Tip na čítanie: Komentár k zákonu o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve


			Tip na čítanie: Komentár k zákonu o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve

Začiatkom apríla 2020 sa na knižný trh dostal komentár k zákonu č. 186/2009 Z. z. o finančnom sprostredkovaní a finančnom poradenstve.   

Cieľom komentára k zákonu je na 496-stranách poskytnúť odbornej verejnosti analýzu platnej právnej úpravy finančného sprostredkovania a finančného poradenstva. 

Publikácia je určená predovšetkým samostatným, podriadeným a viazaným finančným agentom, finančným poradcom, ako aj advokátom poskytujúcim právne služby klientom v danej oblasti. Zároveň publikácia môže slúžiť ako pomôcka pre finančné inštitúcie disponujúce sieťou podriadených subjektov.

Komentovaniu regulácie obsiahnutej v zákone sa venoval autorský kolektív v zložení JUDr. Andrea Slezáková, PhD., LL.M., doc. JUDr. Mgr. Jana Šimonová, PhD., JUDr. Peter Jedinák, LL.M., JUDr. Peter Mikloš, JUDr. Hana Magurová, PhD., LL.M., JUDr. Ing. Martin Winkler, PhD., JUDr. Peter Slezák, Mgr. Adam Nádaský a JUDr. Ing. Zuzana Turčanová.

Slovenská právna úprava finančného sprostredkovania a finančného poradenstva je unikátna, pretože v sebe spája podmienky na uskutočňovanie daných činností v sektoroch poistenia alebo zaistenia, kapitálového trhu, prijímania vkladov, poskytovania úverov, úverov na bývanie a spotrebiteľských úverov, doplnkového dôchodkového sporenia a starobného dôchodkového sporenia.

Nepredstavuje však len čisto národnú reguláciu. Od začiatku jej platnosti a účinnosti jej „osobitnú pečať vtlačila“ európska legislatíva. V ostatnom období predovšetkým transpozícia smernice IDD. 

Komentár k prvej časti zákona o finančnom sprostredkovaní sa venuje genéze vzniku regulácie finančného sprostredkovania a finančného poradenstva, ako aj  pozitívnemu a negatívnemu vymedzeniu predmetu právnej úpravy.

Pri negatívnom vymedzení ide predovšetkým o tzv. priamu distribúciu, priamy predaj finančných služieb  finančnej inštitúcie prostredníctvom jej vlastných zamestnancov a tiež poskytovanie poradenstva prostredníctvom vlastných zamestnancov vo vzťahu k vlastným finančným službám. Zároveň sa v prvej časti dozvedáme detailné informácie o jednotlivých kategóriách finančných agentov a výklad k základným pojmom z oblasti finančného sprostredkovania a finančného poradenstva.

Druhá časť komentára sa zaoberá reguláciou  registra finančných agentov, finančných poradcov, finančných sprostredkovateľov z iného členského štátu v sektore poistenia alebo zaistenia a finančných sprostredkovateľov z iného členského štátu v oblasti poskytovania úverov na bývanie

Tretia časť komentára je venovaná podmienkam na vykonávanie finančného sprostredkovania a finančného poradenstva. Pre budúcich podnikateľov –  samostatných finančných agentov/finančných poradcov sa tu nachádza veľa užitočných tipov k podmienkam na udelenie povolenia na vykonávanie činnosti samostatného finančného agenta/finančného poradcu, ku konaniu vo veciach dohľadu, k zákonným lehotám a k rozhodnutiu Národnej banky Slovenska a jeho náležitostiam.  

Taktiež uvádza praktické príklady, čo možno považovať za odbornú prax v príslušnom sektore, v ktorom má byť vykonávaná činnosť, ako aj informácie o možnom obsahu interných smerníc. Zároveň komentár venuje pozornosť ďalšej skupine podnikateľov, a to poskytovateľom osobitného finančného vzdelávania.

Oboznamuje s podmienkami pre registráciu v registri poskytovateľov osobitného finančného vzdelávania vedenom Národnou bankou Slovenska a informuje o povinnostiach, ktoré si musia plniť.

Informuje ďalej o odbornom garantovi, jeho úlohách, funkciách a zodpovednosti. Hovorí taktiež o úprave povinnosti finančného agenta a finančného poradcu v súvislosti s konfliktom záujmov voči ich klientom a medzi klientmi navzájom.

Štvrtá časť, ktorú možno z hľadiska dôležitosti pre prax považovať za najpodstatnejšiu, sa zameriava na právnu úpravu pravidiel činnosti vo vzťahu ku klientom. Predovšetkým vykonávaniu finančného sprostredkovania a finančného poradenstva v súlade so zásadami poctivého obchodného styku s odbornou starostlivosťou a v záujme práv a oprávnených záujmov klienta.

Autorský kolektív sa venuje detailnej analýze pojmu delegovaný dohľad. Pre prax je užitočný aj komentár k oprávneniu získavať osobné údaje a iné informácie od klienta a od zástupcu klienta. Osobitne v tomto kontexte možno vyzdvihnúť prínos pre subjekty činné v kapitálovom trhu.

Z dôvodu, že sa tu nachádza tvorivé spracovanie  k časti zákona pojednávajúcej o primeranej aplikácii zákona  č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov na pravidlá činnosti vo vzťahu ku klientom finančných agentov a finančných poradcov činných v sektore kapitálového trhu.

Piata časť komentára je zameraná na dohľad vykonávaný Národnou bankou Slovenska a sankcionovanie dohliadaných subjektov finančného trhu. Predovšetkým je potrebné  vyzdvihnúť veľkú pridanú hodnotu  informácií obsiahnutých v predmetnej časti pre aplikačnú prax, a to vzhľadom na skutočnosť, že skupina dohliadaných subjektov nie je identická so skupinou subjektov, ktoré je Národná banka Slovenska oprávnená sankcionovať.

A tak sa ako vhodné javí, aby cieľovú skupinu čitateľov komentára netvorili  len samostatní finanční agenti, ale aj podriadení a viazaní finanční agenti, nad ktorými vykonáva delegovaný dohľad ich navrhovateľ, avšak Národná banka Slovenska je oprávnená ich sankcionovať. V tejto časti sa čitateľ dozvedá okrem iného aké sú práva a povinnosti dohliadaného subjektu finančného trhu, u ktorého prebieha dohľad na mieste.

Posledná časť komentára je venovaná spoločným prechodným a záverečným ustanoveniam. Komentár možno považovať za podnetnú publikáciu, ktorá má v praxi slúžiť finančným agentom a finančným poradcom.

 

Titul

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.