Kompletné pravidlá poistenia e-bikov a e-kolobežiek


			Kompletné pravidlá poistenia e-bikov a e-kolobežiek
20.9.2024 Produkty

Ministerstvo financií SR (MFSR) vydalo 13. septembra usmernenie  k zákonu č. 381/2001 Z. z. Týmto materiálom ministerstvo odpovedá na otázky týkajúce sa poistenia malých elektrických vozidiel.

V úvode MFSR sumarizuje dôvody pre materiál: „Usmernenie má poskytnúť všetkým subjektov pôsobiacich v oblasti PZP, najmä obchodným organizáciám, štátnym inštitúciám, ale aj verejnosti usmernenie k plneniu povinností, vyplývajúcich zo zákona o PZP, usmernenie má taktiež napomôcť finančným inštitúciám správne vytvoriť alebo upraviť vlastné produkty v tejto oblasti.“

Elektrobicykle

Materiál rozdeľuje elektrobicykle do 3 skupín a ku každej skupine jednoznačne stanovuje, či je alebo nie je povinnosť uzavrieť PZP.

  • Bicykel s pomocným motorčekom: NIE

Jedná sa o elektrobicykel s maximálnou rýchlosťou 25 km/ha max. výkonom 250 W. Pre tieto bicykle nie je potrebné PZP. MFSR k parametru hmotnosti uvedenému v zákone o PZP sa u elektrobicyklov neprihliada. Argumentom je, že bicykel nemá vlastný pohon, ale pohyb je závislý na šliapaní. Ministerstvo tak spojenie „vlastný mechanický pohon“ vykladá ako „výlučný mechanický pohon“.

  • Bicykel s pohonným systémom: NIE

Do tejto kategórie MFSR zaraďuje aj elektrobicykle s rýchlosťou do 25 km/h, ale s vyšším výkonom do 1 000 W. Ide o najľahšiu kategóriu podľa nariadenia EÚ 168/2013. Tieto bicykle nevyžadujú PZP. Keďže ide o vozidlo kategórie L1e-A, podobný bicykel musí byť registrovaný. Aj v tomto prípade MFSR používa rovnaký argument ako v prípade bicyklov s pomocným motorom: absencia vlastného (presnejšie výlučného) mechanického pohonu.

  • Bicykel ako malý motocykel: ÁNO

MFSR do tejto kategórie zaraďuje ostatné elektrobicykle s rýchlosťou do 45 km/h a výkonom do 4 000 W. E-bicykle s touto rýchlosťou sa nazývajú speed-pedelecs (s-pedelecs).


Mohlo by vás zaujímať: Pillow: jednoduché poistenie malých elektrických vozidiel


Hoci sa aj s-pedelecs správajú ako ostatné e-bicykle - t. j. bez šliapania do pedálov motor nepomáha, usmernenie tu zaujalo opačný názor ako v prípade predchádzajúcich kategórií a zaviedlo povinné PZP. Je to logické, vyššia rýchlosť radí tieto bicykle rizikovo bližšie k motocyklom. Tieto elektrobicykle možno ľahko poistiť v Pillow poisťovni, pri dojednaní sa zvolí kategória "Elektrobicykel".

Elektrokolobežky

V prípade elektrokolobežiek materiál upozorňuje na existujúcu definíciu kolobežky vo vyhláške 134/2018 Z. z., podľa ktorej je kolobežka s pomocným motorčekom vozidlo s charakterom kolobežky, s rýchlosťou do 25 km/h a bez sedadla.


Mohlo by vás zaujímať: PZP podľa kilometrov u Čechov opäť víťazí


Pre kolobežky sa použijú presne podmienky zákona a o povinnosti rozhoduje rýchlosť a hmotnosť:

  • Rýchlosť do 25 km/ha váha do 25 kg: NIE

Táto kolobežka nepotrebuje PZP, nedosahuje parametre určené zákonom o PZP.

  • Rýchlosť nad 14 km/h až do 25 km/ha váha nad 25 kg: ÁNO

Tieto kolobežky už vzhľadom na váhu nad 25 kg potrebujú PZP. Tieto elektrokolobežky možno ľahko poistiť v Pillow poisťovni, pri dojednaní sa zvolí kategória "Kolobezka alebo jednokolka.

  • Rýchlosť nad 25 km/h: NELEGÁLNA

Materiál MFSR sa nijako nevyjadruje k fenoménu nelegálnych rýchlych kolobežiek, ktoré možno ľahko kúpiť v mnohých obchodoch. Prevádzka týchto kolobežiek je na Slovensku ako aj v Česku nelegálna. V oboch krajinách nájdeme právo poisťovne požadovať po vinníkovi vyplatené poistné plnenie v prípade, že „spôsobil škodu vrátane inej ujmy motorovým vozidlom neschváleným na prevádzku v cestnej premávke“.

Porovnanie Slovensko a Česko

V prípade kolobežiek je situácia v oboch krajinách zhodná. Teda za predpokladu, že zabudneme na prekvapivú výnimku, keď Ministerstvo dopravy ČR schválilo v Česku jeden typ kolobežky pre legálnu premávku na ceste až do rýchlosti 80 km/h.


Mohlo by vás zaujímať: Správna spoluúčasť odráža výšku rezerv klienta


U elektrobicyklov sa situácia líši. V Česku zákonodarca „oslobodil“ všetky elektrobicykle od PZP vetou v zákone: „s výnimkou mopedu vybaveného pomocným pohonom, ktorého hlavným účelom je pomoc pri šliapaní“. Slovensko vďaka výkladu MFSR stanovilo hranicu „má/nemá povinnosť“ s využitím kategorizácie dvojkolesových vozidiel. Neregistrované bicykle a bicykle kategórie L1e-A nemusia mať PZP, bicykle kategórie L1e-B PZP potrebujú.

Slovenský zákon (a jeho výklad) je bližší štandardu v Európe, bicykle kategórie s-pedelec potrebujú PZP vo väčšine štátov. Česká cesta je skôr nedomysleným dôsledkom snahy o jednoduchosť, ktorá ale majiteľom silnejších elektrobicyklov spôsobuje problémy.

Jedinou útechou môže byť, že vďaka legislatíve (zákaz jazdy s-pedelecov na cyklotrasách a v cyklopruhoch) si ich oficiálne v Česku nikto nekupuje a nie sú ponúkané. O to viac sa ale šíri nelegálne chipovanie bicyklov, kde majitelia spoliehajú na to, že polícia nemá prostriedky na premeranie bicykla priamo na ceste. V skutočnosti tak bicykle s rýchlosťou nad 25 km/h v prevádzke stretávame, len to na nich nie je na prvý pohľad vidieť.

Martin Podávka

Pillow poisťovňa

 

 

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články