Odškodnenie pri nehode? Nenechajte sa oň ukrátiť


			Odškodnenie pri nehode? Nenechajte sa oň ukrátiť
21.5.2013 Produkty

Stala sa vám dopravná nehoda a poškodili ste si pri nej zdravie? Náklady na liečbu v nemocnici, dlhodobá rehabilitácia, strata zamestnania a navyše, často trvalé poškodenie zdravia. Túto stratu by vám mohli aspoň čiastočne vynahradiť odškodné od poisťovne. Ak však nemáte za sebou dobrého právnika, pripravte sa na to, že procese vybavenia odškodnenia budete ťahať za kratší koniec. Poisťovne sú na tento „boj“ pripravené. Ako teda získať spravodlivé odškodné za nehodu a ujmu na zdraví? Hovoríme s Dalimilom Hatokom, predseda predstavenstva, VOTUM Centrum Odškodnenia.


Zaoberáte sa odškodnením ľudí pri dopravných nehodách - koľko prípadov ročne riešite s akým výsledkom? S čím sa môžu na vás ľudia obrátiť?

Od roku 2007 riešime okolo 6000 prípadov. Najväčší záujem sme medziročne zaznamenali práve minulý rok, nárast bol o viac ako 24 %. Ľudia sa na nás obracajú ak potrebujú pomoc pri vzniknutej škode na zdraví pri dopravnej nehode či úraze. Dnes pomáhame poškodeným, účastníkom dopravných nehôd, pozostalým, či ich rodinným príslušníkom. Nároky získavame hlavne z povinného zmluvného poistenia (PZP).

Riešime prípady, kde je možné uplatniť odškodnenie alebo finančné plnenie – úspešnosť je vďaka našim odborným schopnostiam a praxi veľmi vysoká. Nechceme, aby to vyznelo neskromne, ale prípady u nás v podstate nedopadnú dobre len vtedy, ak existuje objektívny dôvod – napríklad ak je nárok na odškodnenie už premlčaný. Dôkazom je i rekordné odškodnenie, ktoré sme na Slovensku nedávno získali jednej klientke – vyše 445 tisíc eur.


Mnohí ľudia majú pocit, že situáciu zvládnu sami a chcú sami vyjednávať s poisťovňami. Napriek tomu existuje nemálo firiem, ktoré sa zaoberajú odškodnením pri dopravnej nehode. Sú aj medzi nimi rozdiely - ako sa v tom správne zorientovať?

V roku 2007 tu nebola žiadna ponuka služieb poškodeným. Existovalo tu niekoľko advokátov zvláštne napojených na poisťovne a vybrané zdravotné zariadenia. VOTUM prinieslo na Slovensko model profesionálneho mimosúdneho zastupovania klienta v procese likvidácie poistnej udalosti. Za posledné roky sa ponuka podobných služieb naozaj rozšírila. Treba rozdeliť firmy na dve skupiny: firmy zaoberajúce sa majetkovou škodou - hlavne priamo po dopravnej nehode (asistenčné služby: odťah, náhradné auto či oprava) a spoločnosťami, ktoré riešia ďalšie následky – škody na zdraví a súvisiace škody.

 


Sú to obsahovo dosť odlišné stránky riešenie následkov nehôd. Na obe je ale potrebná hlavne odbornosť, kvalitný tím ľudí a partnerov. Vybrať si treba hlavne podľa týchto kritérií. Ak má človek po nehode dostatok času, síl, financií a bohaté poznatky z rôznych oblastí – napríklad medicína, poistné právo, likvidácia poistných udalostí a podobne, tak má šancu. Inak bude ťahať v procese vybavenia odškodnenia za kratší koniec, pretože protistrana (poisťovateľ) je na tento „boj“ pripravená.


Od čoho vlastne závisí výška odškodnenia, ktoré môžeme získať? Majú na poisťovne nejaké tabuľky, alebo ako môže laik zistiť, čo má právo od poisťovne žiadať?

Odškodnenie poškodených z PZP závisí hlavne od rozsahu zranení a trvalého poškodenia zdravia (tzv. trvalé následky). Tu sa vychádza zo spoločnej legislatívy pre tzv. náhradu za bolesť a náhradu za sťaženie spoločenské uplatnenie. Systém sa odvíja od bodovania zdravotného i psychického stavu a následkov, ktoré sa premietnu v lekárskom alebo znaleckom posudku poškodeného.

Hodnota bodu je daná jednotne – opatrením Ministerstva zdravotníctva SR. Každoročne sa valorizuje. Odškodnenie sa odvíja aj od príjmu a postavenia poškodených (dôchodca, študent, podnikateľ, zamestnanec) v čase nehody. Pri vážnych až nezvratných následkoch dopravných nehôd sa hodnotí i predošlé spoločenské uplatnenie poškodeného, jeho záujmy, rodinný život, prípadne úspechy v oblasti športu, kultúry i v iných oblastiach života.


Spresnite, s čím majú ľudia najviac problémov pri uplatňovaní nárokov pri dopravných nehodách? Zvyčajne sú zrejme v značnom rozpoložení, s nemalými zdravotnými problémami.

Ak hovoríme o škodách na zdraví – treba jasne povedať, že najčastejším dôvodom nezískania plných nárokov sú neznalosť ľudí a pochopiteľne i nechuť riešiť celú záležitosť zo strany poškodených alebo ich rodín. Je jasné, že obe tieto situácie si vyžadujú odbornú pomoc. Poškodení po dopravnej nehode sú v nečakanej a nie príjemnej situácii. Oni sa následne musia niečoho domáhať, oni si musia nároky uplatniť, oni ich musia preukázať.


Konkrétne problémy s uplatňovaním nárokov sú hlavne v časovom premlčaní niektorých nárokov, v zanedbanej alebo chýbajúcej dokumentácii poškodených, v nedostatočnej alebo zanedbanej liečbe. Poškodení si často nemôžu dovoliť potrebnú rehabilitáciu z finančných dôvodov – hoci by ich poisťovňa aj následne uhradila. Ľudia si tiež nevedia poradiť, ak im poisťovňa plnenie kráti alebo im ho nechce vyplatiť. V dnešnej situácii je problémom i celková finančná situácia poisťovateľov. Každý subjekt hľadá rezervy vo svojich výdavkoch. „Šetrenie“ poisťovní na tomto mieste vnímame negatívne. Zachytili sme nedávno aj vyhlásenia jednej poisťovne, že medziročne „znížili priemernú výplatu nárokov poškodeného o viac ako 15 %“. Z pohľadu rastúcich cien liečebných nákladov i valorizácie tzv. bodu je to iracionálne a potvrdzuje to fakt, že získanie odškodnenia je pre poškodených stále zložitejšie.


Na advokátov sa so žiadosťou o pomoc obracajú najmä tí, ktorí na to majú peniaze. Hovorí sa, že zastupovanie pri odškodnení nie je úplne zadarmo, v niektorých zmluvách majú klienti uvedené nárok firmy na 25 až 30 percent zo získanej sumy. Skúste objasniť bližšie, aké sú finančné nároky firmy a prečo by sa mal dať klient zastupovať?

Systém uplatnenia percentuálnej odmeny po vymožení odškodnenia je podľa nás korektný pre obe strany. Klient neplatí firme nič vopred – žiadne konzultácie či posúdenie prípadu – z ktorých aj tak nemusí nič byť. Odmenou len zo získaného plnenia je firma motivovaná uplatniť nároky v maximálne možnej miere a získať ich v prospech klienta čo najskôr. Aj klientovi to dáva záruku, že spoločnosť si na riešenie prípadu trúfa (nežiada nič vopred) a že sa prípad nebude naťahovať ani časovo.  Primeraná výška odmeny musí byť s klientom vopred jasne dohodnutá v zmluve.

Stretávame sa aj s tým, že v prvom rade poškodení riešia udalosť individuálne s poisťovňou. S odstupom času - keď si už argumentačne alebo odborne nevedia poradiť a potrebujú pomoc – sa na nás obrátia, aby sme im pomohli. Nie vždy to už ale je možné, pretože v celom procese poškodený mohol urobiť vážne chyby alebo niečo zanedbal. Vtedy profituje poisťovňa.


Kde vidíme nedostatky v legislatíve a čo je potrebné zmeniť?

Systém PZP – teda ľudovo povedané povinnosť mať vozidlo poistené na zodpovednosť voči prípadnej škode, ktorú ako vodič môžem spôsobiť - je výborná vec. Poškodeným vo všeobecnosti garantuje, že sa môžu domáhať náhrady škody, ktorá im bola spôsobená. Nemusia sa „súdiť“ s vinníkom, môžu sa obrátiť priamo na príslušného poisťovateľa.

Nedostatkom PZP na Slovensku je jednoznačne postavenie pozostalých v prípade tragických nehôd, pretože nemajú priamy nárok na odškodnenie za stratu príbuzného či blízkej osoby z PZP. Len pre porovnanie v susedných Čechách je to suma 240 000,- Kč pre každú takto zasiahnutú osobu. Ďalším nedostatkom – už nie samotnej legislatívy, ale jej aplikácie v praxi - je veľký počet nepoistených vozidiel na slovenských cestách. Je to podnet pre príslušné inštitúcie i poisťovne, ktoré v tejto veci robia veľmi málo. Tlak a presadzovanie sankcií voči takým vodičom by mali byť v ich záujme.

oPoisteni.sk

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS