Pillow poisťovňa prekonala slávnu americkú Lemonade


			Pillow poisťovňa prekonala slávnu americkú Lemonade

Výročné správy bývajú nudné dokumenty plné čísel. Keď sa však porovnajú výsledky a časové rady medzi rôznymi spoločnosťami, nie je núdza o prekvapenia. 

Ako by dopadol súboj dvoch najzaujímavejších insurtech spoločností z rôznych kontinentov?

Vankúš a limonáda v poistení

Pillow poisťovňa sa na českom trhu objavila koncom roka 2019 a poistenie ponúkla klientom v roku 2020. Americká spoločnosť Lemonade, Inc. začala svoju činnosť koncom roka 2016, teda o tri roky skôr. Rok 2017 bol prvým celým rokom s ponukou poistenia.

„Obe poisťovne sa zameriavajú na ponuku retailového poistenia, stavajú na revolučnej digitalizácii všetkých procesov a maximálne sprehľadňujú podmienky poistenia pre svojich klientov," opisuje Martin Podávka, spoluzakladateľ Pillow a produktový expert.

A dodáva: „Odlišnosť oboch spoločností od tradičných poisťovní spočíva v tzv. podielu na zisku. Jeho výpočet je odlišný, ale princíp je rovnaký. V prípade dobrého vývoja poistných udalostí sa poisťovňa zaväzuje podeliť sa o časť zisku s klientmi v prípade Pillow alebo ho poslať na charitu v prípade Lemonade."


Mohlo by vás zaujímať: Revolúcia v cenách poistenia motocyklov, skútrov alebo mopedov


Zatiaľ čo prvým produktom spoločnosti Lemonade bolo poistenie majetku, u Pillow to bolo poistenie vozidiel a poistenie domov a bytov sa objavilo na trhu až v treťom roku jej fungovania. Spoločnosť Lemonade ponúkla poistenie vozidiel v dôsledku akvizície poisťovne Metromile.

Lemonade aj Pillow ponúkajú revolučné povinné zmluvné poistenie (PZP) a havarijné poistenie s cenou podľa počtu najazdených kilometrov. Tu je však už zrejmý rozdiel v ponuke: zatiaľ čo Lemonade vyžaduje inštaláciu špeciálneho zariadenia do technického portu vozidla, Pillow našla inovatívne riešenie bez potreby akejkoľvek ďalšej skrinky vo vozidle, čím výrazne znížila náklady na poistenie.

Súboj poisťovní: čísla hovoria jasnou rečou

Porovnateľná účtovná história spoločnosti Lemonade zahŕňa už 7 rokov (2017-2023), zatiaľ čo história spoločnosti Pillow je 4 roky (2020-2023).


Mohlo by vás zaujímať: INSIA expanduje s novou poisťovňou v portfóliu


Marcel Beno, spoluzakladateľ Pillow a procesný architekt, vysvetľuje: „Dva hlavné parametre výkonnosti každej poisťovne sú predpísané poistné (GWP), t. j. koľko peňazí klienti poisťovni ročne pošlú, a hospodársky výsledok, ktorým je buď zisk, alebo strata. Úspešná poisťovňa získava nových a nových klientov, a preto vybrané poistné každý rok rastie. Na začiatku podnikania je každá spoločnosť v strate a snaží sa čo najskôr dostať do zisku efektívnym riadením nákladov."

 Účtovné hodnoty

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Lemonade GWP (mil. $)

9

47

116

214

376

556

738

Pillow GWP (mil. CZK)

-

-

-

94

316

618

835

Lemonade zisk/strata (mil. $)

-28

-53

-109

-122

-241

-298

-237

Pillow zisk/strata (mil. CZK)

-

-

-

-21

-42

-22

3

 Prepočítané hodnoty *

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Lemonade prepočítaný GWP

0,5

2,3

5,4

10,0

15,9

21,6

27,0

Pillow prepočítaný GWP

-

-

-

14,5

45,1

88,3

101,7

Lemonade prepočítaný zisk

-1,4

-2,6

-5,1

-5,7

-10,2

-11,6

-8,7

Pillow prepočítaný zisk

-

-

-

-3,3

-6,0

-3,2

0,3

* Prepočítané hodnoty zohľadňujú rozdielny HDP jednotlivých krajín, vypočítané ako (GWP alebo zisk) / HDP*10^6. Použitý výmenný kurz CZK/USD: ČNB na konci roka. Zdroj HDP v jednotlivých rokoch: Medzinárodný menový fond, www.imf.org.

V roku 2023 zaznamenali obe poisťovne (rovnako ako v predchádzajúcich rokoch) výrazný prílev klientov. Peniaze získané od klientov sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom zvýšili o 33 % v prípade Lemonade a o 35 % v prípade Pillow. Súťaž je teda v tomto parametri vyrovnaná a obe poisťovne patria medzi najlepšie poisťovne na svojich trhoch. Rozdiel je však v hospodárskom výsledku.


Mohlo by vás zaujímať: Zaútočilo na vaše vozidlo zviera? Pillow rada pomôže


Zatiaľ čo poisťovňa Lemonade nedosiahla zisk ani po siedmich rokoch činnosti, Pillow poisťovňa dokázala vo svojom štvrtom roku na trhu nemožné: skončila finančný rok v čiernych (kladných) číslach. Jakub Strnad, zakladateľ a CEO Pillow poisťovne, komentuje tento úspech.

„Je to skvelý výsledok v porovnaní s celým svetom a najmä s oblasťou fintech a insurtech. Väčšina spoločností sa zameriava na rast a realizované straty pokrýva peniazmi investorov. Stratégie a princípy Pillow ukázali, že férové poistenie môže pre klientov existovať dlhodobo a udržateľne. Je to skvelá správa pre všetkých klientov a akcionárov Pillow zároveň."

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články