Dôležité je získať právnu radu včas – cez Poradu. Službu spustila pred viac ako rokom D.A.S. Rechtsschutz AG, pobočka poisťovne z iného členského štátu a o tom, ako funguje, prezrádza viac vedúci úseku likvidácie poistných udalostí JUDr. Ilja Sulík.
Ak má klient v D.A.S. Rechtsschutz AG uzatvorené poistenie, môže osloviť vaše právne oddelenie kedykoľvek, alebo len v určitých prípadoch?
S výnimkou produktu Porada (ktorý je koncipovaný ako výlučne telefonické právne poradenstvo v čase 8.00 -16.00 hodiny počas pracovných dní), sme pripravení pomôcť našim klientom kedykoľvek. Za týmto účelom poskytujeme telefonické právne poradenstvo nonstop, na čo slúžia dve linky – linka právnej pomoci, a tiesäňová linka, ktorá slúži výlučne na urgentné a naliehavé prípady.
Stačí teda iba zavolať a poradiť sa. Rovnako tak keď chce klient vedieť, či je jeho prípad poistením krytý, zavolá k nám a naši právnici mu to preveria a vysvetlia. Osobne som mal pred pár dňami telefonát od klienta , ktorý dostal výpoveď od cyperského zamestnávateľa a potreboval to riešiť.
Bohužiaľ, právne poradenstvo našich poistených klientov sa vzťahuje v takýchto prípadoch iba na pracovno-právne poradenstvo v rámci slovenskej legislatívy, teda podľa nášho Zákonníka práce, takže v tomto prípade išlo o poistením nekrytú oblasť a poradenstvo podľa cyperskej legislatívy sme mu nemohli poskytnúť.
Niekedy, samozrejme, potrebujeme vidieť podrobnejšie dokumenty, ktorých sa otázky klientov týkajú, nie všetko je možné vybaviť po telefóne. Vtedy sa nám osvedčuje tiež emailová komunikácia priamo s klientom.
V rámci posledných noviniek ste zaviedli produkt Poistenia ochrany práv – Porada. Prečo vznikol a čo ste tým sledovali?
Mali sme ambíciu priniesť na trh cenovo prijateľný produkt, ktorého cieľom bolo posilniť preventívnu ochranu v oblasti práva u našich klientov. Keď si klient zakúpi produkt Porada, nemusí mať u nás žiadne iné poistenie.
Je to v podstate základné telefonické právne poradenstvo, ktoré na rozdiel od iných produktov má tú výhodu, že s právnikom sa môžete poradiť o najlepšom postupe, ako riešiť váš problém. Nevypracovávame nejaké detailnejšie analýzy v rámci otázok klienta, skôr ho potrebujeme prvotne zorientovať a dať mu základné rady, ako má postupovať..
Je toto telefonické poradenstvo určené pre podnikateľov, alebo skôr jednotlivcov?
Ide v podstate o špeciálny produkt v kategórii privátneho života, ktorý sa vymyká od ostatných typov poistení. Cieľ bol jasný: poistenie ochrany práv by malo byť dostupné pre všetkých – aspoň cez telefón. Doteraz úspešnosť tohto produktu zodpovedá našim predstavám, avšak možno predpokladať, že vzhľadom na nízku cenu (konkrétne 3 eurá mesačne, 36 eur ročne) a kvalitu ponúkaných služieb, sa záujem klientov oň určite ešte zvýši.
Pokrýva to služby konkrétneho jednotlivca, ktorý si produkt objedná. Častým problémom v praxi je to, že bežní ľudia za advokátmi prídu po právnu radu neskoro, v podstate to berú ako poslednú alternatívu. Radi by sme v tomto smere pôsobili na ich skôr preventívne, aby využili všetky právne kroky vo svoj prospech a postupovali podľa odborných právnych rád.
Museli ste rozšíriť aj okruh advokátov alebo spolupracovníkov, ktorí poskytujú dané služby?
Produkt Poistenie ochrany práv – Porada ponúkame výlučne v rámci našej samoregulácie, teda nevznikajú nám ďalšie dodatočné náklady na poskytovanie služieb, čo sa týka finančnej alebo personálnej stránky.
Musím zdôrazniť, že ide iba o telefonické právne poradenstvo, ktoré nepokrýva ďalšie typy právnych služieb. Každý si musí zvážiť, či mu to bude postačovať, alebo skôr uprednostní štandardný poistný produkt. Mnohí klienti majú aj klasický „balíček“ právneho poradenstva a popri tom využívajú produkt Porady na záležitosti, ktoré nie sú iným spôsobom kryté..
Ako vidíte ďalšie mesiace pre vaše právne oddelenie? Čo vás čaká?
Každý mesiac riešime na úseku likvidácie poistných udalostí desiatky prípadov klientov. Tiež vyhodnocujeme a porovnávame počty poistných udalostí, aj čo sa týka rentability nákladov a podobne. Aj v tomto roku postupne rozširujeme zmluvnú sieť spolupracujúcich advokátov, aby sme naďalej ponúkali naše exkluzívne služby.
Naša stratégia v ďalších mesiacoch bude smerovať k elektronizácii a digitalizácii zmlúv, keďže zatiaľ máme gro poistných zmlúv v papierovej podobe. Dôležité bude správne zosúladiť naše softvérové možnosti v rámci celého koncernu D.A.S. a postupovať podľa jednotnej stratégie.
Aké sú vaše ambície do budúcnosti, pokiaľ ide o poistenie právnej ochrany?
Držíme sa hesla, že chrániť svoje práva cez poistenie sa dá vo väčšine oblastí každodenného života, treba len byť o tejto možnosti správne informovaní. Chceme si udržať pozíciu dlhodobej jednotky na slovenskom trhu v oblasti poistenia ochrany práv. Našou ambíciou je neustále sa zlepšovať, nevynímajúc ani zlepšovanie kvality právnych služieb, ktoré poskytujeme. Na poistný trh plánujeme priniesť ďalšie produkty a osloviť nových klientov aj ich predajom online.
Prirodzene, úspešnosť pri ochrane práv závisí v nemalej miere od právneho prostredia a vymožiteľnosti práva na Slovensku. Mnohé prieskumy poukazujú na korupciu v súdnictve či ťažkú vymožiteľnosť práva, čo nám sťažuje prácu. Pre odvetvie poistenia ochrany práv je pritom kľúčové, ako štát posilňuje dôveru jeho občanov k presadzovaniu práva a spravodlivosti.
Tiež je problematická dĺžka sporov na súdoch, ktoré trvajú roky, či rôzne sporné reštrukturalizačné konania, ktoré sa týkali aj našich klientov. Jedna vec je, ak vám súd prizná vaše práva, a druhá je, či reálne dokážete vymôcť vašu pohľadávku. Nedokážeme garantovať klientom, že aj keď vyhráme súdny spor, klient v konečnom dôsledku uvidí svoje peniaze. Je tam množstvo faktorov, ktoré to môžu ovplyvniť, napr. platobná schopnosť protistrany, a preto nikdy nedávame klientom prísľuby, ktoré my sami nevieme ovplyvniť či zabezpečiť.
Komentáre
Pridať komentár