Tie však stále majú medzi Slovákmi a Slovenkami svoje opodstatnenie. Z dát spoločnosti Home Credit Slovakia vyplýva, že v súčasnej dobe je 67 percent bezúčelových spotrebiteľských úverov dojednaných online, 19 percent cez call centrá a 14 percent v pobočkách.
V kamenných prevádzkach si ale ľudia vybavujú o niečo vyššie pôžičky, v priemere je to tento rok vo výške 3 251 eur, telefonicky 3 182 a cez internet 2 579 eur. Celkovo si za uplynulé roky najvyššie pôžičky berú v Trnavskom kraji, najnižšie zase v žilinskom regióne. Vo všeobecnosti výška požičanej sumy prostredníctvom bezúčelovej spotrebiteľskej pôžičky z roka na rok narastá.
Mohlo by vás zaujímať: Keď príde búrka: prevencia znižuje riziko škôd. Poistenie pomôže, ak je nastavené správne
Slováci a Slovenky si každoročne berú o niečo vyššie spotrebiteľské bezúčelové pôžičky, ukazujú dáta spoločnosti Home Credit Slovakia. Či už si ich vybavujú v kamenných pobočkách, telefonicky alebo čoraz častejšie online.
Priemerná výška pôžičky dojednanej v pobočkách bola napríklad v roku v roku 2022 – 2 264 eur, teraz je to takmer o tisícku (987 eur) viac - 3 251 eur. U telefonicky vybavených pôžičiek cez call centrá je rozdiel medzi rokmi 2022 a 2025 presne 636 eur. V prípade online dojednania takýto výrazný nárast nebadať, keďže pred troma rokmi to bolo 2 238 eur, v tomto roku je to 2 579, čo činí rozdiel 341 eur.
Priemerná výška pôžičky dojednanej v pobočke
Rok |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Suma v eurách |
2 264 |
2 832 |
3 298 |
3 251 |
Priemerná výška pôžičky dojednanej telefonicky
Rok |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Suma v eurách |
2 546 |
2 743 |
2 950 |
3 182 |
Priemerná výška pôžičky dojednanej online
Rok |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Suma v eurách |
2 238 |
2 406 |
2 500 |
2579 |
Pobočky majú stále zmysel, online je to rýchlejšie
Dáta Home Creditu zároveň ukazujú, že dlhodobo si ľudia v kamenných prevádzkach berú v priemere najvyššie pôžičky, o niečo nižšie sú cez call centrá a priemerne najnižšie potom cez internet. Tento rok je rozdiel medzi pôžičkami dojednanými v pobočkách a online rovných 672 eur v prospech pobočiek (3 251 eur vs. 2 579 eur).
„Kamenné pobočky sú stále potrebné, pretože tvoria predajné, ale aj servisné miesta. Potreba fyzického kontaktu u ľudí primárne smeruje k tomu, že ak je to potrebné, majú možnosť si ísť si niekam po radu, keď sa náhodou vyskytnú nejaké komplikácie.
Prichádzajú častejšie starší ľudia, ktorí nie sú až tak technicky zdatní a preto im viac vyhovuje osobná komunikácia. Taktiež sa v kamenných pobočkách riešia vo vyššej miere napríklad aj konsolidácie, teda zlučovanie viacerých úverov do jedného,“ približuje Marek Tomčík, obchodný riaditeľ Home Creditu.
Muži si požičiavajú viac ako ženy
Keď sa pozrieme na uzatváranie pôžičiek online z pohľadu počtu u mužov a žien, tak tento rok je to 53 % vs. 47 % v prospech mužov, v prípade vybavovania pôžičiek v kamenných prevádzkach to vyzerá podobne, a to 55 % vs. 45 %. U pôžičiek dojednaných cez call centrá je to zase vyrovnané, po 50 % u žien aj u mužov.
Najvyššie pôžičky si berú v Trnavskom kraji
Zaujímavé údaje k výške bezúčelových spotrebiteľských pôžičiek vidíme aj z pohľadu jednotlivých krajov. Podľa údajov Home Creditu Slovakia k priemerným výškam pôžičiek od roku 2019 až po tento rok, vrátane, si najvyššie pôžičky berú v ľudia Trnavskom kraji, kde je to v priemere za tieto roky 3 481 eur, nasleduje Banskobystrický kraj (3 032 eur), Košický kraj (2 997 eur), Trenčiansky kraj (2 790 eur), Bratislavský kraj (2 780 eur), Nitriansky kraj (2 752 eur), Prešovský kraj (2 539 eur) a napokon Žilinský kraj (2 172 eur).
Mohlo by vás zaujímať: Pri investovaní je dôležitý autopilot. Nechajte peniaze rásť s deťmi, radí odborník
V súčasnosti si množstvo Sloveniek a Slovákov dokáže spravovať svoje finančné produkty v mobilných aplikáciách, vrátene spomínanej konsolidácie. Na druhej strane je tu stále pomerne dosť aj takých ľudí, čo uprednostňujú osobný kontakt.
Home Credit Slovakia má po celej republike 15 kamenných prevádzok, situovaných prevažne v obchodných centrách, pričom sú otvorené sedem dní v týždni. Mesačne obslúžia spolu niekoľko tisíc klientov a v blízkej budúcnosti sa spoločnosť chystá rozširovať sieť pobočiek o ďalšie tri.
„Záleží na osobných preferenciách. Ak ste v online svete ako ryba vo vode a času nemáte nazvyš, potom oceníte bleskové vybavenie pôžičky online. Ak máte ale otázky, alebo sa chcete pre pokoj v duši uistiť, že zvolená pôžička je pre vás tá pravá, potom bude lepšie prísť osobne do pobočky. Nech už sa rozhodnete pre ktorýkoľvek spôsob, vždy si nebankové pôžičky vybavujte u spoľahlivých poskytovateľov,“ radí ombudsman spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský.
Komentáre
Pridať komentár