Pri nešťastí zomreli dve čínske dievčatá a ďalšie desiatky ľudí sú vo vážnom stave v nemocnici. Na palube lietadla bolo 307 ľudí.
Ako uviedli vyšetrovatelia, nárazom do hrádze sa lietadlu odlomil chvost, trup lietadla začal neriadene poskakovať po letiskovej dráhe a následne horieť. Haváriu na letisku v San Franciscu najskôr spôsobila chyba pilotov.
Podľa amerických vyšetrovateľov leteli počas pristátia príliš nízko a pomaly a snažili sa to napraviť až po varovaní z kontrolnej veže.
Vyšetrovatelia sa z čiernych skriniek dozvedeli, že Lee Kang-Kuk a jeho inštruktor mali vo fáze pristávanie vypnutú navigáciu, ktorá umožňuje pilotom vidieť sklon zostupu, s akým lietadlo navádzajú na pristávaciu plochu. Môžu sa teda tiež dozvedieť, či nie je lietadlo príliš vysoko, či naopak príliš nízko.
Práca pre poisťovne a právnikov
Dá sa očakávať, že teraz právnici leteckých spoločností začnú boj aeroliniek a poisťovní s cieľom minimalizovať výplatu finančného odškodnenia. Asiana Airlines by totiž mohla ušetriť stovky miliónov dolárov na dohodách o odškodnenie, ak zabráni čínskym a juhokórejským cestujúcim podať žaloby na amerických súdoch.
Podľa tzv. Montrealského dohovoru je určenie miesta, kde môžu byť medzinárodné letecké nehody súdne riešené, dané viacerými faktormi, vrátane konečnej destinácie. Uviedol to advokát Mitch Baumeister, ktorý zastupuje Asia Airlines.
Ako sme už uviedli, Boeing 777 mal 307 ľudí na palube, vrátane 16 členov posádky. Medzi nimi bolo 141 cestujúcich z Číny, 77 z Južnej Kórey a 61 z USA.
Aerolinky teda môžu argumentovať, že pre väčšinu cestujúcich, ak nie pre všetky, bola konečným cieľom Čína a južnej Kórea, preto by mali svoje nároky uplatňovať tam. Pravdepodobne si totiž kúpili spiatočné letenky.
Škoda na lietadle 128 mil dolárov
USA má veľmi "štedrý" súdny systém so žiadnymi limitmi pre odškodnenie v prípade smrti. Čínske a juhokórejské súdy sú v porovnaní s americkými, pokiaľ ide o možnosti odškodnenia výrazne limitované, uviedol Baumeister. To, kde nakoniec budú žaloby podané, však nič nemení na fakte, že to budú nakoniec poisťovne, ktoré všetko zaplatia.
Vedúcim poisťovateľom je AIG a vedúcim maklérom Willis Group.
Lietadlo bolo poistené na sumu 130 mil dolárov, pre prípady odškodnenia na sumu 2,25 mld dolárov. Komisia kórejského dohľadu nad finančnými trhmi odhadla celkové škody na lietadle na 128 mil dolárov a odškodnenie cestujúcim vrátane škôd, spôsobených na pristávacej dráhe, na 44 miliárd dolárov.
Asia Insurance Review
FOTO: ČTK/AP
Komentáre
Pridať komentár