Slovenské firmy prekonali obavy z umelej intelingencii


			Slovenské firmy prekonali obavy z umelej intelingencii

Až 91 % slovenských podnikov v súčasnosti využíva alebo plánuje v blízkej budúcnosti implementovať umelú inteligenciu (AI) v oblasti riadenia platieb.

Vyplýva to z najnovších výsledkov najväčšieho prieskumu platobného správania podnikov - European Payment Report 2025 (EPR 2025) od spoločnosti Intrum.

„Umelá inteligencia v odvetví kredit manažmentu a správy pohľadávok už dnes nie je len technologickým trendom, ale strategickým nástrojom, ktorý zásadne mení spôsob, akým firmy riadia financie, optimalizujú procesy a komunikujú so zákazníkmi,“ uvádza Martin Musil, výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia.

Prieskum odhaľuje, že aktuálne až 59 % firiem na Slovensku aktívne využíva umelú inteligenciu v oblasti riadenia platieb, čo zodpovedá európskemu priemeru. Najvyššia miera adopcie AI je v Srbsku (64 %) a najnižšia v Grécku (52 %).

Tretina slovenských podnikov (32 %) plánuje do umelej inteligencie investovať, pričom 9 % nemá v pláne takéto investície. Výrazný rozdiel v miere využívania AI sme zaznamenali medzi podnikmi rozdielnej veľkosti. Len necelá polovica (48 %) malých a stredných firiem (SME) implementovala AI, zatiaľ čo medzi veľkými podnikmi je to až 80 %.


Mohlo by vás zaujímať: Aj bicykel si môžete chrániť poistením. Pozrite sa, čo sa radia INSIA profesionáli


Firmy v maloobchode, doprave či poisťovníctve patria medzi lídrov vo využívaní AI pri správe platieb.

Sú dnes už jasné skutočné prínosy AI?

V prieskume uviedlo 24 % podnikov, že hlavným prínosom využívania AI pri správe pohľadávok je zníženie počtu oneskorených platieb. Zvýšenú efektivitu potvrdilo 20 %. Z pohľadu celkového hodnotenia sa javí, že prínosy ešte nie sú relevantné, na základe analýz vysvitlo, že existujú značné rozdiely medzi sektormi a tiež medzi veľkými a malými podnikmi, kde sa miera relevancie výrazne zvyšuje.


Mohlo by vás zaujímať: Lucia Horňáková: Férovosť a sloboda sú kľúčom k úspechu v maklérskom biznise


Zatiaľ, čo SME oceňujú ekonomické prínosy implementovaných AI technológií v podobe znížených nákladov a vyššej efektivity, u veľkých podnikov je hlavný prínos v znížení počtu meškajúcich platieb, oceňujú aj kvalitatívne zlepšenia v oblasti zákazníckej interakcie a analytických výstupov.

Niektoré odvetvia majú výrazne špecifické preferencie, ktoré vychádzajú z jedinečností ich produktov a typu zákazníkov.

  • V maloobchode je oceňovaná kombinácia prínosov v podobe nižších nákladov a lepšej interakcie so zákazníkmi (obe 29%).
  • Stavebníctvo poukazuje takmer výlučne na zníženie oneskorených platieb (40%) a nižšie náklady (40%).
  • Štátna správa a verejný sektor vyzdvihuje primárne zníženie oneskorených platieb (50%). Rovnako aj ťažobný priemysel (50 %) a poisťovníctvo (45 %).
  • Nehnuteľnosti ako jediný sektor najvýraznejšie oceňuje zlepšené analýzy (33%).
  • Bankovníctvo a finančné služby zdôrazňujú zvýšenú efektivitu (30%).

Nové trendy a pretrvávajúce výzvy v AI

Prieskum European Payment Report 2025 odhalil významné zmeny a trendy v postojoch slovenských podnikov k využívaniu umelej inteligencie v správe platieb.

Najvýraznejším pozitívnym trendom je výrazný nárast dôvery v schopnosť AI zlepšiť riadenie oneskorených platieb. Kým v roku 2024 s týmto tvrdením súhlasilo 43% respondentov, v roku 2025 tento podiel vzrástol na 58%, čo zodpovedá európskemu priemer.


Mohlo by vás zaujímať: UNIQA prináša jedinečné poistenie dlhodobej starostlivosti pre dospelých


Ďalším pozitívnym trendom je, považovanie AI za konkurenčná nevyhnutnosť. 53% slovenských manažérov súhlasilo, že bez implementácie AI do back-office procesov budú ich spoločnosti rýchlo zaostávať za konkurenciou. Tento názor je mierne vyšší než európsky priemer (50%) a predstavuje výrazný nárast oproti roku 2024, kedy s týmto tvrdením súhlasilo 42 % respondentov.

Napriek týmto pozitívnym trendom zostávajú výzvy, ktorým musia podniky pri implementácii AI čeliť. Polovica manažérov (50 %) priznáva nedostatok interných zručností potrebných na plné využitie potenciálu AI. Pozitívom je, že medziročne došlo k poklesu tohto problému o 14 percentuálnych bodov.

Významným problémom zostávajú aj obavy o ochranu súkromia. Až 53 % slovenských manažérov uviedlo, že aktívne podnikajú kroky na riešenie obáv zákazníkov v tejto oblasti. Zároveň 56 % firiem priznáva, že bude mať problém zabezpečiť úplný súlad s novým nariadením EÚ o umelej inteligencii.

„AI predstavuje zásadný krok v modernizácii slovenského podnikania. Podniky, ktoré sa adaptujú rýchlejšie, môžu získať náskok. Tie, ktoré váhajú, riskujú zaostávanie. Výsledky nášho prieskumu naznačujú, že slovenské podniky čoraz viac akceptujú AI ako strategický nástroj pre zlepšenie riadenia platieb.

Výrazný medziročný nárast v mnohých kategóriách naznačuje, že firmy nielen prekonávajú počiatočnú nedôveru, ale začínajú vnímať AI ako konkurenčnú nevyhnutnosť," dodáva na záver Martin Musil.

Zdroj: Intrum Slovakia

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

Súvisiace články