Digitálne zručnosti Nemcov: Čo im ide a v čom sa strácajú?


			Digitálne zručnosti Nemcov: Čo im ide a v čom sa strácajú?
4.8.2023 Zahraničie

Pre veľkú väčšinu Nemcov patrí využívanie internetu a digitálnej techniky k všedným každodenným úkonom. Základné zručnosti pritom zvládli v tejto oblasti takmer všetci. 

Iné digitálne kompetencie nie sú také rozšírené, a teda v praxi je s nimi oboznámených menej ľudí. Tieto základné závery priniesla reprezentatívna štúdia nemeckého digitálneho zväzu Bitkom uskutočnená na vzorke 1 002 respondentov v Nemecku vo veku od 16 rokov.

Prinášame konkrétne výstupy z ankety podrobnejšie:

  • Používanie internetu: 88 % Nemcov použilo internet v posledných 3 mesiacoch. Z osôb mladších ako 50 rokov používajú web prakticky všetci (100 %) a z osôb vo veku 50 až 64 rokov stále celých 94 %. Vo vekových skupinách nad touto hranicou je to už menej: 65 % ľudí vo veku 65 až 74 rokov bolo v posledných troch mesiacoch online; vo veku 75 rokov a viac to bolo 58 % ľudí.
  • Posielanie e-mailov: Takmer každý, kto používa internet, vie tiež posielať e-maily. Táto základná digitálna kompetencie je teda na vrchole. 94 % respondentov v ankete sa považuje (v podstate) za schopných to urobiť, a táto hodnota je vysoká naprieč všetkými vekovými skupinami.
  • Internetová rešerša/vyhľadanie informácií: Ako nájdem na internetovej sieti informácie, ktoré potrebujem? 90 % používateľov internetu je presvedčených, že vie, ako na to. Prevažná väčšina  generácie mladšia ako 50 rokov (95 %) túto schopnosť ovláda. Ako používať vyhľadávače vie 90% ľudí vo veku 50-64 rokov, a tiež tri štvrtiny starších ľudí (64-74 rokov: 75 %; 75 rokov a viac: 77%).
  • Uskutočňovanie videohovorov: Počas pandémie covidu-19 zažívali súkromné telefonické videohovory boom. V súčasnej dobe sa vyjadrujú približne dve tretiny užívateľov internetu a účastníkov ankety (68 %), že je im známe, ako viesť videohovor. Ako už v tejto problematike všeobecne platí, čím mladší ľudia, tým sú v tejto oblasti skúsenejší. Až 80 % ľudí vo veku 16 až 29 rokov, 71 % vo veku 30 až 49 rokov, 69 % vo veku 50 až 64 rokov, 58 % vo veku 65 až 74 rokov a 45 % vo veku 75 rokov v štúdii vyhlásilo, že vie, ako uskutočniť videohovor.
  • Nastavenie/inštalácia zariadenia: Nový aparát – tlačiareň, smartphone, PC. Na začiatku je potrebné prakticky každé zariadenie najprv nastaviť, než je možné ho používať. Kto to obvykle zvládne sám bez externej asistencie? Celkom 56 % ľudí, ktorí používajú internet, si dokáže svoje zariadenia nainštalovať samostatne. Najmä seniori to však často nedokážu: iba 15 % osôb vo veku 75 rokov a viac sa dokáže bez cudzej pomoci postarať o prvotné nastavenie techniky.

Digitálne zručnosti boli hlavnou témou tohtoročného festivalu Digitaltagu, konaného 16. júna. Na viac ako 1 500 zahrnutých akciách sa usporiadatelia zamerali predovšetkým na znižovanie strachu z používania a manipulácie s technikou, vysvetľovanie dátovej džungle a na bezpečné využívanie digitálnych ponúk.


Mohlo by vás zaujímať: Ako riešiť storno v cestovnom poistení pri prírodných katastrofách? INSIA radí


Spoločnosť Bitkom sa Digitaltagu zúčastnila ako partner. Prezident Achim Berg na okraj tejto udalosti aj na základe vyššie popísanej ankety povedal: „Veľká väčšina ľudí v Nemecku používa digitálne technológie ako samozrejmosť – pre mnohých však digitalizácia prebieha príliš rýchlo a oni s vývojom nestíhajú držať krok. Musíme preto zlepšiť výučbu digitálnych a mediálnych zručností od detstva až po starobu.“ 


Mohlo by vás zaujímať: Petra Vlhová o duševnom zdraví: Som tiež len normálny človek, mám dni, keď plačem na izbe


Paleta celonárodnej ponuky na Digitaltagu siaha pravidelne od workshopov, seminárov a tematicky zameraných panelov až po dni otvorených dverí. Za Digitaltagem stojí iniciatíva Digital für alle („Digitál pre všetkých“) – široká aliancia 28 organizácií z občianskej spoločnosti, a sfér kultúry, vedy, obchodu, sociálnej starostlivosti i verejného sektora. Spoločným cieľom iniciatívy je podpora digitálnej zručnosti a vzdelanosti v Nemecku. 

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články