Wolfgang Weiler sa zamýšľa napríklad nad tým, ako by mala vyzerať ideálna regulácia, to je téma, ktorá je aktuálna pre všetky vyspelé poistné trhy.
VWH: Ako sa v posledných rokoch zmenil podľa vášho názoru pohľad klientov na poistenie?
Weiler: Najvýznamnejšie zmeny prináša digitalizácia, ktorá poskytuje klientom mnohé výhody. Príkladom je likvidácia poistných udalostí pomocou umelej inteligencie. Tým sa dá ušetriť nielen veľa peňazí, ale je možné celý proces zjednodušiť a urýchliť. To je klasické procesné zlepšenie.
VWH: Aké sú vaše priania ohľadom regulácie?
Weiler: Regulácia by mala byť priateľská k inováciám. V tom najlepšom prípade by malo ísť o úplný súlad medzi politikou, ochranou spotrebiteľa a poisťovateľom. Jedine takýto postup môže posunúť odbor vpred. Aby mohli byť využité príležitosti, ktoré ponúkajú digitálne technológie, musia byť vytvorené moderné regulačné a dohľadové rámce. Ak nás chce dohľad sprevádzať na ceste do digitálnej budúcnosti, potom sa musí tiež primerane digitalizovať.
VWH: Čo klienti očakávajú od svojich poisťovateľov alebo od poisťovacích sprostredkovateľov? Akými kanálmi získava odbor takéto informácie?
Weiler: V prvom rade sa zameriavame na správanie klientov. Takže vieme, že si želajú rýchlu a spoľahlivú komunikáciu, ostatne stále častejšie prostredníctvom e-mailu. V minulom roku dostali nemeckí poisťovatelia prvýkrát väčšinu žiadostí klientov elektronickou cestou. Napríklad 42 % listov bolo poisťovateľom doručených cez e-mail. Keď sa k tomu pripočítajú predajné a klientské portály, tak poisťovatelia dostávajú každý druhý list od klientov digitálne.
VWH: Vo vzťahu ku klientom zohráva teraz rastúcu úlohu aj Insurtechs. Ako využívajú poisťovatelia tento vývoj?
Weiler: Rad poisťovní sa snaží o otvorenie nových oblastí podnikania pri využití kooperácií s inými subjektmi. Napríklad v zdravotníctve ide o to pripraviť také ponuky, ktoré idú nad rámec poistného plnenia príslušných poisťovacích podnikov. Postup sa riadi tým, aby klient získal na jednej platforme v rozumnej kvalite všetko, čo potrebuje. K aplikácii dochádza napríklad aj pri poistení zodpovednosti z prevádzky vozidla.
VWH: Ako sa poisťovateľom darí stať sa pre klientov nenahraditeľnými?
Weiler: Ako poisťovatelia sa považujeme za partnerov klientov, ktorí sa nás môžu spoľahnúť. Príkladom môže byť kybernetická bezpečnosť. V rámci komunikačnej iniciatívy „CyberSicher" (Kybernetická bezpečnosť) upozorňujeme na nebezpečenstvo plynúce z kybernetického priestoru, podporujeme firmy pri aktívnej prevencii a v prípade úspešného útoku poskytujeme rozsiahlu pomoc, ktorá je v núdzovej situácii pre mnohé malé a stredné firmy nanajvýš dôležitá a predstavuje silný argument pre dojednanie kybernetického poistenia.
VWH: Poisťovateľom sa často predhadzuje, že vyhotovujú nezrozumiteľné všeobecné poistné podmienky a uvádzajú na trhuťažko pochopiteľné a netransparentné poistné produkty. Vidíte v tejto oblasti nejaký pokrok?
Weiler: Už pred rokom a pol sme uzatvorili jazykové prepracovanie našich vzorových poistných podmienok. Sú v nich kratšie vety, menej cudzích slov a slovesá namiesto podstatných mien. Celkovo je teraz 50 súborov pravidiel zrozumiteľnejších oproti minulosti. Pri tejto práci nám radili jazykovedci. Boli však zapracované aj podnety od ochrancov spotrebiteľov a od poisťovacieho ombudsmana.
VWH: Odchádzajúci ombudsman prof. Hirsch zdôraznil, že v priebehu jeho funkčného obdobia sa pozitívne zmenil jeho pohľad na poisťovníctvo. Prečo je napriek tomu imidž tohto odboru, predovšetkým s ohľadom na likvidáciu poistných udalostí, ešte značne negatívny?
Weiler: Uvediem konkrétne údaje. Likvidácia prebieha takmer bez problémov. Len v oblasti škodového a úrazového poistenia je ročne vybaví 23 miliónov škodových udalostí. V porovnaní s tým je počet asi 9 000 sťažností, ktorými sa ročne zaoberá poisťovací ombudsman pomerne nepatrný. Výrazne prevažujúca časť našich klientov je teda zrejme spokojná.
Komentáre
Pridať komentár