Alibaba si brúsi zuby na čínsky poistný trh


			Alibaba si brúsi zuby na čínsky poistný trh
16.2.2015 Zahraničie

Minulý mesiac čínska spoločnosť Alibaba Group Holding Ltd., ktorá je najväčším e-shopom na svete, vyhlásila, že má v úmysle zakúpiť neurčitý vlastnícky podiel v poisťovni New China Life Insurance Co. Ltd., ktorá sa profiluje ako životná poisťovňa a má trhovú kapitalizáciu cca 24 mld. USD.


Zhruba v rovnakom čase sa predávajúca strana Central Huijin Investment Ltd., ktorá v poisťovni vlastní podiel akcií vo výške 31.34 %, nechala počuť, že má v úmysle predať časť svojich akcií spoločnosti Alibaba. Bolo len spomenuté, že transakcia má ekonomický význam pre obe strany.

Spoločnosť Alibaba totiž umožní vstup do odboru poisťovníctva. Spoločnosť New China Life Insurance si od transakcie zase sľubuje zrýchlenie predaja poistiek cez internet. Konkrétne detaily, tj. veľkosť uvažovanej transakcie, sa drží pod „pokrievkou“ a nebola doteraz zverejnená. Hovorcovia oboch spoločností sa odmietli k transakcii akokoľvek vyjadriť. Doterajšie komentáre sú teda veľmi strohé.


Čo z toho možno usudzovať? Tieto tzv. strategické investície naznačujú, že spoločnosť plánuje pôsobiť v sektore dlhodobo. Alibaba totiž nie je v poisťovníctve žiadnym nováčikom a túto poslednú transakciu je preto potrebné posudzovať v kontexte tých predchádzajúcich.

Napríklad v decembri minulého roka zakladatelia Alibaba a Tencent Holdings Ltd. tvorili skupinu investorov, ktorí zakúpili podiely v poisťovni Ping An Insurance Group Co. of China Ltd., ktorá je číslom dva na trhu. (pozn: Tencent sa špecializuje na sociálne médiá). Celková hodnota tejto transakcie sa odhaduje na  4.7 mld. USD.

Ešte predtým bol v roku 2013 spustený spoločný projekt s Zhong An Online Property Insurance, čo je prvá spoločnosť pre predaj poistenia cez internet. Vyzerá to, že toto ázijské zoskupenie technologických obrov pokračuje v posilňovaní svojich pozícií v poisťovníctve. Tiež sa zdá, že budúcnosť poistenia vidí v prepojení ako tradičných fyzických, tak aj online distribučných ciest.


Čo možno od lúpežníka „Alibaba“ do budúcnosti čakať a čo môže mať za lubom? Skoršie transakcie s Ping An naznačujú, že Alibaba a Tencent už dlhšiu dobu „pokukávali“ po lukratívnom sektore finančných služieb, ktoré považujú za odbor, zrelý na technologické otrasy a že sa na ňom schyľuje k prevratným inováciám a radikálnym zmenám.

Títo obri spoločne s Baidu Inc. (najpopulárnejší miestna vyhľadávač) utrácajú miliardy dolárov na podporu podobných projektov (len vlani to bolo odhadom okolo 8 mld. USD). S rastúcou popularitou chytrých telefónov preinvestovali obrovské prostriedky do podobných projektov, s cieľom získať viac klientov.

Predtým totiž mali jasnú profiláciu na trhu a príliš si nekonkurovali. Lenže s nárastom popularity chytrých telefónov sa situácia radikálne zmenila. Čína má aktuálne najväčší trh chytrých telefónov na svete. Teraz sa záujmy hráčov začínajú viac stretávať a prekrývať. Zdieľajú medzi sebou rovnakých klientov a vznikajú tým aj príležitosti pre spoluprácu.

Každopádne, čo sa týka odboru poisťovníctva, ide len o jeden z ďalších čriepkov do celkovej finančnej skladačky. Podľa názoru odborníkov je konečným zámerom tohto partnerského zoskupenia snaha vytvoriť online obchod, ktorý komplexne zastreší ponuku finančných služieb pre cca 1.4 mld. celosvetovej populácie. A ako na to odpovedia technologickí rivali zo západnej časti zemegule (Google a spol.)? Budeme to priebežne sledovať a referovať.

Zdroje: online, vlastná analýza
Autor: Stanislav Kikot, oPojištění.cz

Zdroj: Stanislav Kikot, oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS