Štúdie AGCS (Allianz Global Corporate & Specialty) konštatujú, že lietanie je najbezpečnejší spôsob dopravy. Ale ktorý úsek letu je pre cestujúcich najrizikovejší? A kde sa v lietadle čo najbezpečnejšie usadiť?
I keď minuloročné letecké katastrofy nesvedčia o vysokej bezpečnosti, z hľadiska dlhotrvajúcich trendov v rokoch 1972 až 2013 je letecká doprava stále veľmi bezpečným a komfortným spôsobom dopravy. Pri komerčných letoch totiž pripadajú priemerne „len" dve úmrtia na 100 miliónov pasažierov, pravdepodobnosť smrteľného úrazu pri cestovaní s aerolinkami z EÚ či USA je iba 1:29 miliónom.
Dokonca aj možnosť, že človeka zabije úder blesku, je oproti smrti v lietadle oveľa reálnejšia – 1:10,5 milióna. Aj keď lietanie možno považovať za najbezpečnejší spôsob dopravy, isté nebezpečenstvo stále existuje. Jeden z najväčších svetových poisťovateľov lietadiel AGCS uvádza, že najhorší štandard leteckej dopravy vykazuje africký región.
V niektorých odľahlých častiach kontinentu sú podmienky porovnateľné s americkými či európskymi spred 50 rokov. V roku 2012 sa až 45 percent úmrtí spôsobených leteckými nešťastiami stalo na letoch afrických aeroliniek. Ďalšími rizikovými linkami sú aj exotické destinácie Ázie a ich letecké spoločnosti s výsledkom 43 percent.
Bezpečnejšiu spoločnosť či destináciu si síce pre dopravu na dovolenku zvoliť môžeme, avšak ani tak úplne neeliminujeme všetky riziká. Je všeobecne známe, že najviac nehôd sa stáva pri vzlete a pristátí lietadla. Podľa AGCS je jeden z týchto manévrov o poznanie riskantnejší. Najvyššiu pravdepodobnosť leteckej havárie má pristávanie. Podľa štatistík Boeingu spôsobí 60 percent leteckých nešťastí.
V rokoch 2003 až 2012 bolo pri pristávaní, a s tým súvisiacim klesanie lietadla až 57 percent nehôd. Vzlet alebo stúpanie spôsobilo 24 percent nešťastí, manévrami na letiskovej ploche bolo zapríčinených 11 percent nehôd a len deväť percent leteckých katastrof vzniklo pri lete v konštantnej výške a rýchlosti.
Popri čítaní nehodových štatistík môže cestujúcich aspoň upokojiť, že za posledných 50 rokov sa bezpečnosť letovej prevádzky podstatne zvýšila a pokrok sa nezastavil. V rokoch 1962 až 1971 bolo priemerne až 133 obetí na 100 miliónov pasažierov, čo je oproti dnešnému priemeru, dvom obetiam, obrovský rozdiel.
Pokoj cestujúcich a posádky zabezpečujú značné investície do nových technológií a drahšieho vybavenia. Nároky zvyšuje aj legislatíva a rast odškodného pri životnom poistení. Podľa AGCS súhrnná výška rizík, ktorým sa aerolinky bežne vystavujú, môže do piatich rokov v niektorých z nich dokonca prekročiť hranicu jednej miliardy dolárov.
Kým však bude cestovanie úplne bezpečné, snažia sa cestujúci prísť na to, ako prežiť prípadnú nehodu. Niektorí sa spoliehajú na sedenie v prednej časti lietadla, iní si zase rezervujú miesta úplne vzadu. AGCS však zistilo, žiadne bezpečnejšie miesto v lietadle neexistuje, pretože každá nehoda je iná.
Komentáre
Pridať komentár