Podpoistením domácnosť neušetrí, práve naopak

Podpoistením domácnosť neušetrí, práve naopak
Podpoistením domácnosť neušetrí, práve naopak
17.12.2025 Poistný trh, Produkty

Pri poistnej udalosti vyplatí poisťovňa len zlomok, ak si zle nastavíte poistenie. Poistku preto treba kontrolovať každé dva roky, upozorňuje odborník.

 

Kvalitné poistenie domácnosti by malo kryť všetky bežné riziká – od živelných škôd, ako je požiar, víchrica či vytopenie, až po krádež, vandalizmus, škody spôsobené prepätím a zodpovednosť za škodu. Realita je však podľa odborníkov často iná.

Domácnosť je podpoistená, resp. nedopoistená, hoci preplnená drahým smart vybavením. A po poistnej udalosti oči pre plač. „Ľudia si často nastavia poistnú sumu nižšie, ako je skutočná hodnota ich domácnosti, v domnienke, že tak ušetria. Opak je však pravdou,“ upozorňuje Jozef Plaj, garant pre neživotné poistenie UNIVERSAL maklérsky dom.

Pravidelne kontrolujte poistku

Ako prízvukuje odborník, v prípade poistenia domácnosti je dôležité, aby pokrývalo reálne situácie, ktoré v domácnosti môžu nastať. Najväčším problémom je spomínané podpoistenie.

„Treba si uvedomiť, že pri poistnej udalosti poisťovňa plní len v pomere k podpoisteniu. Ak má napríklad klient domácnosť poistenú na 10 000 eur, ale jej reálna hodnota je 20 000 eur, poisťovňa mu v prípade totálnej škody vyplatí len polovicu, teda 5 000 eur,“ vysvetľuje. Ako dodáva, odporúča preto pravidelne, ideálne každé dva až tri roky, poistku prehodnotiť a prispôsobiť aktuálnej hodnote majetku.

Čo nezabudnúť poistiť

Poistenie domácnosti nie je to isté, ako poistenie nehnuteľnosti. Nestačí poistiť len jedno a myslieť si, že ste chránený.

„Poistenie domácnosti sa vzťahuje na všetky hnuteľné veci – teda zariadenie, nábytok, spotrebiče, elektroniku, oblečenie či vybavenie kuchyne. Klientom to často vysvetľujem jednoducho: predstavte si, že byt alebo dom otočíme dole hlavou – všetko, čo spadne, patrí do poistenia domácnosti,“ podotýka Jozef Plaj. Samotná stavba, múry, podlahy či okná už spadajú pod poistenie nehnuteľnosti, teda nie domácnosti.

Ako poznamenáva odborník, v zásade žiadne poistenie nie je zbytočné, pokiaľ sa týka reálnych potrieb klienta. „Vždy je však dôležité prebrať, čo má zmysel poistiť. Ak napríklad klient nevlastní šperky, umelecké diela alebo iné cennosti, pripoistenie týchto vecí je preňho zbytočné. Cieľom je, aby poistenie bolo šité na mieru, nie zbytočne predražené,“ konštatuje.

Pozor aj na zodpovednosť

Často opomínané, no veľmi dôležité, je pripoistenie občianskej zodpovednosti a malo by ísť ruka v ruke s poistením domácnosti. Najmä ak máte deti, no týkať sa môže aj vás.

Kryje prípady, keď člen domácnosti neúmyselne spôsobí škodu inému – napríklad vytopí suseda alebo pes vbehne na cestu a spôsobí dopravnú nehodu. Toto pripoistenie stojí málo, ale dokáže ušetriť veľa starostí aj peňazí,“ upozorňuje Jozef Plaj.

Ako preto konštatuje odborník UNIVERSAL maklérsky dom, poistenie domácnosti je dôležité, no rovnako dôležité je venovať aj pozornosť procesu uzatvárania poistnej zmluvy. Často je to o detailoch.

Najdôležitejšie je mať správne nastavenú poistnú sumu, ktorá zodpovedá skutočnej hodnote majetku. Klienti by si tiež mali pozorne prečítať výluky z poistenia – teda situácie, v ktorých poisťovňa neplní,“ hovorí Jozej Plaj.

Rovnako je dôležité poznať vaše povinnosti voči poisťovni. „Napríklad pravidelné revízie komína či bleskozvodu alebo povinné zabezpečenie nehnuteľnosti proti krádeži. Tieto detaily často rozhodujú o tom, či poisťovňa škodu uhradí v plnom rozsahu,“ upozorňuje. Vždy je preto lepšie sa obrátiť na odborníka, ktorý vám dokáže podrobne vysvetliť detaily zmluvy a pomôcť aj s nastavením poistenia tak, aby vám bolo šité na mieru.

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články