteľných nehôd.
Mohlo by vás zaujímať: Darovacia zmluva na byt: Čo by mala obsahovať? Radí Colonnade
To je však dané aj vekom obetí: zranenie alebo usmrtenie na bicykli s elektropohonom boli v priemere vo veku 53 rokov, a teda aj napriek klesajúcemu priemernému veku staršiemu ako usmrtenie na nemotorových kolesách, ktorým bolo v priemere 42 rokov. Starší ľudia sa pri páde vážne alebo smrteľne zrania častejšie ako mladší ľudia.
V tejto súvislosti je nápadné, že počet usmrtených osôb pri nehodách na elektrobicykloch pripadajúcich na 1000 nešťastí so zranením na e-bicykloch v posledných rokoch výrazne klesol: v roku 2014 pripadalo na 1 000 nehôd so zranením na kolesách ešte 17,4 usmrtených osôb, zatiaľ čo vlani to bolo 7,9 usmrtených osôb. Aj tento trend je okrem iného spôsobený aj znižujúcim sa vekom účastníkov nehôd.
Metodická poznámka:
Pedelec je bicykel s asistenciou pri šliapaní, vybavený pomocným pohonom na elektromotor s maximálnym trvalým výkonom 0,25 kW, ktorého asistencia sa postupne znižuje so zvyšujúcou sa rýchlosťou jazdy a preruší sa najneskôr pri dosiahnutí rýchlosti 25 km/h.
Komentáre
Pridať komentár