Únos lietadla zostáva aj naďalej napriek všetkým vylepšeniam hrozbou v globálnej leteckej doprave od 11. septembra 2001, kedy došlo k bezprecedentnému teroristickému aktu, zameranému proti Svetovému obchodnému centru a Pentagonu s využitím osobných lietadiel.
Kongres už vlani zaviedol požiadavku na „sekundárnu bariéru", ktorej úlohou bola prevencia pri narušení kokpitu zo strany únoscov v čase, keď čerpajú piloti prestávku na sprchu alebo jedlo. Ten sa týkal novo vyrábaných lietadiel pre komerčné účely. Ale netýkal sa už existujúcich strojov prevádzkovaných na linkách. Nový návrh zákona predstavený začiatkom februára 2019 by túto požiadavku rozšíril na úplne všetky lietadlá prevádzkované na prepravu osôb.
Druhé dvere by umožňovali pilotovi zavrieť najprv dvere vedúce do kokpitu predtým, kým otvorí ďalšie dvere vedúce do ostatných priestorov stroja. Súčasné opatrenia na ochranu letu vyžadujú na tomto strategickom mieste stanovisko obsluhujúceho pracovníka alebo vozíka s jedlom.
Štúdia Federálneho leteckého úradu (Federal Aviation Administration) hodnotiaca súčasnú bezpečnosť letectva dospela k záveru, že kokpity pilotov sú zraniteľné vo chvíli, keď ho niektorý z nich opúšťa. Navrhla sekundárne / druhé dvere ako najefektívnejší a nákladovo optimálnu formu ochrany. Podľa odhadu predkladateľov návrhu by dodatočná inštalácia prišla asi na 5-12 tisíc USD na jedno lietadlo.
Podľa združenia Airlines for America, ktoré reprezentuje veľkých komerčných dopravcov, by malo byť rozhodnutie o inštalácii druhých dverí na všetkých leteckých spoločnostiach prijaté samotne. Podľa nich sa došlo počas spolupráce výrobcov v leteckého priemyslu a producentov bezpečnostných systémov k záveru, že druhé dvere sú vhodné „pre niektoré lietadlá". Asociácia amerických pilotov iniciatívu podporuje.
Po útokoch 9/11 aerolinky posilnili a vystužili dvere do kokpitu a Bezpečnostný úrad pre Dopravu (Transportation Security Administaŕation –TSA) vyvinul nový pokročilý systém skenovania pasažierov na letiskách. Avšak kritici spochybňujú efektivitu skríningu cestujúcich.
Nový zákon o druhej sekundárnej bariére sa nazýva Saracini Enhanced Aviation Safety Act podľa Victora Saraciniho, ktorý bol zabitý počas únosu jeho lietadla počas úrokov 9/11. Vdova po ňom, Ellen Saracini je veľkou zástankyňou a ambasádorkou novej legislatívy.
Komentáre
Pridať komentár