To zisťovala poradenská spoločnosť Ernst & Young (EY), ktorá sa na tento účel pýtala 25 nemeckých poisťovní. Analýza skúmala veľké množstvá rôznorodých dát a hľadala skryté vzory, neznáme korelácie a iné užitočné informácie, ktoré z toho všetkého možno objaviť a využiť.
Vysoký podiel 83 % dopytovaných podnikov „vidí (veľmi) vysoký potenciál v oblasti dátovej analýzy". Od spracovania dát si 73 % opýtaných sľubuje možné zvýšenie efektivity, napríklad cestou automatizácie. 74 % spoločností myslí okrem vyššieho predpisu poistného aj na inovačné konkurenčné výhody a vedúcu úlohu v uplatnení pokroku v brandži.
Ale ... poisťovne majú veľké oči
Avšak aj keď tu vidia poisťovatelia vysoký potenciál, skutočný pokrok nie je veľký. Takmer každý štvrtý opýtaný podnik uvádza, že vlastne nedisponuje žiadnou stratégiou v oblasti dát a dátovej analýzy. A ak už také línie poisťovne majú, vzťahuje sa ich platnosť prevažne len na jednotlivé úseky činností.
Súčasná úroveň kvality dát je pre väčšinu opýtaných spoločností najväčšou výzvou k tomu, aby mohli nejaký rozbor dát nasadiť v praxi. Podiel 62% poisťovateľov zažíva minimálne v niektorej oblasti veľká obmedzenie dennej prevádzky kvôli aktuálnemu stavu dátovej kvality.
Dve tretiny firiem vidí optimalizáciu na primeranú kvalitu dát ako hlavnú výzvu v záujme zavedenia efektívnej dátovej analýzy. Tri štvrtiny spovedaných podnikov nemá definovanú funkciu centrálnej dátovej kvality a vytvorenú zodpovedajúcu pozíciu. Z pohľadu európskej regulácie je potreba najmä v oblasti ochrany dát počítať s nezanedbateľnou investíciou, aby spoločnosti vyhoveli novej smernici.
Väčšina poisťovní pátra po možnostiach praktického využitia, kedy by dátová analýza priniesla pridanú hodnotu – napríklad v oblasti vybavovania škôd, v obchode alebo marketingu a zákazníckom servise. Potreba konkretizovať tieto praktické scenáre aplikácie dátovej analýzy je u každého druhého subjektu (52 %) prioritou pre tento rok 2018.
Dvojrýchlostné poisťovníctvo
Autori štúdie dospeli k záveru, že súčasný nemecký trh má tendenciu vytvárať dve vrstvy poisťovní. Na jednej strane sú tie podniky, ktoré do Big Data a analýzy investujú, zvyšujú účelové budgety a naberajú personál pre túto oblasť. V podnikovej stratégii sa tieto témy objavujú a v blízkosti predstavenstva začínajú fungovať špecializované organizačné zložky.
Iná trieda poisťovateľov je však tvárou v tvár dátovej analýze pasívne, a to aj naďalej. Ich heslom zostáva, že napínavá otázka správneho nastavenia stratégie, pomenovanie prínosu Big Data a rozboru dát pre ďalšiu existenciu a rozvoj v ťaživej trhovej situácii bude zodpovedaná až v budúcnosti, nie dnes.
Komentáre
Pridať komentár