Len 17 % si myslí, že má dostatočné finančné rezervy na zvládnutie neočakávaných výdavkov v prípade nepredvídaných udalostí. Jedinečný prieskum PREMIUM Poisťovne zo septembra 2025 identifikoval najväčšie podnikateľské riziká súčasnosti a tiež, ako veľmi sa spoliehajú malí a strední podnikatelia v prípade nečakanej nepriaznivej udalosti na poistenie.
„PREMIUM Poisťovňa denne prostredníctvom finančných agentov spoznáva správanie sa podnikateľov, ktorí zodpovedne chránia svoje podnikanie a majetok firmy. Vnímame však aj takých, ktorí sa viac spoliehajú pri neočakávaných udalostiach skôr na vlastné finančné prostriedky.
A tu môže byť kameň úrazu, pretože výšku svojich rezerv v porovnaní s reálnou praxou často preceňujú. Zaujímalo nás, prečo je to tak. Rozhodli sme sa preto identifikovať hlavné problémy malých a stredných slovenských podnikateľov a hľadať možné súvislosti s ich postojom k ochrane svojho podnikania,“ hovorí Juliana Murcínová, riaditeľka marketingového úseku PREMIUM Poisťovne.
Prieskumu sa zúčastnilo 300 respondentov rovnomerne rozdelených do 3 skupín podľa počtu zamestnancov – od 0 do 1, od 2 do 9 a od 10 do 49 zamestnancov. Ich ročný obrat neprekročil 10 mil. EUR a podnikali naprieč všetkými regiónmi Slovenska vo všetkých segmentoch podnikania.
Ako sa podniká malým a stredným podnikateľom na Slovensku?
Prieskum PREMIUM Poisťovne najprv skúmal vnímanie podnikateľského prostredia respondentov z radov majiteľov, konateľov a CEO spoločností.
Až 85 % zo všetkých respondentov uviedlo, že ho vnímajú negatívne. Takmer polovica firiem vníma podnikateľské prostredie veľmi negatívne a 39 % ho vníma skôr negatívne. Pozitívne hodnotí podnikateľské prostredie len necelých 15 %, pričom len menej ako 1 % ho hodnotí veľmi pozitívne.
Čo sú najväčšie podnikateľské riziká pre malé a stredné firmy?
Najväčšie podnikateľské riziká malých a stredných firiem, september 2025
Zdroj: PREMIUM Poisťovňa
„Podľa nášho prieskumu sa malé a stredné firmy najviac obávajú inflácie a častých a nepredvídateľných zmien v legislatíve. Približne dve tretiny firiem sa obávajú aj nedostatku kvalitných pracovníkov a platobnej neschopnosti odberateľov.
Firmy majú výrazne menšie obavy zo situácií, ktoré je možné mať poistené, ako napríklad poškodenie majetku firmy alebo spôsobenie škody v dôsledku podnikateľskej činnosti. Môže to byť spôsobené dôverou v poistenie, ktoré majú uzatvorené, ale tu zohráva významnú rolu aj podceňovanie možných situácií,“ informuje Juliana Murcínová z PREMIUM Poisťovne.
Sú firmy pripravené na nečakané výdavky?
Len šestina (17 %) firiem si myslí, že má dostatočné finančné rezervy na zvládnutie neočakávaných výdavkov. 35 % si rezervy tvorí ale nevedia, či by im v prípade potreby postačovali.
Najväčšia časť firiem (39 %) tvrdí, že má len obmedzené rezervy a 9 % firiem nemá žiadne rezervy. Podľa prieskumu by škoda vo výške 50 tis. EUR pre 19 % firiem znamenala likvidáciu podnikania, a to aj pre časť firiem, ktoré tvrdia, že majú poistenie alebo dostatočnú finančnú rezervu.
Najzraniteľnejší sú tí najmenší
U firiem s počtom zamestnancov 0-1 je situácia z pohľadu podnikateľských rizík najviac nepriaznivá. Jednak si tvorí finančnú rezervu len menej ako polovica z nich (47 %). Zároveň až 26 % nemá uzatvorené žiadne z poistení, na ktoré sa PREMIUM Poisťovňa pýtala.
Podľa prieskumu má väčšina firiem aspoň jedno zo sledovaných poistení. Žiadne zo sledovaných poistení nemá 12 % firiem, ide prevažne o firmy v najmenších kategóriách obratu a počtu zamestnancov.
Prečo niektoré firmy nemajú záujem o poistenie, hoci by im mohlo ochrániť podnikanie?
Až 62 % z firiem, ktoré nemajú poistenie hnuteľného alebo nehnuteľného majetku, ho nepovažuje za potrebné. Len pre 11 % z nich je to samotná cena za poistenie.
Pri poistení prevádzkových a zodpovednostných rizík je tiež dôvodom neuzatvorenia hlavne to, že ho nepovažujú za potrebné (49 %). Pri tomto poistení má vyššiu váhu cena (20 %) za dané poistenie, ale aj nedostatok času (14 %) sa venovať tejto téme.
Oblasti poistenia malých a stredných firiem, september 2025
Zdroj: PREMIUM Poisťovňa
Z prieskumu vyplýva, že o poistení prerušenia prevádzky a poistení zodpovednosti za škody vedia firmy len málo, nemajú ochotu sa témam venovať a predpokladajú zaň vysokú cenu. Pre nadpolovičnú väčšinu firiem (58 %) je poistenie pre podnikateľov celkovo nedostatočne vysvetlené.
Zároveň sa snažia firmy manažovať riziká podnikania inými spôsobmi, napríklad vytváraním rezerv. Ako sa však v prieskume ukázalo, tie na škody od výšky 50 tisíc EUR nie sú vždy dostatočné.
„Tento fakt odkrýva, že podnikatelia nemajú dostatočnú predstavu, ako jednoducho môže dôjsť ku škode napriek ich vlastnej opatrnosti. Z praxe sa stretávam s tým, že najhoršie následky častokrát nespôsobí samotná škoda na majetku, ale nadväzujúci výpadok prevádzky.
Stačí porucha nejakého kľúčového stroja a firma sa môže vracať ku bežným výsledkom aj mesiace, alebo dokonca skrachuje. Edukácia v tejto oblasti je pre podnikateľov veľmi dôležitá, keďže z výskumu nám vyplynulo, že poistenie prerušenia prevádzky má uzatvorené iba 7 % firiem,“ hovorí Tomáš Soukup, rizikový inžinier PREMIUM Poisťovne.
Ako by firmy riešili situáciu, keby spôsobili škodu v hodnote približne 50 tis. EUR?
Zdroj: PREMIUM Poisťovňa
Okrem finančných rezerv a poistenia sa firmy snažia ochrániť svoje podnikanie potrebným IT zabezpečením, prevenciou či využívaním právnych služieb pri zmluvných vzťahoch.
86 % malých a stredných firiem považuje poistenie za dôležitú súčasť ochrany podnikania
Záver prieskumu Poisťovne PREMIUM však ukazuje, že potreba poistenia je medzi firmami vnímaná pomerne intenzívne. Poistenie zodpovednosti za škodu alebo poistenie majetku má približne dve tretiny spytovaných slovenských firiem. S tým, že poistenie je dôležitá ochrana podnikania súhlasí 86 % firiem, pričom takmer polovica s tým súhlasí výrazne. Poisťovne sú spoľahlivé pre takmer 70 % firiem.
„Fakt, že napriek negatívne hodnoteným podnikateľským podmienkam na Slovensku väčšina malých a stredných firiem má záujem o poistnú ochranu, nás teší. Prieskum však ukázal, že hlavnou úlohou poisťovní a finančných agentov je, aby najmä malým podnikateľom jasnejšie vysvetľovali význam poistenia pre chod ich firmy.
Obavy z vysokej ceny za poistenie sú častokrát neopodstatnené a vychádzajú skôr z nedostatočnej informovanosti podnikateľov,“ uzatvára Juliana Murcínová z PREMIUM Poisťovne.
Komentáre
Pridať komentár