Boj o vesmír: Elon Musk si zrútenie rakety môže dovoliť. Poisťovne nie!


			Boj o vesmír: Elon Musk si zrútenie rakety môže dovoliť. Poisťovne nie!
16.7.2020 Zahraničie, Škody

Nedávno dostal Elon Musk so svojím projektom SpaceX dvoch amerických astronautov do vesmíru a dopravil ich na stanicu ISS. Jeho raketa je v porovnaní s konkurenciou lacnejšie, takže zaplatil menej na poistnom.

Ešte stále mal na výber, pretože kozmických poisťovateľov je dnes dosť, aj keď niektorí veľkí hráči z tohto biznisu už odstúpili.

Asi 200 až 300 miliónov dolárov stoja v priemere rakety a satelity. Takéto peniaze si vesmírne firmy požičiavajú od bánk a tie spoliehajú v prípade škody zase na svoje poisťovne. V poslednej dobe sa však udialo príliš škôd, takže Swiss Re 2019 sa zo súťaže o kozmickú  vesmírnu zmluvu stiahla.

Jan Schmidt, šéf úpisu kozmických rizík sa k tomu vyjadril, že toto rozhodnutie muselo prísť po nedávnych zlých výsledkoch a nedostatočných poistných sadzbách. Expozícia v tejto oblasti bude obmedzená, aby bolo možné lepšie pracovať aj so stratami v iných oblastiach.

Vysoký počet škôl poisťovní

Mnoho satelitov a nosných rakiet bolo v poslednej dobe zničených v kozme alebo rovno pri štarte na orbitálnej dráhe. To prinieslo vysoký počet škôd poisťovniam. Jedna z najväčších udalostí z minulého 11. júla,  nosná raketa VEGA spoločnosti Arianespace, asi dve minúty po odlete z komplexu VEGA v Kourou, spadla do Atlantiku. Stalo sa tak, keď sa vznietil pohonný agregát druhého stupňa. Ako raketa, tak nesený náklad boli poistené na sumu 416 miliónov USD, okrem iného aj v Mníchovskej zaisťovni. 

Podľa štatistík GDV pripadá takmer polovica škôd v tomto odvetví na nehody pri štartovej fáze. Okrem toho prirába starosti poisťovniam aj pribúdajúci odpad na orbitálnej dráhe. Podľa odhadov Európskej vesmírnej agentúry ESA tam poletuje dookola na 750 000 kusov šrotu s minimálnym priemerom aspoň centimeter. To sú zvyšky úmyselne odpálených alebo pri nehode vybuchlých satelitov.

V blízkosti Zeme môže pri oblete kolízia s takýmto kúskom satelitu spôsobiť ťažké poškodenie prevádzkovaného telesa a v horšom prípade jeho kompletné výpadok. Takzvané all-riskovať poistnej zmluvy kryjú čiastočné aj totálnej škody na satelitoch - a to nezávisle na ich príčine. Spravidla sa pritom uzatvárajú oddelené zmluvy: jedna na fázu štartu, vrátane prvého roka prevádzky, a neskoršie tzv. In-orbit zmluva chráni satelit pred rizikami počas prevádzky.

Prvá komerčná doprava

Štátna vesmírna agentúra NASA ukončila vlastné lety k orbitálnej stanici ISS v roku 2011. Stalo sa tak kvôli príliš vysokým nákladom. Za celkom 135 uskutočnených letov vydali USA 200 miliárd USD. Ďalším dôvodom ukončenia programu boli dve smrteľné nehody. Od tej doby sa dopravujú americkí astronauti do vesmíru len vďaka sovietskym raketám Sojuz štartujúcim z kazašskej stepi v Bajkonuru. Stať sa členom posádky rakety Sojuz stojí amerických astronautov vždy 90 miliónov USD na každý štart. 

Alebo príde súkromný vizionár, ako teraz nedávno Elon Musk. Aj ten zažil nehodu, ale zaistené financovanie ho doviedlo k úspechu projektu pred niekoľkými týždňami. Dokázal súčasne vďaka opätovnému využívaniu už použitých súčiastok svojho modulu SpaceX pri ďalších štartoch stlačiť štartové náklady na 28 miliónov UDS. A preto platí tiež menej na poistnom, kde je zohľadnená aj vysoká bezpečnosť a spoľahlivosť rakety.  

Hlavným záujmom projektu SpaceX je dopravovať satelity na obežnú dráhu za výhodnejšie ceny. Uvádza sa ponúknutá cena za jeden kilogram nákladu vo výške 2 700 USD (2018). Pritom európska spoločnosť Arianespace vie to isté za kilogramovú cenu 8 900 USD a je zatiaľ svetovou veľmocou v tomto odbore. Elon Musk sa tak stane hlavným vážnym konkurentom v boji o vesmír. A za ním sa ešte tlačí ďalší adept: Jeff Bezos so svojím Blue Originom, ktorý je však s vývojom predsa len trochu pozadu.  

A ako sú poistení astronauti?

Thomas Reiter, prvý nemecký kozmonaut, rozpráva svoju poisťovacieu históriu: „Keď som bol prijatý do tímu astronautov, dostal som správu od svojej životnej poisťovne, že riziká s tým spojené nie sú kryté – celkom prirodzene. Za to bol zodpovedný môj zamestnávateľ. Súkromne proti tomu nemôžem robiť nič. Poistenie takéhoto rizika by som si nemohol privátne dovoliť. To bolo pokryté zo strany Európskej vesmírnej agentúry."  

Zdroj: versicherungswirtschaft-heute.de

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články