Ako by dopadol súboj dvoch najzaujímavejších insurtech spoločností z rôznych kontinentov?
Vankúš a limonáda v poistení
Pillow poisťovňa sa na českom trhu objavila koncom roka 2019 a poistenie ponúkla klientom v roku 2020. Americká spoločnosť Lemonade, Inc. začala svoju činnosť koncom roka 2016, teda o tri roky skôr. Rok 2017 bol prvým celým rokom s ponukou poistenia.
„Obe poisťovne sa zameriavajú na ponuku retailového poistenia, stavajú na revolučnej digitalizácii všetkých procesov a maximálne sprehľadňujú podmienky poistenia pre svojich klientov," opisuje Martin Podávka, spoluzakladateľ Pillow a produktový expert.
A dodáva: „Odlišnosť oboch spoločností od tradičných poisťovní spočíva v tzv. podielu na zisku. Jeho výpočet je odlišný, ale princíp je rovnaký. V prípade dobrého vývoja poistných udalostí sa poisťovňa zaväzuje podeliť sa o časť zisku s klientmi v prípade Pillow alebo ho poslať na charitu v prípade Lemonade."
Mohlo by vás zaujímať: Revolúcia v cenách poistenia motocyklov, skútrov alebo mopedov
Zatiaľ čo prvým produktom spoločnosti Lemonade bolo poistenie majetku, u Pillow to bolo poistenie vozidiel a poistenie domov a bytov sa objavilo na trhu až v treťom roku jej fungovania. Spoločnosť Lemonade ponúkla poistenie vozidiel v dôsledku akvizície poisťovne Metromile.
Lemonade aj Pillow ponúkajú revolučné povinné zmluvné poistenie (PZP) a havarijné poistenie s cenou podľa počtu najazdených kilometrov. Tu je však už zrejmý rozdiel v ponuke: zatiaľ čo Lemonade vyžaduje inštaláciu špeciálneho zariadenia do technického portu vozidla, Pillow našla inovatívne riešenie bez potreby akejkoľvek ďalšej skrinky vo vozidle, čím výrazne znížila náklady na poistenie.
Súboj poisťovní: čísla hovoria jasnou rečou
Porovnateľná účtovná história spoločnosti Lemonade zahŕňa už 7 rokov (2017-2023), zatiaľ čo história spoločnosti Pillow je 4 roky (2020-2023).
Mohlo by vás zaujímať: INSIA expanduje s novou poisťovňou v portfóliu
Marcel Beno, spoluzakladateľ Pillow a procesný architekt, vysvetľuje: „Dva hlavné parametre výkonnosti každej poisťovne sú predpísané poistné (GWP), t. j. koľko peňazí klienti poisťovni ročne pošlú, a hospodársky výsledok, ktorým je buď zisk, alebo strata. Úspešná poisťovňa získava nových a nových klientov, a preto vybrané poistné každý rok rastie. Na začiatku podnikania je každá spoločnosť v strate a snaží sa čo najskôr dostať do zisku efektívnym riadením nákladov."
Účtovné hodnoty |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Lemonade GWP (mil. $) |
9 |
47 |
116 |
214 |
376 |
556 |
738 |
Pillow GWP (mil. CZK) |
- |
- |
- |
94 |
316 |
618 |
835 |
Lemonade zisk/strata (mil. $) |
-28 |
-53 |
-109 |
-122 |
-241 |
-298 |
-237 |
Pillow zisk/strata (mil. CZK) |
- |
- |
- |
-21 |
-42 |
-22 |
3 |
Prepočítané hodnoty * |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Lemonade prepočítaný GWP |
0,5 |
2,3 |
5,4 |
10,0 |
15,9 |
21,6 |
27,0 |
Pillow prepočítaný GWP |
- |
- |
- |
14,5 |
45,1 |
88,3 |
101,7 |
Lemonade prepočítaný zisk |
-1,4 |
-2,6 |
-5,1 |
-5,7 |
-10,2 |
-11,6 |
-8,7 |
Pillow prepočítaný zisk |
- |
- |
- |
-3,3 |
-6,0 |
-3,2 |
0,3 |
* Prepočítané hodnoty zohľadňujú rozdielny HDP jednotlivých krajín, vypočítané ako (GWP alebo zisk) / HDP*10^6. Použitý výmenný kurz CZK/USD: ČNB na konci roka. Zdroj HDP v jednotlivých rokoch: Medzinárodný menový fond, www.imf.org.
V roku 2023 zaznamenali obe poisťovne (rovnako ako v predchádzajúcich rokoch) výrazný prílev klientov. Peniaze získané od klientov sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšili o 33 % v prípade Lemonade a o 35 % v prípade Pillow. Súťaž je teda v tomto parametri vyrovnaná a obe poisťovne patria medzi najlepšie poisťovne na svojich trhoch. Rozdiel je však v hospodárskom výsledku.
Mohlo by vás zaujímať: Zaútočilo na vaše vozidlo zviera? Pillow rada pomôže
Zatiaľ čo poisťovňa Lemonade nedosiahla zisk ani po siedmich rokoch činnosti, Pillow poisťovňa dokázala vo svojom štvrtom roku na trhu nemožné: skončila finančný rok v čiernych (kladných) číslach. Jakub Strnad, zakladateľ a CEO Pillow poisťovne, komentuje tento úspech.
„Je to skvelý výsledok v porovnaní s celým svetom a najmä s oblasťou fintech a insurtech. Väčšina spoločností sa zameriava na rast a realizované straty pokrýva peniazmi investorov. Stratégie a princípy Pillow ukázali, že férové poistenie môže pre klientov existovať dlhodobo a udržateľne. Je to skvelá správa pre všetkých klientov a akcionárov Pillow zároveň."
Komentáre
Pridať komentár