Jednotné poistné: Vývoj produktov a marketing


			Jednotné poistné: Vývoj produktov a marketing
19.7.2012 Produkty

Napriek dôslednej štatistickej evidencii by poisťovne mohli akceptovať poistné bez rozlíšenia pohlavia (unisex) ako príležitosť na inováciu, menej naň pozerať ako na hrozbu pre poisťovníctvo. Pokúsili sme sa vziať do úvahy tieto štyri oblasti:


  1. tvorba cien produktov

  2. vývoj produktov

  3. produktový marketing

  4. manažment biznis portfólia.

Vývoj produktov a marketing: Prevencia antiselekcie a morálneho hazardu

S tvorbou cien sú tesne spojené dve oblasti – vývoj produktov a produktový marketing. To sú vôbec najväčšie konkurenčné možnosti pre inováciu a diferenciáciu. Zmena zasiahne významnú funkciu vývoja produktov, ktorou je ohodnotenie poistného rizika novými kritériami, ktoré nahradia rozlišovanie pohlavia. Niektoré rizikové faktory, ktoré sa v Európe nejaký čas zanedbávali, môžu nadobudnúť väčší význam: napríklad fajčenie / nefajčenie, čo súvisí s určitým životným štýlom. Ďalšie rizikové faktory, napríklad index telesnej hmotnosti (BMI), tiež korelujú s pohlavím. V poisťovníctve sa po istom spôsobe cenovej tvorby na báze rizika uplatní iný. Aj tak v dôsledku antiselekcie a morálneho hazardu naďalej hrozí nebezpečenstvo poklesu ekonomickej efektivity. Využívanie jednotnej úrovne poistného pre dve rozdielne rizikové skupiny odrádza od poistenia nízkorizikovú skupinu a priťahuje vysokorizikovú. Vedie to k antiselekcii. Ďalším dôsledkom je morálny hazard – keď spotrebiteľ mení správanie v prospech cenovo prístupnejšej jednotnej sadzby pre určité rizikové skupiny. Výzvou č. 2 pre poisťovne je stáť proti antiselekcii a morálnemu hazardu.


Vývoj produktov a marketing: kreativita a inovácia vo vývoji produktov a marketingu


Rozsudok bude mať dopad na podobu poistných produktov zvýšením variability balíčkov produktov a presunom váhy z jedného typu produktu na iný. Poisťovne budú musieť vytvárať „zmesky“, ktoré by zvýšili príťažlivosť poistenia s krytím rizika smrti či pre mužov, či pre ženy – napríklad s ohľadom na ochorenia vaječníkov, resp. prostaty. Ďalšie poistné produkty, napríklad spoločné životné poistenie, sa môžu stať vzhľadom na zľavy pre manžela významnejšie. Výzvou č. 3 je kreativita a inovácia manažérov vývoja produktov, aby boli v súlade so smernicou EÚ gender, a nemohli ich obviniť z obchádzania regulácie.

 

Jaroslav Molik, Underwriter at UNIQA Re, Zurich

 

Plné znenie nájdete v časopise Poistné rozhľady, ktorý si môžete objednať na www.slaspo.sk.

Prehľad článkov vychádzajúcich v aktuálnom čísle nájdete TU.

 

Zdroj: SLASPO

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články