To vyvolalo ostrú diskusiu medzi hráčmi z radov poisťovateľov, poskytujúcich tento druh poistenia a Národnou bankou Srbska (NBS), ktorá je zodpovedná za dohľad nad trhom.
Na jednej strane poisťovne tvrdia, že zvýšenie cien je prvým zvýšením za posledných 8 rokov. Považujú to za opodstatnené aj na základe inflačného nárastu cien náhradných dielov, dopravných služieb a opráv poškodených vozidiel. Významným faktorom, ktorý zohral úlohu pri zvyšovaní cien, je nárast práce a hodinových sadzieb opravárov.
„Celková situácia na automobilovom trhu má nepriaznivý vplyv na činnosť produktov poisťovní vozidiel. Na jednej strane sa vyrába čoraz viac sofistikovaných a drahších vozidiel, najmä elektromobilov. Tie sú oveľa náchylnejšie na poškodenie a ich oprava je drahšia. Na druhej strane sme svedkami evidentného skoku cien ojazdených vozidiel na trhu, ktoré sú kritériom pre určenie výšky náhrady škody na vozidle," vysvetlil ťažkú situáciu poisťovní generálny tajomník Srbskej asociácie poisťovní Duško Jovanovič.
Dodal, že za posledných 8 rokov, ktoré uplynuli od poslednej cenovej korekcie, sa inflácia meraná indexom spotrebiteľských cien zvýšila na 20,68 %.
Mohlo by vás zaujímať: Zlodeji sa nevedia dočkať konca chalupárskej sezóny! Máte kvalitne poistenú chatu?
V roku 2019 došlo k systémovej zmene v uplatňovaní bonusov/malusov. To viedlo k čiastočnému zvýšeniu bonusu o 5 až 10 % v niektorých skupinách klientov. Zároveň sa trh bude musieť vyrovnať s ďalším zvýšením limitu náhrady škody, ktorý stanovuje nový zákon o povinnom zmluvnom poistení v cestnej premávke.
Národná banka Srbska (NBS) zaslala všetkým poisťovniam, ktoré zvýšili cenu povinného zmluvného poistenia, list, v ktorom ich žiada, aby sa čo najskôr vrátili na predchádzajúcu úroveň poistného. V tlačovej správe inštitúcie sa uvádza, že v rámci svojich právomocí v oblasti dohľadu začne postup dohľadu voči tým účastníkom trhu, ktorí „naďalej neopodstatnene zvyšujú poistné".
Zároveň prijme všetky potrebné opatrenia na ochranu práv a záujmov klientov poisťovní vrátane uplatnenia sankcií voči dotknutým poisťovniam. NBS zároveň očakáva, že poisťovne vrátia dodatočne vybrané poistné a budú klientov bezodkladne informovať o tom, kedy sa tak stane a akou formou.
Mohlo by vás zaujímať: Peniaze v banke sú v bezpečí, ale ani investície nie sú bez ochrany
Okrem toho NBS prijala nariadenie, ktoré má zabrániť opakovaniu takýchto okolností. Ide o osobitnú inštrukciu o rozhodovacom procese v poisťovniach v súvislosti s podmienkami a sadzbami poistného pre povinné poistenie zodpovednosti.
To znamená, že v budúcnosti budú musieť informovať NBS o svojom zámere zmeniť poistné do 60 dní pred plánovaným zavedením úpravy.
Musia predložiť dokumentáciu preukazujúcu opodstatnenosť a odôvodnenie takejto zmeny sadzieb poistného, pričom sa zohľadní najmä rovnováha vzájomnej výhodnosti uzatvorených zmlúv, vplyv na ochranu práv a záujmov strán chránených povinným ručením a platobná schopnosť alebo finančná situácia konkrétnej spoločnosti, ako aj ďalšie relevantné údaje, aby sa v budúcnosti predišlo podobným situáciám.
Komentáre
Pridať komentár