Až 61 % Slovákov počas pandémie žiada o kontrolu svojho životného poistenia


			Až 61 % Slovákov počas pandémie žiada o kontrolu svojho životného poistenia
30.3.2021 Poistný trh

Pandémia zvýšila záujem Slovákov o životné poistenie. Najviac ľudí žiada práve o kontrolu svojej staršej poistnej zmluvy, aby zistili či ich kryje dostatočne.

Polovica klientov sa pýta aj na pripoistenia, ktoré im v súvislosti s COVID-19 môžu pomôcť. Ukázal to najnovší prieskum spoločnosti FinGO.sk. Aké najčastejšie problémy ukrývajú staršie zmluvy a prečo si ich niektorí ľudia môžu platiť zbytočne, opisuje riaditeľ pre životné poistenie vo FinGO.sk Patrik Szabó.

FinGO.sk vo februári zrealizovalo prieskum, do ktorého sa zapojila stovka finančných sprostredkovateľov z celého Slovenska. Až 83 % maklérov v ňom uviedlo, že pandémia zvýšila záujem o životné poistenie. Najviac klientov chcelo zistiť, ako ich kryje aktuálna poistka.

Najviac ľudí (61 %) podľa prieskumu žiadalo o kontrolu staršej poistnej zmluvy, aby sa uistili, že majú v súčasnosti dostatočne kryté svoje záväzky. Polovica klientov sa pýtala na možnosti pripoistení, ktoré im v súvislosti s COVID-19 pomôžu, napríklad pripoistenie PN, OČR alebo hospitalizácia. Tretina ľudí si chcela uzavrieť nové poistenie, ak doteraz žiadne nemali a najmenej ľudí (22 %) sa zaujímalo o zrušenie zmluvy alebo zníženie platieb za poistenie,” opisuje Patrik Szabó, riaditeľ pre životné poistenie v spoločnosti FinGO.sk.

Dve tretiny si chcú pripoistiť PN-ku, nasledujú kritické choroby

V súvislosti s COVID-19 ľuďom v rámci životného poistenia môže pomôcť pripoistenie PN-ky, OČR, kritických chorôb, hospitalizácie či v najhoršom prípade smrti. „Podľa prieskumu sa najviac ľudí zaujíma práve o pripoistenie PN-ky, čo v našom prieskume uviedlo až 63 % maklérov. Na druhom mieste skončilo pripoistenie kritických chorôb (28 %) a za ním pripoistenie OČR,” opisuje Patrik Szabó. 

Ak ľuďom v poistnej zmluve niektoré dôležité pripoistenie chýba, stále si ho môžu doplniť. Musia však rátať s tzv. čakacími lehotami, ktoré sa líšia v závislosti od pripoistenia aj od každej poisťovne. „Napríklad riziko práceneschopnosti má v poisťovniach čakacie lehoty z dôvodu choroby väčšinou 3 mesiace. To znamená, že keby ste si PN-ku pripoistili v apríli, môžete si toto pripoistenie uplatniť najskôr po 3 mesiacoch, teda v júli,” upozorňuje odborník.

Staršie poistky ukrývajú problémy, ľudia si to neuvedomujú

V prieskume drvivá väčšina maklérov (84 %) skonštatovala, že staršie poistky ukrývajú nedostatočné poistné krytie, čiže ľudí dostatočne nechránia. „Ak sa pozrieme na ďalšie najčastejšie nedostatky, 65 % klientov malo v zmluvách nesprávne nastavené poistné sumy jednotlivých pripoistení, v polovici zmlúv (54 %) chýbali dôležité pripoistenia a necelá tretina ľudí má vo svojich zmluvách neaktualizované balíčky pripoistení,” pokračuje Szabó.

Najhoršie je podľa odborníka to, že Slováci si nedostatky vo svojich zmluvách neuvedomujú a platia si poistenie, ktoré im reálne ani nemusí pomôcť. „Kontrolu životného poistenia odporúčam ľuďom aspoň 1-krát za 2 roky, prípadne pri každej významnejšej životnej zmene akou môže byť narodenie dieťaťa, kúpa nehnuteľnosti alebo zmena rizikovosti povolania. To všetko sú situácie, ktoré ovplyvňujú nastavenie nášho životného poistenia tak, aby nám a našim blízkym v prípade vážnej choroby alebo úmrtia finančne pomohlo v takom rozsahu, ako môžeme potrebovať,” zdôrazňuje riaditeľ pre životné poistenie vo FinGO.sk.  

Príklady z praxe, kedy poistenie nepomôže tak ako chceme

Odborník na konkrétnych príkladoch vysvetľuje, na čo majú ľudia dávať pozor. „Ak máte v životnom poistení nastavené nízke poistné sumy, tak vám poisťovňa vyplatí menej peňazí ako môžete reálne potrebovať. Napríklad v čase, keď sa zmluva uzatvárala, mohlo byť poistenie na kritické ochorenia ako sú rakovina, infarkt myokardu či skleróza multiplex nastavené na 100 000 korún, čo by pred 15 rokmi človeku postačovalo. Dnes si však za 3000 eur kvalitnú liečbu alebo nevyhnutnú opateru zabezpečíte ťažšie,” opisuje Szabó.

Navyše, ak kvôli chorobe či úrazu dlhodobo ostanete na lôžku, prípadne budete môcť pracovať len obmedzene, môžete seba aj svoju rodinu dostať do finančných problémov. Častým problémom je aj rozsah ochorení, na ktoré sa poistenie vzťahuje. Ide o spomínané neaktualizované “balíčky”.

„Ak ste si poistenie uzatvorili napríklad pred 10 rokmi, môže vám pomôcť len v prípade 10 kritických ochorení ako sú vybrané onkologické, srdcovo-cievne ochorenia a podobne. Pokiaľ však vážne ochoriete na iný typ rakoviny, ktorý nemáte vo vašom starom balíku krytia, poisťovňa vám poistné plnenie nevyplatí,” opisuje odborník a dodáva, že cena nových balíčkov pripoistení je často rovnaká ako tých pôvodných.  

Životné poistenie je flexibilné, dá sa upravovať

Patrik Szabó zdôrazňuje, že životné poistenie je flexibilný produkt, ktorý možno prispôsobovať aktuálnym potrebám. „Ak si klient v životnom poistení navýši poistné sumy alebo rozšíri krytie o nové pripoistenie, môže zaplatiť mesačne 10 eur navyše, no v ťažkej životnej situácii mu poisťovňa vyplatí o tisícky eur viac,” vysvetľuje.

Slováci si v súčasnosti vedia mnohé úkony súvisiace so životným poistením vybaviť aj online. „Určite však odporúčam, aby sa ľudia so staršou zmluvou obrátili najskôr na odborníka, napríklad finančného sprostredkovateľa. Aj s ohľadom na ich životnú a finančnú situáciu im môže poradiť, aké zmeny môžu vo svojom poistení urobiť, aby ich v neočakávaných situáciách, aká nastala aj počas pandémie COVID-19, krylo naozaj dostatočne a pomohlo im tak, ako potrebujú,” radí odborník.

Finančný sprostredkovateľ na rozdiel od pracovníka konkrétnej poisťovne má prehľad o celom poistnom trhu, čiže vie porovnať podmienky vo viacerých poisťovniach a odporučiť klientovi najvýhodnejšie poistenie. „Niekedy je lepšie staršiu zmluvu životného poistenia zrušiť a uzatvoriť si novú s kvalitnejšími podmienkami. Niektoré poisťovne ponúkajú aj tzv. akceptáciu čakacej doby. To znamená, že keby ste svoju aktuálnu poistku zrušili a uzatvorili si zmluvu v novej poisťovni, budete krytý hneď od začiatku poistenia,” dodáva Patrik Szabó z FinGO.sk.

Zdroj: FinGO

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS