Hoci sa rozdelenie zdá byť nevyhnutné, ako podotýka v najnovšej analýze nadnárodná spoločnosť Coface, v skutočnosti ide skôr o strategickú reorganizáciu než o úplný rozpad globalizácie. Nadnárodná spoločnosť je globálnym lídrom v poistení pohľadávok firiem a manažovaní ich kreditného rizika.
Čaká nás rozpad globalizácie?
Po znovuzvolení Donalda Trumpa za amerického prezidenta sa na systém medzinárodného obchodu vybudovaný v povojnovom období valí niekoľko silných úderov. Postupné zavádzanie obchodných ciel na Mexiko a Kanadu, ako aj Čína a v neposlednom rade Európsku úniu vyvolávajú viaceré otázky.
„Z historického hľadiska boli USA hlavným sponzorom liberalizácie obchodu a sú najväčším koncovým trhom na svete, ktorý predstavuje približne tretinu celosvetovej spotreby. Ich názory na obchod majú veľký význam pre budúcnosť svetového obchodu. Čaká tak globalizáciu obdobie úpadku?“ uvažuje Coface v najnovšej analýze.
Dlhodobý odpor voči globalizácii
Odpor proti globalizácii sa však nezačal v novembri 2024. „Pravdepodobne sa prejavuje už od začiatku 21. storočia, keď zlyhalo kolo rokovaní WTO v Dauhe,“ konštatuje Coface. Brexit tiež ukázal, že ani v stále sa rozširujúcom európskom projekte nie je integrácia nezvratná.
„Obchodná vojna, ktorá sa začala za prvej Trumpovej administratívy, znamenala prvý nárast ciel medzi veľkými ekonomikami v povojnovom období. Pandémia a vojna na Ukrajine ukázali riziká spoliehania sa na vzdialené krajiny v kľúčových fázach výrobného procesu, či už ide o geografickú alebo geopolitickú vzdialenosť,“ podotýka v analýze Coface.
Mohlo by vás zaujímať: 5 rád, na čo dávať pozor pri poistení fotovoltiky
Konflikt na Blízkom východe zas poukázal na potenciálny vplyv geopolitiky na logistiku globálneho obchodu. A napriek tomu, že podiel obchodu na globálnom HDP od finančnej krízy v roku 2008 stagnuje, nedošlo k úplnému obratu.
Vznik nových obchodných blokov
Táto zdanlivá stabilita však maskuje hlboké zmeny, ktoré sa dejú. V grafe 1 sú znázornené súhrnné obchodné toky medzi skupinami krajín, ktoré buď výrazne smerujú do západnej sféry vplyvu alebo sa od nej vzďaľujú, prípadne sú pomedzi.
Ak na jednej strane zoberieme do úvahy blok západne orientovaných krajín vrátane väčšiny krajín NATO a ekonomík ako Austrália alebo Kórejská republika, a na druhej strane krajiny, ktoré hlasovali „proti“ alebo sa zdržali hlasovania v reakcii na prvý návrh OSN odsúdiť ruskú inváziu na Ukrajinu, začneme vidieť vzorec zodpovedajúci geopolitickej fragmentácii. „Jadrom tohto trendu je rozpad obchodného partnerstva medzi západnými krajinami na jednej strane a Čínou a Ruskom na strane druhej,“ konštatuje Coface.
Mohlo by vás zaujímať: Ivan Špirakus: Poistenie veľkých rizík je problém. Blíži sa regulácia porovnávačov?
Existujú však dôkazy, že časť niekdajšieho obchodu medzi EÚ a Ruskom pretrváva, sprostredkovane cez tretie krajiny. Od začiatku roka 2022 zaznamenalo niekoľko bývalých sovietskych republík výrazný nárast dopytu po tovare z EÚ, ktorý bol spôsobený obchodom so strojmi a dopravnými zariadeniami.
„Podobne pri podrobnejšom pohľade na obchod medzi USA a Čínou sa rozprávanie o oddelení dostáva do viacerých nuáns. Niektoré z krajín, ktoré sa presadili ako dodávatelia pre USA, totiž rastú ako destinácie pre čínsky vývoz (grafy 2 a 3),“ poukazuje Coface.
Za pozornosť stojí prítomnosť Mexika a Vietnamu na pravom konci oboch týchto grafov. V prípade Vietnamu táto úloha medzistupňa v dodávateľských reťazcoch spájajúcich USA a Čínu nie je nová, ale zdá sa, že sa od začiatku obchodnej vojny prudko zvýšila.
Podobné atribúty robia z Vietnamu a Mexika ideálnych kandidátov na tzv. friendshoring: prístup na trh USA, rastúca výrobná základňa a dopravná infraštruktúra, konkurencieschopná štruktúra nákladov a pod.
Dá sa tak povedať, že keď sa veľké a silne integrované ekonomiky znepriatelia a prijmú opatrenia na oddelenie obchodu, vzťah môže prežiť (aspoň čiastočne), sprostredkovaný tretími krajinami, ktoré obchodujú s oboma stranami. „Namiesto toho, aby sa dodávateľský reťazec prerušil, rozrastie sa o ďalší článok,“ podotýka Coface.
Zmena obchodných trás
Geopolitické obchodné bariéry zároveň menia fyzický spôsob globálneho obchodu. Napríklad zákaz dovozu ruskej ropy (december 2022) a ropných produktov (február 2023) zo strany EÚ výrazne zvýšil nákladnú dopravu po Severnej morskej ceste (NSR). Pred týmito sankciami bola EÚ pre Rusko významným vývozným trhom, na ktorý v roku 2021 pripadalo 46 % jeho vývozu ropy.
„V reakcii na zákazy Rusko presmerovalo veľkú časť svojho vývozu ropy na alternatívne trhy, najmä do Číny,“ konštatuje Coface. Tieto zmeny v obchodovaní podporili využívanie NSR, ktorá vedie pozdĺž ruského arktického pobrežia od Karského prielivu po Beringov prieliv, keďže v porovnaní s tradičným prechodom cez Suezský prieplav ponúka kratšiu lodnú trasu medzi severnou Európou a Áziou.
V extrémnejšej forme, napríklad vojna, môže geopolitické napätie obchodovať s bezpečnosťou. Nedávny príklad útokov na obchodné plavidlá od Červeného mora po Arabské more, ktoré uskutočnili povstalci Húsiovia zo solidarity s Hamasom, je zarážajúci. To prinútilo dopravcov vyhýbať sa tranzitu cez Suezský prieplav, ktorým sa tradične prevádza 12 % svetového obchodu a 30 % kontajnerovej dopravy.
„Počet lodí prechádzajúcich cez tento nebezpečný bod sa v poslednom štvrťroku 2024 v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2022 prudko znížil o viac ako 60 %. Namiesto toho sa dopravcovia rozhodli pre Mys Dobrej nádeje,“ spresňuje Coface. V roku 2024 bol Drewry World Container Index, ktorý meria týždenné sadzby za námornú prepravu 40-metrových kontajnerov na siedmich hlavných námorných trasách, 2,4-krát vyšší ako v predchádzajúcom roku.
„Napriek vyšším sadzbám pre morský rybolov však objem v roku 2024 dosiahol rekordne vysokú úroveň ventil,“ podotýka Coface. Železničný obchod, ktorý zvyčajne zohráva sekundárnu úlohu, sa medzitým zintenzívnil a pôsobil ako uvoľňovací ventil.
Rozšírenie medzinárodného železničného obchodu bolo v posledných desaťročiach uľahčené rozvojom viacerých cezhraničných železničných spojení, ktorých hlavným motorom bola čínska iniciatíva novej Hodvábnej cesty nazývanej tiež Jeden pás, jedna cesta.
Globálny obchod sa prispôsobuje neistote
Odolnosť a prispôsobivosť medzinárodného obchodu vyniká vo svetle čoraz častejších a intenzívnejších geopolitických šokov. Napriek týmto narušeniam však globálny obchod pokračuje na významnej úrovni, čo svedčí o vzniku prepájajúcich krajín a pružnosti globálnych systémov prepravy tovaru.
„Integrované globálne hospodárstvo je tak pre účastníkov trhu naďalej príliš ziskové na to, aby pripustili jeho chaotický rozpad, a to aj napriek napätiu v medzinárodných vzťahoch,“ dodáva nadnárodná spoločnosť Coface vo svojej najnovšej analýze.
Komentáre
Pridať komentár