Technické pokroky v dizajne a leteckých navigačných systéme výrazne pomohli znížiť pravdepodobnosť úmrtia pri leteckých nešťastí, ale závislosť na počítačoch predstavuje nové typy rizík. „Kyber terorizmus môže nahradiť únosy alebo bombové atentáty, a stane sa tak zbraňou pri útokoch proti leteckým spoločnostiam,“ uviedla nemecká poisťovňa Allianz. Medzinárodná asociácia leteckej dopravy pracuje na zlepšení kybernetickej bezpečnosti, vrátane nástrojov, ktoré pomôžu zmierniť riziká v IT systémoch. „Letectvo značne spolieha na počítačové systémy v pozemnom i letovej prevádzke a riadenia letovej prevádzky, a vieme, že sme cieľ,“ uviedol generálny riaditeľ IATA Tony Tyler na konferencii v októbri.
Bezpilotné lietadlá sú ďalším rizikom
Ďalšia potenciálna hrozba pochádza z komerčných bezpilotných lietadiel, ktorých využitie sa stále rozširuje napríklad na práškovanie, spravodajstvo a športové podujatia, pre ktoré neexistuje žiadna štandardná medzinárodná regulácia. „Potenciálne riziká sú zrejmé, a to sú konkrétne kolízie alebo škody z tretích strán či poškodenie a výsledná zodpovednosť,“ povedal Allianz. Nebo sa začína prepĺňať, IATA odhaduje okolo 16 miliárd cestujúcich v roku 2050, v porovnaní s 3,3 miliardami v roku 2014. Zvýšenie bezpečnosti tlačilo poistné leteckých spoločností nadol až do tohto roku, kedy sa očakávajú straty vrátane dvoch malajzijských liniek na rekordných 800 miliónov dolárov.
Technológia zohráva významnú úlohu v stálom znižovaní počtu úmrtí, na menej ako dva na 100 miliónov cestujúcich, na komerčné lety z 133 v roku 1960, ale to je tiež dané zvyšovaním nákladov na lietadlá a hodnoty pohľadávok. Allianz odhaduje, že sa v priebehu nasledujúcich piatich rokov zvýši poistná hodnota leteckých flotíl na viac ako jeden bilión dolárov počas nasledujúcich piatich rokov oproti 900 miliardám dolárov v súčasnej dobe. Technológie, najmä zvyšujúca sa automatizácia v moderných lietadlách, bola tiež od roku 2009 pod dohľadom, a to najmä kvôli letu Air France 447, po tom, čo piloti stratili nad letom A330 z Brazílie do Francúzska kontrolu pri lete.
Piloti potrebujú ďalšie školenia, ak systémy zlyhajú, povedal Allianz. „Je potrebné vykonať ďalšie zlepšenia, a to najmä zbaviť sa pasivity v kokpite v dôsledku automatizácie.“
Nemecká pilotná skupina tiež volá po väčšej odbornej príprave a kontrole pri „ručnom“ lietaní, keby mali byť piloti trénovaní, ak počítač zlyhá.
Business Insurance
Komentáre
Pridať komentár